آغاز شخم زمستانه در شالیزار‌های گیلان

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه ۶۵درصد از شالیزار‌های گیلان قابلیت شخم زمستانه را دارند، گفت: با توجه به آغاز بارندگی‌های زمستانی بهتر است کشاورزان از آب‌های سطحی استفاده کرده و شالیزارهایشان را شخم بزنند.

آغاز شخم زمستانه در شالیزار‌های گیلان

به گزارش ۸دی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان اظهار کرد: ۶۵ درصد از شالیزار‌های گیلان قابلیت شخم زمستانه را دارند و با توجه به آغاز بارندگی‌های زمستانی بهتر است کشاورزان از آب‌های سطحی استفاده کرده و شالیزارهایشان را شخم بزنند.

وی در ادامه افزود: شخم زمستانه در استان آغاز شده و ۶۵ درصد مزارع استان شرایط انجام شخم زمستانه را دارند.

سید علی موسوی با اشاره به اینکه شخم زمستانه اولین عملیات در فصل کشت و کار و زراعت برنج است، گفت: شخم زمین در زمستان فواید بسیار زیادی دارد از جمله دفع آفات، نابودی کم ساقه خوار برنج، امکان بکارگیری کود‌های فسفاته و پتاسه و کاهش هزینه‌های کشاورز است.

این مقام مسئول تصریح کرد: اگر کشاورزان با انجام شخم زمستانه پاک‌تراشی حاشیه مزارع را داشته باشند این امر در کاهش جمعیت زمستان‌گذران آفت و کرم‌ها بسیار تاثیرگذار است؛ البته انجام شخم زمستانه را بیشتر در اراضی دارای آب سطحی توصیه می‌کنیم. مزرعه باید شرایطی داشته باشد که پس از انجام شخم زمستانه آب را درون خود نگه دارد مزارعی که به شدت و سریع خشک می‌شوند برای انجام شخم زمستانه مناسب نیستند و شخم زمستانه در این مزارع توصیه نمی‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه