"مرتضی رضایی صوفی" در گفتگو با ۸دی مطرح کرد:

اعتماد به غرب نتیجه عدم خودباوری است/ لزوم زمینه سازی دیپلماسی جهت ارتباط موثر با کشورهای همسایه

“مرتضی رضایی صوفی” کارشناس و استاد دانشگاه، گفت: عمده ترین نقطه اتکا هر کشور برای تبیین اهداف و انجام راهکارهای عملیاتی اش، تکیه به نیروی خودی است که متاسفانه دولتمردان گذشته فاقد این باور بودند.

اعتماد به غرب نتیجه عدم خودباوری است/ لزوم زمینه سازی دیپلماسی جهت ارتباط موثر با کشورهای همسایه

“مرتضی رضایی صوفی” کارشناس و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار هشت دی با اشاره به افق و چشم انداز کشورها برای اهدافشان در روند رشد کشور بیان کرد: عمده ترین نقطه اتکا هر کشوری برای تبیین اهداف و انجام راهکارهای عملیاتی اش، تکیه به نیروی خودی است که متاسفانه دولتمردان گذشته فاقد این باور بودند و خودباوری در مسئولین نهادینه نشده بود.

وی با بیان اینکه هرجا در امورات کشور خودباوری داشتیم، رو به جلو حرکت کردیم، گفت: ایران در عرصه های نظامی، نانو و… به پیشرفت های خوبی دست یافته است اما متاسفانه دولتمردان گذشته به این باور نرسیدند و تا دقایق اخر سیاست شان تعامل با غرب به خصوص آمریکا بود که آثار مخرب به جامانده نتیجه همین نگاه است.

تعامل با همسایگان در فرایند رشد کشور موثر است

این استاد دانشگاه با اشاره به تاریخ ملل تصریح کرد: بسیاری از کشورهای عربی که دلبسته ی غرب بودند به ظاهر فریبنده ی غرب دلخوش شدند، مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس که در عرصه ی تولیدات ملی هیچ حرفی برای گفتن ندارند و حتی برای بالا بردن نام کشورشان در عرصه تولیدات ملی از دانشمندان کشورهای توسعه یافته استفاده می کنند. بنابراین هر کشوری در دنیا اگر خودش را مقهور کشورهایی مانند امریکا کند و تعامل با همسایگان را که در فرایند رشد کشور موثر است نادیده بگیرد سودی عایدش نخواهد شد.

رضایی صوفی با توصیه به دولتمردان دولت سیزدهم ادامه داد: گام هایی در دولت جدید برداشته شده مثلا عضویت در شانگهای که حرکت خوبی است اما نباید خود را دلخوش کنیم و از یک فضای نگاه به غرب رها شده و تعاملات را صرفا به شرق اختصاص دهیم.

لزوم زمینه سازی دیپلماسی جهت ارتباط موثر با کشورهای همسایه

وی با تاکید بر زمینه سازی دیپلماسی موثر جهت ارتباط بیشتر با کشورهای همسایه، بیان کرد: گام هایی برداشته شده اما فعلا برای قضاوت در عملکرد دولت زود است و روند خوبی در پیش گرفته شده است تا نگاه اشتباه دولت گذشته جبران شود.

این استاد دانشگاه در پایان با تاکید بر تقویت تعامل و تنش زدایی، افزود: امروزه دشمن تبلیغات گسترده ای علیه نظام انجام داده تا ایران را کشوری جنگ افروز نشان دهد، امیدوارم با ارتباطاتی که با کشورها ایجاد شده برای دور زدن تحریم های ظالمانه بتوانیم افق و چشم انداز خوبی را برای کشور ترسیم کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه