با حضور معاون رئیس جمهور؛

طرح مرمت مسجد تاریخی صفی رشت به بهره‌برداری رسید

طرح مرمت مسجد صفی رشت مرکز استان گیلان صبح امروز جمعه با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه افتتاح و بهره برداری شد.

طرح مرمت مسجد تاریخی صفی رشت به بهره‌برداری رسید

به گزارش ۸دی،محمدباقر نوبخت امروز(جمعه،۲۵تیر) در آیین افتتاح پروژه مرمت و بازسازی مسجد صفی رشت با تاکید بر اینکه ذکر الحمدالله رب العالمین بالاترین ذکر شکرگزاری است گفت: در این لحظه تاریخی خاضعانه به درگاه خداوند شکرگزاری می‌کنم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه مسجد صفی رشت از مساجد تاریخی شهر رشت است که دوران کودکی‌ام را در آن دنبال می‌کنم افزود: تمام دوران کودکی‌ام پیرامون این مسجد گذشت.

رییس سازمان برنامه و بودجه همسایگی با مسجد صفی و بهره‌گیری از جلسات هفتگی آیت الله رودباری در دوران کودکی را از افتخارات خود دانست و بیان کرد: شاهد افتتاح پروژه‌های بزرگی چون سدها، بزرگراه‌ها و محورهای ریلی که موجب خوشحالی مردم بود در طول این هشت سال خدمتم بودم اما حضور در این مکان مقدس افتخار پایان دوره خدمتم است.

نوبخت مرمت مسجد صفی رشت را بالاترین پروژه با توجه به پیشینه و قداست آن دانست و از همه کسانی که در اجرای این پروژه همکاری کردند، قدردانی کرد.

نوبخت خواستار شناسایی و اولویت بندی مساجد نیازمند بازسازی و تعمیر شهر رشت شد و از آمادگی سازمان برنامه بودجه جهت اجرای این طرح‌ها خبرداد.

تاکنون برای مرمت این ۲ مسجد تاریخی که با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی انجام شد، ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هزینه شده است.

گفتنی است، بنای تاریخی مسجد صفی رشت که به عنوان قدیمی‌ترین بنای برجای مانده در شهر رشت محسوب می‌شود به همت بنیاد مسکن استان گیلان و با نظارت معاونت میراث فرهنگی مرمت شد. مسجد صفی یا مسجد سفید یا شهیدیه یکی از قدیمی‌ترین مساجد رشت و در مرکز شهر و در حومه بازار سنتی رشت قرار دارد و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌ است.

همچنین معاون رئیس جمهور و مسئولان استانی از پروژه مرمت مسجد آقا سید ابراهیم نیز بازدید کردند. این مسجد در جوار بقعه آقا سیدابراهیم قرار دارد و از نوع معماری داخلی بنای بقعه می توان فهمید که ابتدا بقعه بوده سپس مسجد در جوار آن ساخته شده است. در کتاب “از آستارا تا استارآباد” و کتاب ولایات دارالمرز ایران از این مسجد به نام مسجد آقا سیدابراهیم نام برده شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
سجاد بخشی
معاون رئیس جمهور پس از 3 سال یک مسجد را بازسازی کرد. یعنی توان دولت تدبیر و امید= هر سه سال یک مسجد. علی برکت الله
در حاشیه