هشت دی گزارش می دهد:

انتخابات نماد وحدت ملی/ نقش مؤثر انتخاب شخص اصلح در پیشرفت و توسعه کشور

شرکت مردم در فرآیند انتخاب فرد یا افراد برای تصدی گری یک پست و مسئولیت امری است که حکومت‌ها و کشورها به فراخور قوانین خود، نسبت به برگزاری درست و قانونمند آن اقدام می کنند موضوعی که می توان با هدایت افکار عمومی به سمت انتخاب شخص یا جریان اصلح، مقدمات رشد و توسعه کشور را فراهم کرد.

انتخابات نماد وحدت ملی/ نقش مؤثر انتخاب شخص اصلح در پیشرفت و توسعه کشور

به گزارش هشت دی، در تعریف انتخابات آمده است که یک فرایند تصمیم‌گیری رسمی است که طی آن مردم یا بخشی از مردم برای ادارهٔ امور عمومی خود شخص یا اشخاصی را برای مقامی رسمی به مدت معلوم برمی‌گزینند و این امر از سده ۱۷ میلادی توسط کشورها اجرایی شده است.

نخستین انتخابات در ایران در زمان قاجاریان برگزار شد هر چند که روند و شرایط آن با امروز بسیار متفاوت بود اما نشانه ای از برگزاری انتخابات در ایران و مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها است.

شرکت مردم در فرآیند انتخاب فرد یا افراد برای تصدی گری یک پست و مسئولیت امری است که حکومت‌ها و کشورها به فراخور قوانین خود، نسبت به برگزاری درست و قانونمند آن اقدام می کنند.

فواید برگزاری انتخابات باشکوه برای یک نظام سیاسی

سرهنگ امین یادگاری در گفتگو با خبرنگار هشت دی، با اشاره به اینکه در دنیا بر روی انتخابات حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند و به نوعی مشروعیت نظام (در تعریف دانش سیاسی) را به حضور حداکثری مردم در آن تلقی می‌کنند گفت: بنابراین هرقدر حضور مردم در انتخابات پر شورتر و با حضور حداکثری مهیا شود فواید زیادی برای آن نظام سیاسی دارد.

معاون سیاسی سپاه قدس گیلان، افزود: در دنیا بر اساس تعریف دموکراسی با انتخابات قدرت حاکمه میان احزاب سیاسی دست به دست می‌گردد و به نحوی چون مردم در هر انتخابی بنا بر مقتضایات موجود در انتخابات شرکت می‌کنند و عملا بیشترین اختیارات در جمهوری اسلامی در دست قوه مجریه، مجلس و شوراها تقسیم گردیده است، لذا عدم شرکت مردم در انتخابات مربوطه را می‌توان، نشان دهنده عدم رضایت مردم از عملکرد فعلی نهاد مربوطه دانست نه کلیت نظام.

وی ادامه داد: هرچند حضور حداکثری مردم در انتخابات را نمی‌توان به عنوان رضایت آنان از نظام سیاسی مربوطه دانست زیرا مشارکت و عدم مشارکت مردم در انتخابات تحت تاثیر دلایل بسیاری است، مثل همین انتخابات اخیر آمریکا که بیشتر به جهت دو قطبی نمودن جامعه و جنجالات بسیار زیاد، مشارکت مردم را رقم زد.

یادگاری خاطرنشان کرد: با توجه به جایگاه احزاب، انتخابات در دنیا جنبه ایدئولوژیک و استراتژیک پیدا کرده است، استراتژیک اینکه مردم با حضور خود در انتخابات، به نمایندگان و رئیس جمهور منتخب خود این اختیار را می‌دهند در مورد آینده چند ساله آنها تصمیم بگیرند و این تصمیم به نحوی از پایین به بالاست که در برنامه‌های استراتژیک مورد توجه است.

وی با بیان اینکه انتخابات پیامی برای سایر کشورها در خصوص میزان همراهی و پشتیبانی مردم از سیاست‌های اتخاذ شده در سطح داخلی، منطقه و بین الملل است بیان کرد: این امر می‌تواند در روابط آینده کشور با سایر کشورها در خصوص مسائل سیاسی، نظامی، اقتصادی و … به همراه داشته باشد و از طرفی به حزبی رای می‌دهند که بنابر ایدئولوژی خود در سیاست، اقتصاد، فرهنگ و مسائل اجتماعی قرار است تصمیمات خود را اجرایی نمایند.

تفاوت شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی با سایر نظام‌ها

معاون سیاسی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی بر پایه اسلام بناشده یعنی حضور ما در انتخابات و انتخاب ما باید جنبه دینی داشته باشد اظهار کرد: قطعا یکی از چیزهایی که بنا بر روایات متعدد باید در قیامت پاسخ دهیم، انتخاب‌های ما در زندگی است؛ مقام معظم رهبری می‌فرمایند «باید بگردید بین خودتان و خدا حجت پیدا کنید، یعنی بتوانید از راهی بروید که اگر خدای متعال پرسید از شما به چه دلیل به این فرد رأی دادید ، بتوانید بگویید این دلیل».

وی با اشاره به شاخصه‌های یک کاندیدای اصلح از منظر رهبری عنوان داشت: تدین، کارآمدی، جهادی بودن، فساد ستیز، شجاع و عزتمند بودن، تحول آفرین، پرنشاطی، مردمی و خدمتگذار بودن، شایسته سالاری و قانون گرا بودن را می توان مهم‌ترین این ملاک‌ها دانست.

یادگاری تاکید کرد: هرچه قدر مشارکت مردم و صلاحیت آنان از درصد بالاتری برخوردار باشد به همان نسبت این پیام برای آنان و حاکمیت قوی‌تر بوده و کشور و حاکمیت را در  رساندن به اهداف  خود در سطح داخلی و خارجی موفق‌تر خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا انتخابات نوعی رفراندوم است یا خیر، گفت: اول آنکه افراد ثبت نام می‌کنند بعد از آن شورای نگهبان و نماینده‌های آنها کار احراز صلاحیت‌ها را انجام می دهند و پس از تایید، افراد در معرض انتخاب مردم قرار می‌گیرند و در نهایت نمایندگان آنها به امر قانون گذاری با توجه به مکانیسم موجود در آن نظام سیاسی مبادرت می‌کند، اما در بعضی نظام‌ها برای آنکه جایگاه مجلس را در نظر نگیرند و به نحوی، مستقیم به نظر مردم برای  امری مراجعه کنند که این امر فاقد آن جایگاه کارشناسی نخبگانی است.

معاون سیاسی سپاه قدس گیلان اضافه کرد: بنابراین می‌بینیم مکانیسم رفراندوم با انتخابات به نحوی متفاوت می‌باشد و از طرفی انتخابات در مورد افراد است و همانطور که قبلا اشاره کردیم ممکن مردم نسبت به بعضی از کاندیداها یا حزب و جناح خاصی نظری داشته باشند که مشارکت را کاهش دهد اما این به معنی عدم رضایت آنان از آن نظام سیاسی نیست.

یادگاری با اشاره به نقش سپاه در هدایت مردم جهت انتخاب شخص اصلح بیان داشت: اصل در سپاه عدم دخالت در انتخابات بر له یا علیه فرد یا جریان خاص است و این اصل بنابر دکترین رفتار سیاسی در سپاه و بر اساس تاکیدات مکرر نماینده ولی فقیه در سپاه و بر اساس دستورات اکید فرمانده سپاه، در تمامی سطوح باید رعایت شود.

وی افزود: این نقش بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری عبارت است از تبین و روشنگری و بصیرت افزایی برای مشارکت حداکثری و اصلح گزینی بدون بیان مصداق و صرفا بیان ویژگی‌های کاندیدای اصلح بر اساس مبانی دینی و فرمایشات امامین امت.

حجت‌الاسلام حمید پورعیسی نیز در گفتگو با خبرنگار هشت دی، با بیان اینکه انتخابات مشارکت عمومی است و تک تک مردم در آن شرکت و سرنوشت خود را رقم می‌زنند اظهار داشت: خداوند می‌فرماید سرنوشت هیچ قومی را مگر با اراده آنها تغییر نمی‌دهد و از آنجایی که انتخابات نماد یک حرکت عمومی و سرنوشت ساز است، در همه جای دنیا از اهمیت خاصی برخوردار است.

استاد دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه مردم ایران با وجود آنکه بسیاری از افراد از سیاست به دلیل چندگانگی آن، ابا دارند، همواره در انتخابات حضور پرشوری داشته‌اند افزود: با وجود عملکرد ضعیف و خلف وعده مسئولان طی این سال‌ها، این حضور کم رنگ نشد.

حذف فرآیند انتخابات به دیکتاتوری می‌انجامد

وی با بیان اینکه انتخابات در رویکرد دموکراسی می‌گنجد که همان حکومت مردم است خاطرنشان کرد: اگر انتخابات را از سرنوشت ملت‌ها حذف کنیم حکومت‌ها به دیکتاتوری رسیده و خود کامه می‌شوند.

پورعیسی اضافه کرد: در علم سیاست الیگارشی به معنای حکومت اقلیت بر اکثریت است و اگر مردم در جریان انتخاب افراد حاکم بر خود نقش نداشته باشند، حکومت‌ها به سمت دیکتاتوری اقلیت می‌روند لذا انتخابات نشانه شعور سیاسی و عدم بی تفاوتی مردم نسبت به سرنوشتشان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه انتخابات یک فرآیند تعریف شده توسط دموکراسی غربی است و اشکالاتی نیز دارد بیان کرد: اینکه یک شخص آگاه به اوضاع جامعه با یک فرد ناآگاه، به یک اندازه حق رای دارند از اشکالات نظام دموکراسی جدید است.

وی با بیان اینکه انتخابات نماد حضور مردم در تعیین سرنوشتشان است که این موضوع از منظر آموزه‌های دینی نیز قابل قبول می‌باشد گفت: البته اسلام به دنبال آن است که مردم به بصیرت نسبی برسند و انتخاب درست و شایسته‌ای داشته باشند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه انتخابات را می توان نوعی رفراندوم دانست، خاطرنشان کرد: این بدان معنی است که مردم با رای دادن به افراد تایید شده توسط همین نظام، به کلیت جمهوری اسلامی نیز رای می‌دهند و آن را تایید می‌کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه