عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه :

توسعه لجستیکی کاسپین عامل اصلی همگرایی اقتصادی کشورهای همسایه

جلالی فر توسعه لجستیکی کاسپین را عامل اصلی همگرایی اقتصادی کشورهای همسایه دانست و گفت: دریای کاسپین چشم انداز امیدوار کننده و دورنمای امید بخشی برای کشورهای همسایه امید دارد.

توسعه لجستیکی کاسپین عامل اصلی همگرایی اقتصادی کشورهای همسایه

به گزارش ۸دی،سید جلیل جلالی فربا اشاره به نشست مشترکی که با دانشجویان ایرانی مقیم روسیه داشت گفت: دریای کاسپین با ذخایر طبیعی غنی و قابل دسترس، به عنوان یک مرکز ارتباطی لجستیکی در جهان است.

فعال اقتصادی و عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه امروز اهمیت لجستیکی دریای کاسپین در ایجاد پیوند اقتصادی با کشورهای اطراف مورد توجه پژوهشگران این افزود: این ارتیاط می تواند با تمرکز به موقعیت ژئواستراتژیکی قلمرو پنج کشور حوزه دریای کاسپین، اقتصاد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، هند و پاکستان و کشورهای آفریقای شرقی را از طریق کریدور شمال و جنوب با کشورهای اروپایی به هم پیوند دهد.

وی به تدوین و تصویب سند توسعه بنادر حوزه دریای کاسپین دولت فدراسیون روسیه اشاره و تصریح کرد: این سند راهبردهای مهمی را به منظور توسعه اقتصادی و ژئوپلیتیک روسیه برنامه ریزی کرده است. یکی از اهداف اصلی این سند، توسعه همگرایی اقتصادی کشورهای همسایه با یکدیگر است.

جلالی فر تاکید کرد: در این راستا جمهوری اسلامی ایران با تدوین سیاستهای اقتصاد مقاومتی به دنبال توسعه همگرایی اقتصادی با کشورهای همسایه خود از جمله روسیه است.

وی اضافه کرد: باید دو کشور ایران و روسیه در حوزه های مختلف علمی و پژوهشی و فرهنگی، صنعتی، کشاورزی و شیلاتی و بازرگانی و لجستیکی و راه اندازی تجارت الکترونیک و سرمایه گذاریهای مشترک در این حوزه ها همکاریهای نزدیک و اثرگذاری را  طراحی و عملیاتی کنند.

جلالی فر تاکید کرد: استانهای جنوبی روسی و شمالی ایران در قالب همگرایی های اقتصادی منطقه ای می توانند نقش سازنده ای را در این راستا ایفاء کنند که مثال بارز این همگرایی ها دو استان آستراخان و گیلان است .

وی وجود سرکنسولگری ایران در آستراخان و سرکنسولگری روسیه در رشت و بنادر مطلوب در دو طرف، روابط همکاری علمی دو دانشگاه، همکاری منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان و منطقه آزاد انزلی و… را فرصت های بزرگی برای توسعه همکاریهای مشترک دانست.

جلالی فر تصریح کرد: لازم است همه فعالان علمی و اقتصادی دو کشور در توسعه همکاریهای مشترک جهت تحقق اهداف راهبردی روسیه و ایران متحد شده و با تولید علم و اقتصاد قدرتمندانه و بااقدامات هوشمندانه اقتصادی مشترک، برای همیشه سلاح تحریم سیاستمداران تک قطبی آمریکا را ساقط کرده و آرامش زندگی را به ملل جهان هدیه کنند.

وی در ادامه تسهیل مقررات در مبادلات تجاری دو کشور را یکی از الزامات توسعه همگرایی اقتصادی دو کشور دانست و اظهار داشت: ایجاد کارگروه های فنی جهت توسعه همکاری های علمی و پژوهشی و پارک های علم  و فن آوری  با هدف تولید محتوای علمی جهت رفع چالشها در حوزه لجستیک و تولید محصولات مورد تقاضای دو بازار، ایجاد کارگروه و تهیه برنامه توسعه همکاریهای فرهنگی و هنری با هدف توسعه صنعت توریسم بین دو منطقه در چهارچوب پروتکل همکاری های فرهنگی دو کشور و ایجاد کنسرسیوم ساخت کشتی های لجستیکی روسی_ ایرانی چند پیشنهاد راهبردی در حال پیگیری هستند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه