سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: فیلترینگ هدف طرح «صیانت از فضای مجازی» نیست

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که طرح «صیانت از فضای مجازی» به دنبال فیلترینگ نیست.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: فیلترینگ هدف طرح «صیانت از فضای مجازی» نیست

به گزارش ۸دی،حجت‌الاسلام مجید نصیرایی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس با بیان اینکه قانونمند کردن فضای مجازی مورد انتظار همه هست، گفت: مجالس و دولت‌های گذشته درباره فضای مجازی دغدغه‌هایی داشتند، اما نهایتاً به نتیجه‌ای نرسیدند.

وی با اشاره به تمرکز برخی افراد بر حواشی موضوعات در زمینه فضای مجازی بیان داشت: متاسفانه هر زمانی که در کشور صحبت از ساماندهی فضای مجازی می‌شود عده‌ای دانسته و ندانسته بیشتر به حواشی پرداخته و از اصل موضوع فاصله می‌گیرند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بیش از ۲۰۰۰ ساعت کار کارشناسی بر روی طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس صورت گرفته است، گفت: همچنین نظرات دستگاه‌ها و مجموعه‌های مختلف در قالب این این طرح اخذ شده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه عده‌ای ساماندهی فضای مجازی را به معنای فیلترینگ و مسدودسازی می‌دانند، گفت: این طرح حدود ۱۴ ماه مورد بررسی قرار گرفته و هم‌اکنون پیش‌نویس آن آماده شده است. تمرکز اصلی در این طرح ساماندهی و حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، نخبگان و متخصصان این حوزه است. از سوی دیگر ما به دنبال ضمانت اجرایی برای قوانین موجود هستیم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: طرح «صیانت از فضای مجازی» به دنبال فیلترینگ نیست.

وی با بیان اینکه می‌کوشیم این طرح در قالب  اصل ۸۵ قانون اساسی در مجلس بررسی شود، اظهارداشت: همچنین ما با شورای نگهبان هم صحبت‌هایی در مورد بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی داشته‌ایم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه شورای عالی فضای مجازی در سال ۱۳۹۶ به ریاست رئیس جمهور، ضوابطی را برای فعالیت در فضای مجازی و ارائه خدمات تعیین کرد، اظهارداشت: هر یک از افرادی که بخواهد در کشور در این فضا حضور یابد اول باید ثبت نام کند، دوم براساس مقررات تعیین شده فعالیت کند. سوم باید پلت‌فرم‌های خارجی در داخل ایران نماینده داشته باشند و چهارم اطلاعات کاربران ایرانی به خارج برده نشود. این قانون اکنون موجود است و ما در این طرح به دنبال ضمانت اجرایی برای آن هستیم.

وی تصریح کرد: جای غصه دارد که در خود آمریکا ۲۷۰ قانون برای مدیریت فضای مجازی وجود دارد، اما در کشور ما هیچ قانونی وجود ندارد. در هیچ کجای دنیا این فضا این طور رها نیست و حتی عده‌ای به این وضعیت افتخار می‌کنند.

نصیرایی با بیان اینکه متاسفانه ما ۷۰ درصد از پهنای باند کشور را در اختیار پلت فرم‌های خارجی قرار داده ایم، اظهارداشت: ادامه داد: متاسفانه در طول این سال‌ها ما از پلت‌فرم‌های داخلی آن طور که باید پشتیبانی نکرده‌ایم. اگر از پیام‌رسان‌ها و پلت‌فرم‌های داخلی حمایت کنیم چرا آن‌ها نتوانند مانند خارجی‌ها عمل کنند؟ براساس این طرح حضور مسئولان و دستگاه‌های حاکمیتی در پیام‌رسان‌ها و پلت‌فرم‌هایی که مجوز فعالیت ندارند جرم خواهد بود.

وی افزود: ما بنایی نداریم برای کاربران ایرانی محدودیتی ایجاد کرده و یا جرم انگاری کنیم. مطلبی منتشر شد که هر کس از فیلترشکن استفاده کند جرم‌انگاری می‌شود که این امر دروغ محض است. حال سوال بعدی این است که اگر پلت‌فرم‌هایی نظیر اینستاگرام و یا توییتر و تلگرام شرایط ما را نپذیرفتند چه می‌شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس این طرح پلت‌فرم‌هایی که بیش از یک درصد کل کاربران کشور در آن فعالیت داشته باشند و اما شرایط ما را نپذیرند، فیلتر نخواهند شد البته تا زمانی که جایگزین مناسبی برای آن‌ها چه از بین پلت‌فرم‌های داخلی و چه پلت‌فرم‌های خارجی ایجاد شود.
وی بیان داشت: تا زمانی که اپلیکیشنی مشابه برنامه‌هایی نظیر اینستاگرام یا تلگرام برای جایگزینی در دسترس مردم قرار نگیرد اجازه فیلتر داده نمی‌شود. زمانی این اجازه داده می‌شود که یک پلت‌فرم جایگزین ایجاد شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه