تنها خبر ۲۲بهمن ۹۳: «خیانت پشت جبهه‌ها»!

رسانه های فارسی زبان وابسته به غرب همچون همیشه از حضور میلیونی مردم در روز ۲۲بهمن خبری منتشر نکردند و تنها بخشی از سخنان رئیس جمهور را پررنگ نوشتند.

تنها خبر ۲۲بهمن ۹۳: «خیانت پشت جبهه‌ها»!

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از جام نیوز، سایت های فارسی زبان غربی از کنار بخش های مهمی از سخنان روز گذشته حجت الاسلام روحانی در مراسم سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب به راحتی گذشتند و بخشی دیگر از سخنان ایشان را با تحلیل های خاص خود پررنگ کردند.

 

رسانه های فارسی زبان، به حضور میلیونی و گسترده ملت ایران در راهپیمایی ۲۲بهمن و انتقادهای رئیس جمهور از دروغگویی کشورهای غربی چندان توجهی کردند.

سایت دویچه وله (Deutsche Welle) نوشت: یکی از محورهای اصلی سخنرانی حسن روحانی در مراسم سی و ششمین سالگرد انقلاب اسلامی در ایران به مناقشه هسته‌ای ایران با غرب اختصاص داشت. با اشاره به پرونده هسته‌ای بود که او به «خیانت پشت جبهه» اشاره کرد.

 

 

رئیس جمهور کشورمان روز گذشته در سخنرانی خود در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفته بود: «آن روز که در میدان جنگ رزمندگان ما می‌جنگیدند پشت جبهه همه مردم پشتیبان رزمندگان عزیز ما در جبهه‌های نبرد بودند؛ هیچ خیانتی بالاتر از خیانت پشت جبهه نیست.»

 

 

سایت انگلیسی بی بی سی فارسی (BBCPERSIAN) با تندرو خواندن منتقدان، این طور برداشت کرد که خطاب دکتر روحانی آن ها بوده اند و با این برداشت نوشت: «منتقدان تندروی دولت ایران از ابتدا به مذاکرات بدبین بودند و با آن مخالفت می کردند.»

 

 

این سایت با نام آوردن از مدیر مسؤول روزنامه کیهان نوشت: روزنامه کیهان روز شنبه (۱۸ بهمن) در اقدامی کم سابقه تیتر اول خود را به سخنرانی مدیر مسئول خود اختصاص داد و این گفته آقای شریعتمداری را تیتر کرد: “توافق روی کلیات، همان کلاه گشاد ژنو است”.

البته بی بی سی به سخنان رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در اجلاس مونیخ اشاره ای نکرد. محمدجواد ظریف در جلسه پرسش و پاسخ با مجری‌گری “دیوید ایگناتیوس” از روزنامه “واشنگتن پست” در پاسخ به این سؤال که “رویکرد منتقدان داخلی و مشخصا حسین شریعتمداری درباره اینکه اجماع و توافق با آمریکا زیر سوال بردن تمام حرکاتی است که به خاطر آن انقلاب شده است، این انتقادات چه نتیجه‌ای برای رسیدن به توافق دارد؟” چنین گفته بود:

«پیش از این تمامی دلایلی که برای بدبینی وجود دارد را گفته‌ام، من با آنها احساس همدردی می‌کنم، من هم مشکوک و بدبین هستم، ما داریم تلاش می‌کنیم به توافقی برسیم که برنده و بازنده نداشته باشد و همه داریم تلاش می‌کنیم تمامی منافع خود را در منطقه و جهان تامین کنیم.»

سایت آمریکایی رادیو فردا (RADIOFARDA) نیز با سانسور سخنان انتقادی رئیس جمهور کشورمان از دولت آمریکا، آورده است: دولت حسن روحانی در تلاش‌های خود برای رسیدن به توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای خود با گروه ۱+۵ با مخالفت‌های جناح‌هایی در داخل جمهوری اسلامی روبه‌رو بوده‌است.

برخی جناح‌ها نسبت به کنار آمدن احتمالی دولت روحانی با قدرت‌های جهانی در برخی مسائل هسته‌ای ابراز نگرانی کرده‌اند.

 

سایت دویچه وله، سخنان رئیس جمهور را اینگونه پوشش داد: حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران امروز (۲۲ بهمن/۱۱ فوریه) در مراسمی که برای بزرگداشت سالگرد انقلاب برگزار شد، «دشمنان ملت ایران را تنها مخالفان مذاکره برشمرد». او در این سخنرانی گفت که «تنها صهیونیست‌ها هستند که همه تلاش خود را برای مخالفت با مذاکرات به کار گرفته‌اند.»

سایت وابسته به وزارت خارجه آلمان در ادامه افزوده است:  ایران در حال حاضر یک کارت برنده دیگر نیز در مذاکرات در دست دارد و آن وضعیت امنیتی نابسامان منطقه و رشد نیروهای اسلام‌گرا در گوشه و کنار آن است.

گفتنی است رسانه های فارسی زبان وابسته به غرب از حضور میلیونی مردم در روز ۲۲بهمن خبری منتشر نکردند.

این رسانه ها به جملاتی از سخنان دکتر روحانی که در ذیل می آید نیز توجه چندانی نکردند:

«« اینکه آنها می‌گویند ایران به خاطر تحریم پای میز مذاکره آمده است، دروغ می‌گویند. ایران به خاطر فشار تحریم پای میز مذاکره نیامده ایران به خاطر منطق پای میز مذاکره آمده است. ایران برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه و جهان پای میز آمده است.

 

اگر آنطور که ادعا می‌کنید تحریم باعث شده که ملت ایران تسلیم شود پس چرا به تحریم ادامه نداده و پای میز مذاکره آمده اید؟

 

دروغگویی را کنار بگذارید بیایید با ملت‌های خودتان با صداقت حرف بزنید. بیایید بگویید در برابر ملت بزرگ ایران راهی جز تعامل برای دنیا باقی نمانده است.

 

بیایید با صدای رسا به دنیا بگویید در منطقه خاورمیانه اگر بخواهد صلح و ثبات مستقر شده و تروریزم ریشه کن شود راهی جز حضور جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.»»

۳(۱۱۴۲) ۱(۱۶۰۰) ۲(۱۴۳۲)

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه