کشف و ثبت جهانی گونه جدید ماهی و نامگذاری آن به نام “علی دایی”

در قالب یک تیم تحقیقاتی ایرانی و آلمانی و به سرپرستی عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، گونه جدید ماهی کشف و ثبت جهانی شد و به نام “علی دایی” افتخار فوتبال ایران نامگذاری گردید.

کشف و ثبت جهانی گونه جدید ماهی و نامگذاری آن به نام “علی دایی”

به گزارش ۸دی، شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان اعلام کرد که در قالب یک تیم تحقیقاتی ایرانی و آلمانی و به سرپرستی عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، گونه جدید ماهی کشف و ثبت جهانی شد و به نام “علی دایی” افتخار فوتبال ایران نامگذاری گردید.

متن کامل خبر بدین شرح است؛

نتایج هشت سال تحقیقات مستمر یک گروه تحقیقاتی بین المللی متشکل از محققین ایرانی و آلمانی بر روی ماهیان خانواده سیسوریده در حوضه آبریز رودخانه­‌های دجله و فرات در کشورهای ایران، ترکیه، سوریه و عراق در قالب یک مقاله با کشف گونه‌­های ناشناخته از این خانواده منتشر شد.

دکتر سیدحامد موسوی­ ثابت (عضو هیات علمی گروه شیلات دانشگاه گیلان) بعنوان سرپرست این تحقیق مشترک اعلام نمود این کار با همکاری دکتر سهیل ایگدری (ماهی­ شناس گروه شیلات دانشگاه تهران)، دکتر صابر وطن ­دوست (ماهی­ شناس گروه شیلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل) و دکتر یورگ فرایهوف (ماهی­ شناس موزه تاریخ­طبیعی برلین) انجام شد و ماهیان ناشناخته از این خانواده در ایران برای اولین­بار به جهان علم معرفی شدند.

با عنایت به پراکنش این ماهیان در رودخانه­‌های استانهای غربی و جنوب­ غربی کشور، نام علمی یک گونه از این ماهیان که در رودخانه سیمره زیست می‌کند، به پاس فعالیتهای انسان دوستانه و میهن پرستانه فوتبالیست و مربی پرآوازه کشورمان بعد از زلزله کرمانشاه به افتخار ایشان کتفیش علی­‌دایی (Glyptothorax alidaeii) نامگذاری شد.

مقاله حاصل از این تحقیق در یکی از معتبرترین مجلات جانور­شناسی جهان (Zootaxa) اخیرا به انتشار رسیده است.

موسوی ثابت در این خصوص افزود: نامگذاری گونه های جدید در راستای احترام به مفاخر و بزرگان امری مرسوم در علوم زیستی می باشد، بطوریکه در ایران برخی ماهیان بومی توسط کاشفان بنام فردوسی، حافظ، سعدی، شیخ بهایی، رئیسعلی دلواری، امیرکبیر، محیطبان شهید سعید پرهام، و … نامگذاری شده اند. البته این اولین بار نیست که نام علمی یک گونه جانوری به افتخار یک ورزشکار نامگذاری می شود، بطوری که در سال ۲۰۱۹، پروفسور شرف متخصص مورچه شناسی مصری از دانشگاه ملک سعود عربستان مورچه ای را از منطقه مرزی کشورهای یمن و عمان کشف کرد و بدلیل سخت­کوشی و ظاهر آن به افتخار محمد صلاح فوتبالیست مصری، بنام “مرانوپلوس موصلاحی” (Meranoplus mosalahi) نامگذاری نمود.

عضو هیئت علمی گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان تصریح کرد: ما با افتخار این گنجینه را از دل رودخانه بخشنده سیمره و از طرف تمام مردم ایران و بخصوص هموطنان غیور کرمانشاهی، به پاس تلاشهای علی دایی در بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه بنام ایشان جاودان نمودیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه