بازدید مسئولان شهرستان آستارا از موزه حکیم نظامی+ تصاویر

بمناسبت ۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی، مسئولان آستارا از موزه حکیم نظامی این شهرستان بازدید به عمل آوردند.

بازدید مسئولان شهرستان آستارا از موزه حکیم نظامی+ تصاویر

به گزارش ۸دی، بمناسبت ۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی، مسئولان آستارا از موزه حکیم نظامی این شهرستان بازدید به عمل آوردند.

مدرسه تاریخی حکیم‌نظامی که تاریخ احداث آن به سال ۱۲۸۷ خورشیدی برمی‌گردد؛ یکی از بنا‌های متعلق به دوره قاجار است و در این مدت فرهیختگان زیادی را پرورش داده و از نماد‌های فرهنگی آستارا به شمار می‌آید. دانش آموختگی شخصیت‌های برجسته علمی، فرهنگی و ادبی کشور از جمله تدریس نیما یوشیج، بنیانگذار شعر معاصر ایران، در سال‌های ابتدایی ۱۳۰۰ در این دبیرستان از سوابق و افتخارات این مدرسه کهن و تاریخی است.

محمود سراجی شاعر معاصر و حمید نطقی بنیان‌گذار و پدر روابط عمومی ایران نیز دوران متوسطه را در این دبیرستان سپری کرده است. از دیگر مفاخر فرهنگی ایران که افتخار تحصیل در مدرسه تاریخی حکیم‌نظامی شهرستان آستارا را در کارنامه خود دارند، می‌توان به «اکبر اکسیر» پدر شعر فرانوی ایران، «اشرف‌آقا حریری» نویسنده کتاب آستارا در گذر تاریخ و «منصور بنی‌مجیدی» صاحب هفت عنوان کتاب شعر اشاره کرد.

وجود بامی سفالین، در و پنجره‌های چوبی با شومینه‌های چدنی ازجمله ویژگی‌های بارز مدرسه تاریخی حکیم‌نظامی شهرستان آستارا است که با قرار گرفتن این نماد‌ها در کنار یک‌دیگر، تلفیقی از معماری سنتی و بومی این منطقه از کشور به نمایش عموم گذاشته شده است.

مدرسه تاریخی حکیم‌نظامی در اسفند سال ۸۴ در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسید و پس از مرمت در خرداد سال ۹۵ با حضور مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان با اعتباری بالغ‌بر دومیلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در قالب موزه‌مدرسه مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه