نماینده ولی فقیه در گیلان:

امکان سالانه ۲ مرتبه پرورش کرم ابریشم در گیلان وجود دارد/ ضرورت استفاده از همه ایده پردازان در ارتقاء صنعت نوغانداری

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه امکان سالانه دو مرتبه پرورش کرم ابریشم در گیلان وجود دارد، گفت: با توجه به تلاش های انجام شده، تولید سالانه دو مرتبه پرورش کرم ابریشم در استان تحقق پیدا کرده است.

امکان سالانه ۲ مرتبه پرورش کرم ابریشم در گیلان وجود دارد/ ضرورت استفاده از همه ایده پردازان در ارتقاء صنعت نوغانداری

به گزارش ۸دی، آیت الله رسول فلاحتی امروز در بازدید از مرکز تحقیقات ابریشم کشور با قدردانی از تلاش محققان در راستای ارتقای کیفیت تولید اظهار کرد: گیلان چهار محصول راهبردی دارد.
وی، کرم ابریشم را نخستین محصول راهبردی گیلان با ۷ هزار سال قدمت عنوان کرد و افزود: زیتون با قدمت ۵ هزار ساله، برنج و چای از دیگر محصولات استراتژیک گیلان محسوب می شوند.
امام جمعه رشت با بیان اینکه عمده ترین و گسترده ترین صادرات در دنیای معاصر فنآوری های جدید است، تصریح کرد: کرم ابریشم و صنعت نوغانداری نیز شامل فنآوری های جدید می شود.
آیت الله فلاحتی، منطقه شمال کشور به ویژه گیلان را خاستگاه تولید کرم ابریشم خواند و بیان کرد: تاریخ صنعت نوغانداری ایران درخشان بوده اما از سال ۱۳۷۰ در گیلان به دلیل عوامل مختلفی روبه افول است.
وی با اشاره به اینکه امکان سالانه دو مرتبه پرورش کرم ابریشم در گیلان وجود دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به تلاش های انجام شده، تولید سالانه دو مرتبه پرورش کرم ابریشم در استان تحقق پیدا کرده است.
نماینده ولی فقیه در گیلان، مرکز تحقیقات ابریشم کشور را فنی عنوان کرد و گفت: از همه ایده پردازان در عرصه کاشت، داشت و برداشت صنعت نوغاندارای استفاده کنید.
آیت الله فلاحتی با بیان اینکه استفاده از ایده پردازان به انسان کمک می کند، اظهار کرد: از دانشگاهیان در توسعه صنعت نوغانداری استفاده کنید ضمن اینکه مراحل کاشت، داشت و برداشت نوغان را تسیهل کنید.
وی بر خارج شدن از تولید سنتی نوغان تاکید کرد و یادآور شد: تلاش کنید بازپروری نوغان را افزایش دهید و در این راستا می طلبد خانه به خانه به کشاورزان آموزش داده شود.
نوغانداری فعالیت سازگار با محیط زیست است
رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور نیز در بازدید مذکور شمال ایران را خاستگاه پیله زرد عنوان کرد و گفت: نوغانداری یک فعالیت سازگار با محیط زیست است.
رضا صورتی زنجانی با اشاره به اینکه حفظ بانک ژن و تولید تخم نوغان اجداد از فعالیت های مرکز تحقیقات ابریشم کشور است، بیان کرد: ارتقای بانک ژنتیکی ابریشم به ۱۲۲ لاین رسیده و از این لحاظ در خاورمیانه منحصر به فرد هستیم.
در بازدید نماینده ولی فقیه در گیلان از مرکز تحقیقات ابریشم کشور، خط تولید ۲ برابر شدن تخم نوغان رونمایی شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه