جاذبه‌های تاریخی و گردشگری آستانه اشرفیه + تصاویر

آرامگاه حضرت سید جلال‌الدین اشرف(ع)، پل خشتی نیاکو، پل تجن‌گوکه، آرامگاه دکتر معین، کیسم و … را می‌توان از جاذبه‌های مذهبی، تاریخی و گردشگری شهرستان آستانه اشرفیه نام برد.

جاذبه‌های تاریخی و گردشگری آستانه اشرفیه + تصاویر

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» شهرستان آستانه اشرفیه در ۳۵ کیلومتری رشت واقع شده و به سبب وجود حرم مطهر حضرت سید جلال‌الدین اشرف (ع) چهارمین شهر مذهبی ایران به شمار می رود.

این شهرستان از شمال به بندر کیاشهر متصل می‌شود. این شهر علاوه بر موقعیت جغرافیایی مناسب،  به دلیل داشتن رودخانهٔ سفیدرود در دل خود خاک بسیار حاصل‌خیزی نسبت به شهرهای مختلف گیلان دارد. در گذشته این شهر در ساحل سمت چپ سفیدرود قرار داشت اما با تغییر مسیر رودخانه، هم اکنون در سمت راست این رودخانه قرار گرفته است.

در ادامه به معرفی جاذبه‌های مذهبی، تاریخی و گردشگری شهرستان آستانه اشرفیه می‌پردازیم.

آرامگاه حضرت سید جلال الدین اشرف(ع)

مهم‌ترین اثر تاریخی و دیدنی این شهر حرم حضرت سیدجلال‌الدین اشرف(ع) است. سید جلال الدین اشرف از فرزندان امام موسی کاظم(ع) و تنها برادر تنی امام رضا(ع) است. بارگاه حضرت سید جلال الدین اشرف(ع) از قدیم‌الایام پذیرای گردشگران بومی وغیربومی که به قصد زیارت به شهرستان آستانه اشرفیه سفر می‌کردند، بوده است.

این بنا را ظاهراً نخستین‌بار در ۳۱۱ق/۹۲۳م گوهرشادخانم دختر کیارستم بنا نهاد و زینت کرد. به روایت نویسنده کتاب سفرنامه استرآباد و مازندران، در ۱۲۷۵ق/۱۸۵۸م هنگامی که می‌خواستند این آستانه را که خراب شده بود دیگر بار بسازند، به کتیبه‌ای دست یافتند که در آن نام گوهرشاد خانم که در سال یاد شده این بنا را تعمیر کرده و ساخته است، آمده بود. اما این روایت را دیگر اسناد تاریخی تأیید نکرده‌اند. پس از ۱۲۷۵ق/۱۸۵۸م چندبار دیگر بنای این بقعه گرفتار سیلاب‌های سفیدرود گردید و یکسره از میان رفت.

آخرین‌ بار در ۱۳۵۰ش این بقعه را که خراب شده بود به‌طور کلی تجدید بنا کرده‌اند، گنبد قدیم را از بین برده و گنبد جدیدی بر روی آن ساخته‌اند. در نقشه فعلی، مسجدی که معروف به مسجد جنب حرم است، در حد شمالی امام‌زاده قرار دارد.

از دیگر بناهای تاریخی این شهرستان، بقعه آقا سید محمد بن جعفر صادق علیه‌السلام در آستانه اشرفیه، بقعه آقاسیدحسن بن امام موسی‌کاظم علیه‌السلام در دهکده سیاه‌کوچه آستانه، بقعه آقاسیدمحمدبن امام‌رضا علیه‌السلام در کماچال آستانه، بقعه آقاپیر مزار در نیاکوی آستانه و چندین بقعه دیگر در روستاهای این شهرستان و نیز مسجد دهشال است.

پل خشتی نیاکو

این مکان در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۷۸۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. روستای نیاکو در فاصله دو کیلومتری از مرکز شهرستان آستانه اشرفیه واقع شده است.

 

 

جاده‌ای که از لاهیجان به حاجی‌آباد و بازکیاگوراب امتداد می‌یابد و در روستای بازکیاگوراب به سه شاخه تقسیم می‌شود. اولی به طرف سیاهکل، دومی به تجن‌گوکه و سومی به نیاکو، آستانه، لولمان، کوچصفهان و رشت می‌رود. این پل در مسیر سوم و نزدیک آبادی نیاکو بنا شده است. طول پل ۵۰ متر و از دو چشمه کوچک تشکیل شده است. ارتفاع پل از سطح رودخانه تا بلندترین نقطه آن ۶ متر است. پل آجری نیاکو احتمالا مربوط به دوره صفویه است. در ساخت آن آجر، سنگ و ملات ساروج به کار رفته است.

پل خشتی تجن گوکه

این پل که روی رودخانه شیمرود ساخته شده، دارای دو چشمه با طاق جناقی است و در پایه‌های میانی و جانبی آن اتاقک‌های کوچکی برای بیتوته کاروانیان در نظر گرفته شده است. طول پل خشتی تجن‌گوکه ۶۰ متر و عرض آن ۴/۲۵ و ارتفاع کلی آن بیش از ۷/۵ متر است. مصالح به کار رفته در این پل آجر، سنگ و ملات ساروج است. آستانه اشرفیه ۳۲ کیلومتر از مرکز استان گیلان فاصله دارد و روستای تجن‌گوکه در ۶ کیلومتری غرب این شهرستان قرار دارد.

مسیری که پل تجن‌گوکه روی آن ساخته شده در طول تاریخ، یکی از مسیرهای مهم ارتباطی به شمار می‌رفت. پل، روی بستری مقاوم ساخته شده و در حال حاضر با ساخت کانال‌های آبی در اطراف رودخانه، مسیر رودخانه زیر پل تغییر کرده و زیر پل، رودخانه‌ای جریان ندارد اما قسمتی از شمال رودخانه به صورت مرداب درآمده است.

پل خشتی تجن‌گوکه یک پایه در وسط رودخانه و دو پایه در دو طرف دارد. پایه‌ها از آجر ساخته شده و دو دهانه بزرگ با طاق‌های جناقی دارد. پل خشتی تجن‌گوکه با شماره ۱۴۳۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

آرامگاه دکتر محمد معین

دﮐﺘﺮ ﻣﺤﻤﺪ معین ﺻﺎﺣﺐ اﺛﺮ ﻣﻌﺮوف ﻓﺮﻫﻨﮓ معین که از ﻣﻔﺎﺧﺮ و ﺑﺰرﮔﺎن ﻓﺮﻫﻨﮓ و ادب اﯾﺮان ﻣﻌﺎﺻﺮ ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﯽ رود، در شهر رشت زاده شده و آرامگاه وی در آستانه اشرفیه در ۳۵ کیلومتری رشت واقع شده است.

 

دکتر معین اولین کسی بود در ایران که در رﺷﺘﻪ ادبیات ﻓﺎرﺳﯽ درﺟﻪ دﮐﺘﺮی ﮔﺮﻓﺖ. ﺑﻨﺎی یادﺑﻮدی ﺑﺮ ﻣﺰارش ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﭼﻨﺪ ﺿﻠﻌﯽ و ﺑﺎ آﺟﺮ و ﻃﺎق‌ﻫﺎی ﻫﻼﻟﯽ و ﺑﺎمﺳﻔﺎلین ﺑﺮ ﭘﺎ شد و اﻣﺮوزه ﻣﺤﻞ ﺑﺎزدید ﮔﺮدﺷﮕﺮان ایراﻧﯽ و ﺧﺎرﺟﯽ شده است.

 

روستای توریستی کیسم در آستانه اشرفیه

روستای تاریخی و سرسبز کیسم که در جنوب شرقی آستانه اشرفیه واقع شده، دیر زمانی مقر خاندان کیایی بوده است.

این روستا به جهت قرارگیری در موقعیتی جلگه‌ای و همجواری با آب‌های دایمی و پر آب سپیدرود و حشمت‌رود و نیز دارابودن اماکن تاریخی و مذهبی، صنایع دستی و فرآورده‌های دامی و کشاورزی همه ساله مورد توجه گردشگران و افراد ساکن در شهرهای اطراف قرار می‌گیرد. آرامش بسیار دل انگیز طبیعت این روستا که بعضاً مردم را در فصل ماهی‌گیری به خود فرا می‌خواند از جمله ویژگی‌های بارز آن به شمار می‌آید.

انتهای خبر/

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه