استاد دانشگاه گیلان در گفتگو با ۸دی:

طرح حذف ارز ترجیحی سبب رونق اقتصادی می شود/ اجرای این طرح جلوی سوءاستفاده دلال ها را می گیرد

“نرجس زمانی” استاد اقتصاد دانشگاه گیلان با بیان اینکه طرح حذف ارز ترجیحی و اختصاص یارانه به مردم طرح خوبی است و سبب رونق اقتصاد خواهد شد، اظهار کرد: هر دولتی که بخواهد این طرح را عملیاتی کند می خواهد به نفع مردم کار کند و اگر به دنبال جمع آوری رای بود هیچ وقت آن را انجام نمی داد و جرات این کار را نداشت.

طرح حذف ارز ترجیحی سبب رونق اقتصادی می شود/ اجرای این طرح جلوی سوءاستفاده دلال ها را می گیرد

“نرجس زمانی” استاد دانشگاه و کارشناس حوزه اقتصاد در گفتگو با خبرنگار هشت دی پیرامون هدف اصلی دولت از اصلاح نظام پرداخت یارانه ها، اظهار کرد: در پرداخت یارانه ها هدف اصلی افزایش توان اقتصادی قشر متوسط به پایین جامعه و آزادسازی قیمت ها برای قشر متمکن بود اما متاسفانه سال ها رها شد تا الان که شاهد این وضعیت هستیم.

وی تصریح کرد: در کشور، قیمت تضمینی برای گندم، برنج، چای وجود دارد که‌ گاهی این قیمت ها تغییر می کند که همان یارانه غیر مستقیم است که نفع آن شامل حال کدام قشر است معلوم نیست. در رابطه با افزایش قیمت مرغ و محصولات مرتبط در پی اجرای این طرح، مصرف ماهانه یک خانواده ضعیف با یک خانواده متمکن متفاوت است و شاید حتی یک ماه هم از این محصولات نخورند در حالی که یارانه آن داده می شود.

استاد دانشگاه گیلان با بیان اینکه طرح حذف ارز ترجیحی و اختصاص یارانه به مردم طرح خوبی است و سبب رونق اقتصاد خواهد شد، اظهار کرد: هر دولتی که بخواهد این طرح را عملیاتی کند می خواهد به نفع مردم کار کند و اگر به دنبال جمع آوری رای بود هیچ وقت آن را انجام نمی داد و جرات این کار را نداشت.

وی با بیان اینکه در حین اصلاح نظام پرداخت یارانه ها باید روند رسیدگی به اعتراضات برخی خانوارها و ملحق شدن جاماندگان طی شود باید، گفت: امیدوارم بعد از انجام این طرح، شاهد اجرای طرح های کنترل فرار مالیاتی و دلال ها در کشور باشیم.

زمانی در پایان تصریح کرد: ما در حال عبور از یک مرحله گذر هستیم و دولت بعد از این آزاد سازی، به راحتی می تواند قیمت های آزادشده را کنترل کند و جلوی سوء استفاده دلال ها را بگیرد و این مرحله گذر سختی خواهد بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
نظر را نقض کن تا نقض بینی/ عبور از پوست کن تا مغز بینی. بحث بنده خدا اصلا در مورد کلوچه نبود.بلکه به اثرات تورمی موضوع اشاره کرده که در بسیاری از حوزه ها قابل رویت است.مثلا برنج‌ هاشمی یکباره از کیلویی بین ۷۵ تا ۹۰ شده کیلویی ۱۱۳ تومن. با استدلال شما یا باید چیزی نخریم یا دائما گوشی به دست برای طرح شکایت.
ناشناس در پاسخ به
والا با استدلال شما هم باید هی غر بزنیم که من میدونننننم نمیشه و نمی شود!!! خیلی از این گرونی های خرد دست همین کسبه های خرد پا هستن که بخش اعظمی از همین مردم اند که به همنوع خودشون رحم نمی کنن. من ترجیح میدم که با ارائه شکایت به تعزیرات پیگیر حقم باشم تا اینکه مثل بعضیا فقط غر بزنم و ایراد بگیرم!!
ناشناس در پاسخ به
ظاهرا شما هنوز مفهوم رسانه را درک نکردید.هرکسی به وظایف اجتماعی خود آگاهی دارد.در رسانه با حفظ شئونات می شود به بیان آزاد نظرات پرداخت و اسم آن غر زدن نیست.بلکه طرح درد اجتماعی بعنوان یک‌ مطالبه با هدف اصلاح ساختار و رویه های غلط است. تفاوت نگاه من و شما در این است که شما تاکید بر رویداد محوری دارید( اینکه طرح شکایت کنیم و غر نزنیم ) در حالی که نگاه من توجه به امر فرایند محوری و اصلاح ساختارهاست.اصلاح ساختارها یعنی سیستمی که خودش دست به اصلاح قیمت ها می زنید قبل از هر چیز جهش قیمت ها را در ابعاد مختلف پیش بینی کرده و ساز و‌کارهای مقابله ای با آنرا را تعریف کند و اجازه افزایش قیمت ها را ندهد.مثلا امروز رسما اعلام شد که قیمت مواد شوینده ۸۰ درصد گران می شود. سیستم خودش باید جلوی این افزایش قیمت ها را بگیرد و نیازی نباشد در این اوج فشار اقتصادی خلق ا.... گوشی به دست سر هر موضوعی شکایت کنند. بقول شما زیادی غر زدم!!!!!!!!
ناشناس
کلوچه فومن طی یک‌هفته از ۵ تومن شده ۷ تومن. ۲ تومن افزایش قیمت.حالا خوردن یا نخوردن آن چیز مهمی نیست.بحث اثر تورمی موضوع است استاد اقتصاد!!!!!!!!
شریفی در پاسخ به
موضوع اينه كه يه جماعتي سر خود نرخ رو افزایش میدن مردم هم همچنان همون جنس رو می خرن کلوچه فومنی رو بعد از عید از 4 تومن کردن 5 تومن. الانم فوری دو تومن بردن بالا. چرا؟ ارد رو که قبلا هم ازاد می خریدن. تخم مرغم که نداره. چقدر روغن مصرف میشه توش که تو هر کلوچه 2 تومن بردن بالا؟؟؟ ملتم که همچنان می خرن بدون اینکه به تعزیراتی جایی خبر بدن
در حاشیه