تحقق جوانی جمعیت با جدیت در گیلان پیگیری شود

سرپرست معاونت بهداشتی علوم پزشکی گیلان از فرصت ۱۰ ساله اقدام برای جوانی جمعیت کشور خبر داد و گفت: اگر این فرصت را از دست بدهیم، ۱۵۰ سال طول می کشد تا به شرایط مطلوب جمعیتی بازگردیم که زنگ خطری برای کشور و استان محسوب می شود.

تحقق جوانی جمعیت با جدیت در گیلان پیگیری شود

به گزارش ۸دی،اسماعیل نورصالحی در نشست تخصصی «رسانه، خانواده و جمعیت»، جمعیت را موضوعی بسیار مهم و حیاتی برای گیلان و کشور دانست و اظهار کرد: اگر از هم اکنون به فکر جوانی جمعیت نباشیم، هشت تا ۱۰ سال آینده وضعیت نامعلومی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه وضعیت رشد جمعیتی گیلان در کشور بدترین است، افزود: جمعیت شناسان از این بحران به عنوان چاله جمعیتی نام می برند؛ البته کشورهای اروپایی هم درگیر موضوع جمعیت هستند، اما آنان فرایند کاهش جمعیت را در یک بازه ۳۰۰ ساله و با شیب ملایم طی کردند، اما ایران در حال طی این مسیر با شیب تند و طی ۳۰ سال است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اصلاح شرایط اجتماعی و اقتصادی مرتبط با جمعیت در کشورهای اروپایی، عنوان کرد: متاسفانه بدون آمادگی به شرایط حاد جمعیتی رسیدیم و لذا امکان شکل گیری بحران وجود دارد.

نورصالحی، از فرصت ۱۰ ساله اقدام برای جوانی جمعیت کشور خبر داد و گفت: اگر این فرصت را از دست بدهیم، ۱۵۰ سال طول می کشد تا به شرایط مطلوب جمعیتی بازگردیم که زنگ خطری برای کشور و استان محسوب می شود.

وی با بیان اینکه جمعیت جوان امروز تا ۳۰ سال آینده سالمند می شوند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که ساختار جمعیتی کشورهای همسایه ما را عمدتا کودکان تشکیل می دهند و لذا طی مدت مذکور به سن جوانی می رسند که از نظر امنیتی تهدیدی برای کشوری مانند ایران با داشته های عظیم طبیعی و جغرافیایی است.

سرپرست معاونت بهداشتی علوم پزشکی گیلان با اشاره به نقش نسل جوان در دفاع از کشور، اضافه کرد: جمعیت از نظر هویتی و وجودی بسیار ضرورت دارد و اگر توجه لازم را نداشته باشیم گرفتار ابربحران جمعیتی خواهیم شد.

وی با بیان اینکه مردم خطر کرونا را حس کرده بودند و لذا پروتکل های بهداشتی را رعایت می کردند، ادامه داد: متاسفانه مردم هنوز خطر کاهش جمعیت را درک نکرده اند و لذا رسانه ها باید این آگاهی را به جامعه منتقل کنند تا فرصت ۱۰ ساله را از دست ندهیم.

نورصالحی، با اشاره به بحران بازنشستگی نیروی انسانی طی سه دهه پیش رو، اظهار کرد: سالمندی علاوه بر کاهش نیروی کار، هزینه های درمان را بسیار زیاد می کند و همچنین جمعیت جوانی برای نگهداری از سالمندان وجود ندارد.

جانشین قرارگاه خانواده و جمعیت گیلان، با بیان اینکه بحران سالمندی شاخص های بهداشتی کشور را از بین خواهد برد، عنوان کرد: باید تا سال ۱۴۰۵ نرخ باروری استان را به دو و نیم درصد برسانیم.

وی تک فرزندی را از دیگر معضلات جمعیتی دانست و افزود: سلوک فرزندان با هم از نظر روحی و روانی اثرات مثبت دارد.

نورصالحی تصریح کرد: متاسفانه برخی از زوجین بعد از ازدواج فرزندآوری را به تاخیر می اندازند و برخی دیگر نیز حیوانات خانگی را جایگزین فرزندآوری می کنند.

وی با اشاره به غیر کاربردی شدن شعار «فرزند کمتر؛ زندگی بهتر» در شرایط امروز کشور، خاطرنشان کرد: ضرورت جوانی جمعیت بیشتر و از کاهش جمعیت است و باید مقدمات لازم را جهت اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت فراهم کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه