ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها باعث افزایش آسیب‌پذیری گیلان در برابر سیلاب است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان افزایش ساخت و سازها در حریم رودخانه‌های گیلان و نبود نظارت در این بخش را مورد اشاره قرار داد و گفت: مجموعه عواملی از جمله عدم کارکارشناسی و کم‌کاری‌ها باعث شده گیلان در برابر سیلاب‌ها به شدت آسیب‌پذیر شود.

ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها باعث افزایش آسیب‌پذیری گیلان در برابر سیلاب است
به گزارش ۸دی،عباس صابر شامگاه دوشنبه در جمع خبری اقداماتی که باید در دستگاه‌های اجرایی برای کاهش آسیب زیرساخت‌های استان در برابر بلایای طبیعی در دستور کار قرار گیرد را برشمرد و اظهار داشت: بحث سیل و آسیب‌های ناشی از آن اتفاقی نیست و هرساله سیلاب‌های گیلان افزایش می‌یابد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون درباره علل شدت سیلاب‌های استان آسیب‌شناسی خاصی انجام گرفته است هم عنوان کرد: از آنجا که در سنوات گذشته برداشت‌های بی‌رویه از جنگل‌ها انجام شده هم‌اینک با تخریب منابع طبیعی و افزایش سیلاب‌ها در گیلان مواجهیم.

صابر یکی از مهم‌ترین عوامل جلوگیری کننده از وقوع سیلاب در گیلان را پیشبرد مناسب طرح‌های آبخیزداری ذکر کرد و یادآور شد: آبخیزداری برنامه‌ای مستمر در منابع طبیعی است و بدون شک اگر طرحی هم‌اینک در بحث آبخیزداری انجام شود مزیت‌ها و نتایج حاصل از آن در سال‌های آتی قابل لمس خواهد بود.

وی با بیان اینکه منابع اعتباری برای اجرای سریع‌تر طرح‌های آبخیزداری استان گیلان محدود است اضافه کرد: مسئولیت نظارت و صدور مجوزات بر برداشت از رودخانه‌های گیلان برعهده شرکت آب منطقه‌ای و سازمان صمت است از طرفی در سال‌های اخیر برخی از این برداشت‌ها بدون مطالعه انجام شد و موجبات آسیب‌پذیری گیلان را فراهم ساخت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان عدم کنترل حریم رودخانه‌ها در استان را هم به عنوان یک آسیب جدی مورد اشاره قرار داد و افزود: به علت جذابیت‌های طبیعی در استان‌هایی مانند گیلان شاهد هستیم که ساخت و سازهای زیادی در حاشیه و حریم رودخانه‌ها انجام می‌گیرد به همین علت همواره شاهد تشدید خسارت سیل در استان هستیم.

صابر دیوار گذاری، رعایت حریم رودخانه‌ها، نظارت بر برداشت رودخانه‌ها و جنگل‌ها و اجرای طرح‌های هادی را از جمله موضوعاتی که در کاهش خسارات ناشی از سیل نقش مستقیم دارند خواند و گفت: بسیاری از جاده‌های استان در حریم رودخانه‌ها احداث شده‌اند و به همین دلیل همیشه شاهد آبگرفتگی و از بین رفتن مسیرهای دسترسی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: قطعا اتفاقاتی که در جای جای نقاط استان گیلان به علت سیلاب رخ می‌دهد به علت کم کاری‌هایی است که انجام گرفته و شکی در آن نیست اما با توجه به محدودیت منابعی که در گیلان داریم همه بخش‌ها در تلاشند که این آسیب‌ها را به بهترین شکل ممکن کم و مدیریت کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه