۳۷ برگزیده داخلی و خارجی در جشنواره بین‌المللی فارابی تقدیر شدند

مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی، ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی امروز با حضور وزیر علوم برگزار شد و ۳۷ برگزیده داخلی و خارجی تقدیر شدند.

۳۷ برگزیده داخلی و خارجی در جشنواره بین‌المللی فارابی تقدیر شدند

به گزارش ۸دی،آئین اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی صبح امروز با حضور وزیر علوم به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

حسین میرزایی رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی در این مراسم گفت: جشنواره بین‌المللی فارابی امروز در ۲۷ تیرماه ۱۴۰۰ به دوازدهمین آئین تکریم خود رسیده است، تکریم عالمان علوم انسانی و علوم اسلامی، تکریمی که از رنگین کمان خود در اقصی نقاط جهان را دل خود دارد، از زندگان تا عالمان پیشگام مرحوم تا عالمان پیشکسوت و خرسند است که این شجره طیبه کوشیده است در حد بضاعت مزجاه خود، احترام به علم و خصوصاً علوم انسانی و اسلامی را در کشور ترویج کند.

وی ادامه داد: از باب من لم شکر المخلوق لم یشکر الخالق از انسان‌هایی سپاسگزاری می‌کند عمر شریف خود را صرف علم و معرفت کرده و چراغ آن را با انجام پژوهش‌های اصیل و کیفی و مرتبط با جامعه و مسائل آن و فرهنگ و ذخایر معنوی این سرزمین با شکوه روشن نگاه داشته و به حداقلی از معیشت بسنده کرده‌اند.

رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی خاطرنشان کرد: سخن از تعارض علم و ثروت نیست و از علمی که در مسیر صحیح خود بتواند به ثروت برای جامعه و عالم منجر شود همواره باید حمایت کرد ولی این مسیر برای علوم انسانی بسیار دشوار است و ضمن آنکه بخش‌هایی از آن از این مزیت برخوردار است اما پاره‌ای دیگر به اقتضا مسئولیت رهایی بخشی و انتقادی خود مسیر روشنگری را پیشه خود ساخته و کارکردی دیگر دارد. کارکردی که در کنار وجه کاربردی علوم انسانی مکمل، مقوم و مصحح هم می‌باشند.

وی ادامه داد: امسال آخرین سال قرن چهاردهم شمسی است، قرنی که در سرزمین ما از پرفراز و نشیب‌ترین قرن‌ها بود. در ابتدای این قرن یعنی در سال ۱۳۰۱ تعداد دانش آموزان دوره ابتدایی و متوسطه ما ۴۴۸۱۹ نفر بوده و به نسبت جمعیت قریب به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر آن زمان یعنی کمتر از نیم درصد افراد جامعه و در آموزش عالی نیز در سال ۱۳۱۳ که دانشگاه تهران با تجمیع مدارس و مراکز آموزش عالی پیشین تأسیس می‌شود ۱۰۴۳ دانشجو وجود دارد و کل دانشجویان ما در سال ۱۳۲۰ به تعداد ۳۳۶۷ نفر در سال ۱۳۵۵ این به تعداد ۱۵۴۲۱۵ نفر می‌رسد.

میرزایی تصریح کرد: این میزان در بخش دانش آموزی اکنون قریب ۱۵ میلیون نفر و در بخش دانشجویی ۳ میلیون و و ۳۰۰ هزار نفر و در مجموع از جمعیت ۸۵ میلیونی کشور ۲۰ درصد آن را پوشش می‌دهد و روزگاری تا ۳۰ درصد جمعیت کشور را نیز در بر می‌گرفت.

وی افزود: بخش آموزش، آموزش عالی، علم و فناوری جامعه ما به یمن تلاش‌های صورت گرفته از میرزا حسن رشدیه که واقعاً به تعبیر نیما «یاد او روشنم می‌دارد و قوتم می‌بخشد» محمد بهمن بیگی آموزش عشایری و توران میرهادی و کسانی که در ساحت رسمی از وزارت معارف تا وزارت آموزش و پرورش کنونی زحمات طاقت فرسایی کشیدند و تلاش‌های بی شائبه‌ای که از زمان تأسیس دانشگاه تهران تا وزارت علوم، وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفته است.

رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی افزود: تاکید جدی که در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری بر اکوسیستم فناوری و نوآوری صورت گرفته است مجموعه مکمل و قابل احترام دفاعی را به وجود آورده است که آگاهی بخشی و توانمندسازی مردان و زنان سرزمین ما را در کارنامه ارزشمند خود دارد و به اذعان پژوهش‌های متقن ملی معلمان و استادان قابل اعتمادترین افراد و مدرسه و دانشگاه مهمترین نهادهای تخصصی دارای سرمایه اجتماعی هستند.

وی گفت: سرمایه‌ای که متأسفانه در کلیت آن و در سطح کلان با چالش‌های جدی روبه روشده و نیاز به توجه جدی و بازسازی و ترمیم دارد.

رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی افزود: باری از میان فراگیران آموزش عالی ما نیمی مربوط به علوم انسانی است و تولیدات علمی بی شمار در این حوزه همه ساله در جشنواره بین المللی فارابی از طریق فراخوان عمومی و در وجه تکمیلی آن از طریق دریافت آثار دانشگاهی و مراکز پژوهشی، انجمن‌های علمی و ناشران معتبر کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد و هم زمان در بخش بین الملل نیز آثار ایران شناسان و اسلام شناسان برجسته در کشورهای جهان مورد شناسایی و بررسی می‌گردد.

وی ادامه داد: در دوازدهمین دوره جشنواره که امروز افتخار حضور در اختتامیه آن را داریم در گروه‌های علمی ۱۵ گانه که کلیه رشته‌های علوم انسانی و اسلامی را در بر می‌گیرد ۴۴۵۸ اثر و در بخش بین الملل نیز ۲۸۱ اثر دریافت و بررسی شده است.

میرزایی افزود: بر اساس داوری‌های چندگانه کمیته‌های علمی و شورای علمی جشنواره از بین ۴۴۵۸ اثر در رده سنی بزرگسال ۱۱ اثر و در دره سنی جوان ۸ اثر واجد امتیاز لازم به عنوان برگزیده یا شایسته تقدیر شدند و در بخش بین الملل نیز مفتخریم که از ۷ برگزیده از کشورهای ایتالیا، افغانستان، بلژیک، آلمان، پاکستان، روسیه و تاجیکستان تقدیر به عمل می‌آوریم.

وی افزود: در بخش داخل و بین الملل در مجموع ۲۶ اثر که در واقع نیم درصد آثار دریافتی است امروز مورد تقدیر می‌گیرند و علاوه بر آن به پاس احترام به شخصیت‌های پیشگام مرحوم، پیشکسوت، مترجم برتر، نظریه پرداز برجسته، انجمن علمی برتر، نشریه علمی برتر از ۱۱ شخصیت تجلیل به عمل خواهد آمد و مجموع برگزیدگان داوزدهمین جشنواره بین المللی فارابی ۳۷ نفر است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه