مدیران پاسخگو باشند؛

دلایل واهی برخی ادارات گیلان در عدم تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر/ سردرگمی ایثارگران در سایه ترک فعل مدیران

تبدیل وضعیت ایثارگران شاغل در نهادهای دولتی و عمومی، نص صریح قانون است؛ براساس آن همه ایثارگران نهادها باید تا قبل از پایان سال، تبدیل وضیت شده و رسمی شوند. اما از زمان ابلاغ قانون و دستورالعمل اجرایی آن تاکنون برخی از دستگاه‌ها به بهانه‌های مختلف در اجرای این قانون تعلل می‌کنند.

دلایل واهی برخی ادارات گیلان در عدم تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر/ سردرگمی ایثارگران در سایه ترک فعل مدیران

به گزارش هشت دی، در قانون بودجه ۱۴۰۰ مصوب شده است که، در راستای اجرای بند (ذ) ماده (۸۷) قانون برنامه ششم توسعه، دستگاه‌های مشمول ماده (۲) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مکلفند، نسبت به استخدام و نیز تبدیل وضعیت استخدامی کلیه مشمولان ماده (۲۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که با عناوین مختلف در دستگاه‌های موضوع قانون مذکور شاغل هستند و رابطه شغلی آن‌ها به صورت پیمانی، قرارداد انجام کار معین یا شرکتی می‌باشد و یا از محل اعتبارات جاری و تبصره ماده (۳۲) و ماده (۱۷) قانون مدیریت خدمات کشوری و اعتبارات طرح‌های عمرانی و یا سایر عناوین از جمله حاکمیتی و تصدی گری موضوع بند‌های (الف) و (ب) ماده (۴۵) قانون مدیریت خدمات کشوری خدمت نموده و یا می‌نمایند با طی مراحل گزینش با رعایت تبصره (۲) بند (و) ماده (۴۴) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۹/۱۰/۱۵ به صورت استخدام رسمی اقدام کنند.

همان طور که در قانون مذکور گفته شد تبدیل وضعیت ایثارگران شاغل در نهادهای دولتی و عمومی، نص صریح قانون است؛ براساس آن همه ایثارگران نهادها باید تا قبل از پایان سال، تبدیل وضیت شده و رسمی شوند.

اما از زمان ابلاغ قانون و دستورالعمل اجرایی آن تاکنون برخی از دستگاه‌ها به بهانه‌های مختلف از اجرای قانون تبدیل وضعیت استخدامی تعلل می‌کنند در حالی که قوانین در این زمینه بسیار روشن است. چون بر اساس مصوب مجلس شورای اسلامی و منابع و اعتبارات مالی مورد نیاز اجرای آن مشخص شده است.

قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید درباره تبدیل وضعیت ایثارگران می گوید: برخی دستگاه‌ها در اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران، نگران انباشت نیروی انسانی و بزرگ‌شدن دستگاه‌شان هستند، اما سؤال اصلی این است که اگر تعداد نیروی دستگاهی بیش از نیاز است، اساساً چرا آن نیرو‌ها به کار گرفته شده‌اند؟ چون تبدیل وضعیت استخدامی به خودی خود باعث افزایش نیروی انسانی نمی‌شود و اگر تعداد نیروی انسانی دستگاهی بیش از اندازه است، باید فکری اساسی کرد.

وی افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران به‌جد پیگیر اجرایی‌شدن این قانون تا پایان سال در تمام دستگاه‌های اجرایی است؛ لذا توصیه می‌کنم دستگاه‌ها این کار را با تکریم همکار ایثارگرشان و قبل از پایان مهلت انجام دهند.

اگرچه بنیاد شهید و امور ایثارگران در چندین نوبت با کلیه دستگاه‌های مشمول جهت تبدیل وضعیت ایثارگران مکاتبه کرده و مراتب اجرای قانون مزبور را به دستگاه‌ها یادآور شده است اما گویا گوش شنوایی در کار نیست و برخی دستگاه ها دراین خصوص به معنای واقعی ترک فعل می کنند.

در استان گیلان و در شهر رشت نیز برخی ادارات و نهادها هنوز نیروهای ایثارگر شرکتی خود را تبدیل وضعیت نکرده اند. طبق پیام های مردمی که به پایگاه خبری هشت دی ارسال شده شهرداری رشت یکی از این نهادها است. و این طور که پیداست در سازمان های دیگری هم این بی توجهی صورت گرفته و طبق پیام های مردمی در بنیاد مستضعفان نیز هنوز تبدیل وضعیت ایثارگران از نیروهای شرکتی به رسمی انجام نشده است و مدیران مربوطه با توجه به نزدیک شدن به پایان سال هنوز اقدام مثبتی در این رابطه انجام نداده اند.

بنا بر این گزارش علی رغم مکاتبات انجام شده از سوی ارگان های ذیربط اما همچنان ایثارگران شهرداری رشت در وضعیت سردرگمی قرار دارند، اگرچه شنیده می شود کم و بیش اسامی برخی افراد معرفی می شود اما با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و همچنین اخبار مربوط به تبدیل وضعیت تنها در بازه زمانی ۱۴۰۰ سبب شده که ایثارگران بیش از پیش نگران آینده شغلی خود باشند.

تبدیل وضعیت ۱۵ درصد از ایثارگران گیلان

“عبدالله پاکاری” مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان دی ماه سال جاری در گفتگویی در این رابطه با بیان اینکه تبدیل وضعیت ایثارگران در دستگاه های اجرایی یک وظیفه قانونی است، اظهار کرد: از ۱۱۶۲ ایثارگر واجد شرایط در دستگاه های استان تنها تبدیل وضعیت ۱۵ درصد از آنها به اتمام رسیده و ۸۰ درصد آنها در حال انجام مراحل اداری است.

وی همکاری دستگاه های اجرایی استان را خواستار شد و افزود: بنیاد شهیدو امور ایثارگران به عنوان حامی ایثارگران با تمام توان نسبت به تحقق حقوق قانونی جامعه ایثارگری اقدام و پیگیری خواهد کرد.

دلایل واهی برخی ادارات گیلان در عدم تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر

محمدرضا احمدی نماینده مردم رشت و خمام در مجلس در گفتگو با خبرنگار ۸دی با اشاره به لزوم مصوبات قانونی، اظهار کرد: اجرای قانون و مصوباتی به سازمان های دولتی ابلاغ می شود لازم الاجرا است و اگر سازمان یا اداره ای قانون مورد نظر را اجرایی نکند باید رییس اداره ی مربوط پاسخگو‌ باشد.

وی با اشاره به طرح “تبدیل وضعیت ایثارگران در نهادهای دولتی و عمومی” تصریح کرد: با توجه به برخی گزارشات واصله، بعضی ادارات به دلایل واهی این طرح را اعمال نکردند که از طریق مجلس در حال پیگیری موضوع هستیم و ادارات مربوط موظف هستند که این قانون را اجرایی کنند.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به اهمیت بحث ایثارگری ادامه داد: به دلیل ارج نهادن به پدران و مادرانی که در اوج جوانی از سلامت خودشان برای امنیت کشور گذشتند، این قانون لازم الاجراست و حامل پیامی برای آیندگان است که هرکس برای کشورش جانفشانی کند و جانش را در خطر بیاندازد مثل جانبازان، آزادگان و خانواده های معظم شهدا باید از آنان قدردانی شود و ما وظیفه خودمان می دانیم که  زحمات این عزیزان را ارج نهیم.

ادارات موظف به اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران تا پایان سال هستند/ مدیران باید پاسخگو باشند

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس با تأکید بر اینکه از طریق مجلس پیگیر اجرای این قانون در ادارت و نهادها هستم، گفت: ادارات مربوطه موظف اند تا پایان سال  تبدیل وضعیت نیروهای های شرکتی ایثارگر را اجرایی کنند و با توجه به گزارشات واصله با اداراتی که تاکنون به این مصوبه تمکین نکرده اند، برخورد می شود و بالاترین مسئول هر اداره یا سازمان باید پاسخگو باشد که چرا تاکنون این قانون اجرا نشده است، مجلس به طور حتم پیگیری خواهد کرد و با پیگیرهای انجام شده تا پایان سال این قانون در ادارات اجرا خواهد شد.

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه