مشخصات و کانفیگ یک لپ تاپ مناسب کارهای گرافیکی چیست

اگر با کارهای گرافیکی سروکار داشته باشید حتما می‌دانید که اجرای امور گرافیکی نیازمند یک لپ‌تاپ با توان سخت افزاری و گرافیکی بالا است. درواقع، تولید بهترین لپ تاپ برای کارهای گرافیکی به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان لپ‌تاپ تبدیل شده است.

مشخصات و کانفیگ یک لپ تاپ مناسب کارهای گرافیکی چیست

اگر با کارهای گرافیکی سروکار داشته باشید حتما می‌دانید که اجرای امور گرافیکی نیازمند یک لپ‌تاپ با توان سخت افزاری و گرافیکی بالا است. درواقع، تولید بهترین لپ تاپ برای کارهای گرافیکی به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان لپ‌تاپ تبدیل شده است. چراکه خرید لپ‌تاپ مناسب برای امور گرافیکی با خرید انواع لپ‌تاپ‌های دیگر بسیار فرق دارد. در این راهنمای خرید لپ تاپ، همه مشخصات و ویژگی‌هایی که یک لپ‌تاپ مناسب برای کارهای گرافیکی باید داشته باشد را بررسی می‌کنیم.

چه لپ تاپی برای کارهای گرافیکی مناسب است؟

اولین قدم برای تعیین این موضوع که چه لپ‌تاپی برای اجرای کارهای گرافیکی مناسب است، تعیین بودجه و نوع کار گرافیکی است. زیرا رقابت بین تولیدکنندگان لپ‌تاپ برای تولید محصول مناسب در این زمینه بسیار شدید است و گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارند. انتخاب این دو ویژگی به شما کمک می‌کند تا گستره گزینه‌های خود را محدودتر کنید و راحت‌تر به خرید لپ‌ تاپ بپردازید.

درصورتی که قصد شما از خرید لپ‌تاپ، اجرای کارهای ۳D Max است، شما باید لپ‌تاپ‌های رده‌بالای مخصوص در این زمینه را تهیه کنید. همانطور که گفتیم دستگاه مخصوص برای این فعالیت در دسته رده بالا قرار می‌گیرد، درنتیجه باید بودجه نسبتا زیادی برای تهیه آن درنظر داشته باشید.

البته، اگر فکر می‌کنید که فعالیت‌های گرافیکی شما به کارهای سبک‌تر محدود می‌شود می‌توانید از گزینه‌های دیگر استفاده کنید. برای مثال، درصورتی که فعالیت‌تان فقط در زمینه طراحی و رندر ۲ بعدی است، شما می‌توانید گزینه‌هایی که قدرت پردازشی متوسط و قیمت مناسب دارند را تهیه کنید.

ویژگی های یک لپ تاپ گرافیکی خوب

بهترین لپ تاپ برای کارهای گرافیکی شامل ویژگی‌هایی است که در لپ‌تاپ‌های معمولی دیده نمی‌شود. قبل از بررسی این ویژگی‌ها، درنظر داشته باشید که اصلی‌ترین بخش‌های یک لپ‌تاپ مناسب برای امور گرافیکی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پردازنده (CPU)
  • کارت گرافیک (GPU)
  • حافظه رم (RAM)
  • حافظه ذخیره سازی
  • نوع و اندازه صفحه نمایش
  • دقت رنگ نمایشگر

درادامه، میزان اهمیت هرکدام از این بخش‌ها برای اجرای کارهای گرافیکی را بررسی می‌کنیم.

 

 پردازنده (CPU)

پردازنده یکی از اصلی‌ترین بخش‌های لپ‌تاپ است که اهمیت آن در لپ‌تاپ‌های مناسب برای کارهای گرافیکی افزایش پیدا می‌کند. درواقع، شما برای اجرای کارهای گرافیکی باید یک لپ‌تاپ با پردازنده سریع و قدرتمند داشته باشید. از آنجایی که هر ساله نسل جدیدی از پردازنده‌ها معرفی می‌شود، نمی‌توان نوع خاصی از پردازنده‌ها را معرفی کرد. اما این ویژگی را درنظر داشته باشید که برای اجرای کارهای گرافیکی، بهتر است که پردازنده دستگاه مورد نظر شما ۴ هسته‌ای باشد. اما اگر فکر می‌کنید که فعالیت‌های گرافیکی شما به قدرت بیشتری نیاز دارد، می‌توانید دستگاهی تهیه کنید که از پردازنده‌های سری Extreme اینتل پشتیبانی کنند، اگر در زمان خرید آنلاین لپ تاپ به بهترین قیمت، به دنبال هزینه کمتری برای انتخاب و تصمیم گیری هستید باید بدانید که لپ تاپ های با گرافیک خوب به نسبت بقیه قیمت بالاتری دارند.

کارت گرافیک (GPU)

قطعا توجه به کارت گرافیک یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که برای خرید لپ‌تاپ مناسب برای کارهای گرافیکی باید درنظر داشته باشید. همانطور که می‌دانید دو نوع کارت گرافیک وجود دارند که شامل کارت گرافیک یکپارچه و مجزا می‌شوند. اگر حوزه فعالیت شما در حیطه طراحی‌های ۳ بعدی است، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که گزینه کارت گرافیک مجزا را انتخاب کنید. البته، این موضوع را درنظر داشته باشید که استفاده از گرافیک یکپارچه باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما می‌شود.

حافظه رم (RAM)

از آنجایی که بسیاری از طراحان گرافیک با فایل‌های حجیم سروکار دارند، بهتر است که برای خرید لپ تاپ به حافظه رم آن توجه داشته باشند. استفاده از چندین برنامه مثل فتوشاپ، ایلاستریتور و…  به‌صورت همزمان نیازمند حافظه رم بسیار بالا است. درنتیجه، یک لپ‌تاپ معمولی با حافظه رم عادی نمی‌تواند جوابگوی کارهای گرافیکی باشد. برای این منظور، بهتر است یک لپ‌تاپ با حداقل ۸ گیگابایت حافظه رم تهیه کنید. گرچه مقادیر بیشتر رم کارها را راحت‌تر پیش می‌برد، اما باید هزینه آن را هم درنظر داشته باشید.

حافظه ذخیره سازی

همانطور که می‌دانید، در کل دو نوع حافظه ذخیره‌سازی هارددیسک‌های معمولی (HDD) و درایوهای جامد (SSD) وجود دارد. گرچه، هارددیسک‌های معمولی بسیار ارزان‌تر هستند و ظرفیت بیشتری ارائه می‌دهند اما برای استفاده برای کارهای گرافیکی عملکرد خوبی از خود نشان نمی‌دهند. این در حالی است که حافظه‌های SSD، سبک‌تر، سریع‌تر و بادوام‌تر از هارددیسک‌ها هستند. بنابراین، در راهنمای خرید لپ تاپ به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای آرشیو کردن فایل‌های حجیم از هاردهای معمولی استفاده کرده و برای نصب نرم‌افزارهای پرکاربرد مانند فوتوشاپ از SSD استفاده کنید.

دقت رنگ نمایشگر

اگر می‌خواهید که از لپ‌تاپ خود برای اجرای کارهای گرافیکی استفاده کنید،‌ بهتر است که هنگام خرید لپ‌تاپ مورد نظر دقت داشته باشید که طیف رنگی آن ۱۰۰ درصد sRGB را پوشش دهد. همچنین، هنگام خرید معیار Delta-E را هم درنظر داشته باشید. هرچه عدد این معیار کمتر باشد، اختلاف رنگ‌های تولید شده توسط نمایشگر در مقایسه با رنگ‌های واقعی کمتر خواهد بود. باتوجه به این موضوع،‌ بهتر است به‌سراغ نمایشگرهایی بروید که Delta-E آن‌ها کمتر از ۵ است.

بهترین نوع نمایشگر برای گرافیست‌ها

کارهای گرافیکی همواره با نمایشگر در ارتباط است، درنتیجه نمایشگر یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که در خرید بهترین لپ تاپ برای کارهای گرافیکی باید درنظر داشته باشید. درمورد اندازه نمایشگر باید بگوییم که خرید نمایشگر با سایز ۱۳ اینچ یا کمتر برای اجرای کارهای گرافیکی پیشنهاد نمی‌شود. برای این منظور، نمایشگر لپ‌تاپی که تهیه می‌کنید باید ۱۵ اینچ باشد تا شما بتوانید به‌راحتی به امور گرافیکی خود بپردازید.

مناسب‌تر از لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی، دستگاه‌های ۱۷ اینچی هستند که با اندازه بزرگ‌شان اجرای کارهای گرافیکی را آسان می‌کنند. البته، گرچه نمایشگر بزرگ آنها برای چشم‌ها یک ویژگی مثبت در نظر گرفته می‌شود، اما در نظر داشته باشید که حمل و نقل آنها به‌دلیل انداز بزرگتر کمی دشوارتر است. درنتیجه، برای اجرای کارهای گرافیکی بهتر است گزینه‌هایی که بین ۱۵ تا ۱۷ اینچ هستند را درنظر داشته باشید.

برای اجرای کارهای گرافیکی نمایشگر معمولی بهتر است یا لمسی؟

در چند سال اخیر،‌ لپ‌تاپ‌های زیادی تولید شده‌اند که نمایشگر لمسی دارند، رایج شدن این نوع نمایشگر باعث به‌وجود آمدن این سوال شده است که آیا نمایشگر لمسی برای کارهای گرافیکی بهتر است یا معمولی؟ درواقع، لمسی بودن نمایشگر هیچ تداخلی در اجرای کارهای گرافیکی ایجاد نمی‌کند و انتخاب نهایی شما به علاقه‌تان بستگی دارد.

نکات کلیدی برای استفاده بهینه از لپ تاپ‌های گرافیکی

علاوه‌بر معیارهای گفته شده،‌ در نظر گرفتن مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم به شما کمک می‌کند تا یک انتخاب عالی برای اجرای کارهای گرافیکی داشته باشید.

  • حساسیت به زاویه: زاویه دید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که برای خرید لپ‌تاپ مناسب برای کارهای گرافیکی باید درنظر داشته باشید. تکنولوژی‌های TN و PS در زاویه دید، بسیار تاثیرگذار هستند. تکنولوژی TN تنها امکان زاویه دید مستقیم را ارائه می‌دهد، ‌درحالی‌که صفحه نمایش با تکنولوژی IPS، دید کاربر را از هر زاویه‌ای امکان پذیر می‌کند.
  • قلم نوری: یکی از ساده‌ترین ابزارها که برای رسم اشکال گرافیکی بسیار مفید عمل می‌کند،‌ قلم نوری است. قلم نوری شباهت زیادی با موس دارد با این تفاوت که حساسیت آن به دست بسیار زیاد است. این ابزار برای فعالیت‌هایی مانند طراحی صنعتی،تدریس،انیمیشن و اتوماسیون اداری بیشترین کاربرد را دارد.

جمع‌بندی

در این مطلب از راهنمای خرید لپ تاپ مناسب برای کارهای گرافیکی، برخی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باید در یک لپ‌تاپ مناسب برای امور گرافیکی پیدا شود را بررسی کردیم. موارد گفته شده جزو اساسی‌ترین معیارها برای اجرای راحت کارهای گرافیکی محسوب می‌شوند،‌ درنتیجه پیشنهاد می‌کنیم که آنها را جدی بگیرید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه