وزیر ارشاد: نام گیلان با هنر و فرهنگ و ادبیات گره خورده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنگره بین المللی ملی میرزا کوچک جنگلی با اشاره به اینکه نام گیلان با هنر و فرهنگ و ادبیات گره خورده است، گفت: وزارت ارشاد وظیفه خود می‌داند که از مفاخر منطقه‌ای که اگرچه مال گیلان است ولی نام آوری آن افتخار هر ایرانی است، حمایت و بزرگداشت برگزار کند. این نوع بزرگداشت‌ها می‌تواند زمینه‌ای برای معرفی این شخصیت‌ها به نسل حاضر و جهان به عنوان اسوه و الگو باشد.

وزیر ارشاد: نام گیلان با هنر و فرهنگ و ادبیات گره خورده است

به گزارش ۸دی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در کنگره بین المللی ملی میرزا کوچک جنگلی در سالن همایش‌های برج میلاد با بیان اینکه باید یادی کنیم از تاریخ، فرهنگ، هنر و سرگذشت پرعظمت گیلان اظهار کرد: گیلان در بخش‌های مختلف پیشرو بوده و شخصیت‌های بزرگی در همه حوزه‌ها تربیت کرده است.

وی با بیان اینکه شخصیت‌های دینی استان گیلان همانند آیت الله بهجت که در همه ادوار می‌درخشند، افزود: نام گیلان با هنر و فرهنگ و ادبیات گره خورده است.

محمد مهدی اسماعیلی با اشاره به اینکه از دوران شکست در تاریخ ایران و روسیه هزینه این مرز و بوم آغاز شده و قراردادهای استعماری پشت سر هم بسته شده است، بیان کرد: از همه مهم‌تر قرارداد ۱۹۰۷ که ایران را روسیه و انگلیس به سه قسمت تقسیم کردند واگرایی شدید و بهم ریختگی که در ایران آغاز شده بود آزادی خواهان را رنج می‌داد و میرزا در چنین تاریخی ظهور کرد.

این مسئول با تاکید بر اینکه امروزه درکی از احوالات ناخوش آن زمان نداریم و نمی‌توانیم داشته باشیم، گفت: کشور دست مایه دست سفارتخانه دست چندم خارجی بود و نیروهای خارجی در حال تاراج مردم بودند و ناامنی کامل و گرسنگی و قحطی شرایط تلخ ایران ما بود که حتی گفتن آن نیز برای ما سخت است و میرزا در چنین زمانی قیام کرد.

وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه میرزا به دنبال استقلال و آزادی بود، تصریح کرد: میرزا در سرمای زمستان و با مشکلات زیادی در دوره مبارزه و نهضت خود مواجه و به دنبال تشکیل دولت مستقل و توسعه آن به ایران بود. عظمت کار میرزا را باید در این بستر تاریخی دید، نهضت شکست خورد و پهلوی به عنوان رژیم کاملاً وابسته روی کار آمد اما همان بذرهایی که دولت میرزا کوچک کاشتند در سال ۵۷ به درخت تنومندی تبدیل شد و انقلاب اسلامی شکل گرفت.

وی با تاکید بر اینکه امروز عظمت انقلاب، جمهوری اسلامی را به نظام قدرتمند و برتر منطقه تبدیل کرده است، اضافه کرد: ایران به برکت این بزرگانی که در حافظه تاریخی خود دارد در قله عزت قرار دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه امیدواریم تمامی آمال آزادی خواهان بزرگی مثل میرزا، آیت الله مدرس و شهید خیابانی و امثال آنکه دغدغه استقلال و آزادی را داشتند برآورده شود، گفت: وزارت ارشاد وظیفه خود می‌داند که از مفاخر منطقه‌ای که اگرچه مال گیلان است ولی نام آوری آن افتخار هر ایرانی است، حمایت و بزرگداشت برگزار کند.

اسماعیلی با بیان اینکه دولت بر تکریم از بزرگان ایران اسلامی تاکید دارد، خاطرنشان کرد: برگزاری این نوع بزرگداشت‌ها می‌تواند زمینه‌ای برای معرفی این شخصیت‌ها به نسل حاضر و جهان به عنوان اسوه و الگو باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه