۱۱۵هزار واحد صنفی گیلان نگران تداوم تعطیلی‌ها

شیوع موج چهارم کرونا و تعطیلی دوباره واحدهای صنفی گیلان موجب نگرانی صاحبان کسب و کار در این استان شده است، زیرا در ماه‌های گذشته کاهش درآمد و سود، بالا بودن هزینه‌های کسب و کار و بدهی‌های متعدد مالی آسیب زیادی به آن‌ها رسانده.

۱۱۵هزار واحد صنفی گیلان نگران تداوم تعطیلی‌ها

به گزارش ۸دی،دولت با توجه به محدودیت کسب‌وکارها در موج چهارم کرونا به اصناف وعده حمایت مالی داده است، اما صنوف توزیعی و خدماتی همچنان از تداوم تعطیلی‌ها گلایه دارند.

جواد پورمحمد، یکی از بازاریانی است که در پیاده‌راه رشت فروشگاه کفش و کیف دارد. او با بیان اینکه تعطیلی مداوم اصناف در شرایطی که سایر بخش‌ها باز هستند، بی‌فایده است، می‌گوید: چند چک با رقم بالا نزد افرادی که از آنها جنس می‌خرم، دارم. وقتی مغازه تعطیل و بانک باز است، یعنی اگر این چک نقد نشود، برگشت می‌خورد. با تعطیلی‌های مدام چطور می‌توان به فروش اجناس پرداخت و حساب را برای برداشت چک به‌روز کرد؟ می‌گویند فروش اینترنتی، اما در شبکه‌های اجتماعی فروش اجناس و اقلام به قدری متنوع است که بازاریان توان رقابت ندارند.

وی ۷۰ میلیون هزینه رهن و ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه می‌دهد، اما در این شرایط مشکلات متعددی حتی برای پرداخت اجاره دارد.

محسن واسع، یکی دیگر از کسبه رشت است که فروشگاه فرش و موکت دارد. او با بیان اینکه دولت حمایت خاصی از کسبه نداشته و بسیاری از بخشودگی‌های مالیاتی شامل حال آن‌ها نشده است، می‌افزاید: ۵ کارگر دارم که باید حقوق و بیمه آنها را بپردازم و بعد از چند سال همکاری نمی‌توانم به آنها بگویم سر کار نیایند.

وی ماهانه ۱۲ میلیون تومان اجاره می‌دهد و نمی‌داند چطور باید هزینه‌های جاری و همچنین اجاره مغازه را پرداخت کند.

دولت حمایت‌ها را بیشتر کند 

رئیس اتاق اصناف گیلان هم گلایه کاسبان را تایید می‌کند. در گیلان ۱۱۵ هزار واحد صنفی و در رشت ۳۸ هزار واحد صنفی وجود دارد.  جلال‌الدین محمد شکریه با بیان اینکه ۷۳درصد اصناف گیلان صاحب ملک نیستند و درآمد بسیاری از واحدهای صنفی به روز است، از وضعیت این قشر ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: اینکه با قرمز شدن وضعیت کشور از نظر کرونا فقط اصناف تعطیل می‌شوند، درست نیست و اگر قرار بر تعطیلی است همه جا باید تعطیل باشد، زیرا مراجعه افراد به مغازه‌ها بسیار کمتر از ادارات است. اصناف دیون و چک‌هایی به اشخاص حقیقی و حقوقی دادند که باید بپردازند. چک‌ها هوشمند است و به سامانه چکاوک می‌رود و اگر حساب خالی باشد، برگشت می‌خورد.

رئیس اتاق اصناف گیلان می‌افزاید: البته ما شرایط دولت و تحریم را درک می‌کنیم، اما این مشکلات موجب شده است اصناف در دوران شیوع کرونا نتوانند کمک‌های قابل‌توجهی دریافت کنند. سال گذشته اصناف از وام‌هایی که دولت می‌پرداخت به دلیل سود بالا و نبود تنفس بازپرداخت و ارقام کم استقبال نکردند. در حال حاضر ما منتظر هستیم ببینیم سازمان امور مالیاتی به وعده خود درباره تعیین مالیات ۹۹ توام با بخشودگی، عمل می‌کند یا خیر؟

او با بیان اینکه بسیاری از اصناف گیلان عید سال گذشته و امسال نتوانستند اجناس خود را بفروشند، ادامه می‌دهد: طبق پیش‌بینی اتاق اصناف ایران در صورت تداوم این شرایط، روزانه در کشور بیش از یک میلیون واحد صنفی تعطیل و حدود ۳ میلیون نفر بیکار می‌شوند. ضمن اینکه وقتی قدرت خرید مردم کاهش پیدا ‌کند، اثر خود را بر بازار نشان می‌دهد.

شکریه معتقد است دولت به جز بخشودگی مالیاتی می‌تواند از طریق وام با سود تک رقمی و با تنفس یک ساله و بلندمدت، بخشودگی نظام تامین اجتماعی و بیمه صنوف و کاهش هزینه‌های آب و برق از اصناف حمایت کند.

 محمود قاسم نژاد، معاون استاندار گیلان روز گذشته (یکشنبه ۲۲ فروردین) در گفت و گو با رسانه‌ها اعلام کرده بود که در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا گیلان پیشنهادهایی درباره حمایت از اصنافی که تعطیل می‌شوند، بیمه کارکنان و تعاملات اقتصادی مطرح شده است و سازمان‌های ذی‌ربط باید همکاری لازم را داشته باشند.

با این حال این مقام مسئول شیوه حمایت دولت را به طور شفاف اعلام نکرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه