بررسی ابعاد مختلف پیامک نوروزی رئیس جمهور؛

آیا روحانی به دنبال تحمیل یک برجام دیگر به کشور است؟/ آرزوی مضحک برداشته شدن تحریم‌ها توسط تیم بایدن

روحانی در پیام نوروزی خود تحریم و کرونا را به عنوان دو معضل کشور در کنار هم قرار داده و گشایش اقتصادی کشور را معطوف به برداشته شدن تحریم‌ها می‌داند نه سوءمدیریت داخلی اما تجربه دولت اوباما حاکی از آن است که آرزوی گشایش اقتصادی با امید داشتن به تیم بایدن واهی و مضحک است.

آیا روحانی به دنبال تحمیل یک برجام دیگر به کشور است؟/ آرزوی مضحک برداشته شدن تحریم‌ها توسط تیم بایدن

به گزارش هشت دی، همزمان با آغاز سال ۱۴۰۰، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان طبق سنوات قبل، پیامک تبریکی را برای همه مردم ارسال کرد که متن پیام امسال ایشان با سال‌های گذشته اندکی در محتوا متفاوت بوده است.

روحانی در پیام نوروزی خود تحریم و کرونا را به عنوان دو معضل کشور در کنار هم قرار داده و در قسمت بعدی پیام نیز برای ملت آرزوی گشایش و سلامتی کرد؛ درواقع ایشان با این پیام، گشایش اقتصادی کشور را تماماً معطوف به برداشته شدن تحریم‌ها می‌داند نه سوءمدیریت داخلی.

اگرچه اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی آمریکا سال‌هاست که گریبانگیر کشور و ملت شده است و این امر بحران‌های اقتصادی و تنگنای معیشتی برای مردم رقم زده اما اینکه جناب رئیس جمهور اینگونه همه چیز را به تحریم و برجام مرتبط کرده و در ماه‌های پایانی دولت، هیچ تقصیری را متوجه عملکرد ضعیف کابینه‌اش نمی‌کند، جای شگفتی است.

دولت در حالی از گشایش و برداشته شدن تحریم‌ها حرف می‌زند که انگار نه انگار مردم ما چندین سال منتظر نتیجه دادن برجام پرهیاهو بودند و نهایتا هم امیدها به ناامیدی بدل گشت و بدعهدی آمریکا برای بار چندم به عده‌ای که مدعی هستند -زبان دنیا را بلدند- ثابت شد.

جانشین بسیج اساتید استان گیلان در گفتگو با خبرنگار هشت دی با بیان اینکه یکی از عمده امیدواری‌های جریان فکری منتسب به رئیس جمهور تمایل به غرب است اظهار کرد: در طی چندین سال گذشته جریان روشنفکری همواره جریان غرب را پشتیبان فکری خود می‌دانستند.

حسین بهمنش با اشاره به اینکه روحانی با پشتیبانی یک جریان فکری که عقبه آنها به جریان سرمایه داری می‌رسد به قدرت رسیده است افزود: این جریان ظرفیت خود را در تعامل با غرب می‌داند و در واقع نقطه اتکا و قدرت آنها تعامل و مذاکره با غرب می‌باشد.

وی با بیان اینکه جریان حامی رئیس جمهور فعلی کشورمان در طی این سال‌ها، بهبود شرایط معیشتی مردم را در گرو مذاکره با غرب معرفی کرده و جریان مقابل خود را بی سواد و بدون دانش تعامل با جهان غرب معرفی کرده است خاطرنشان کرد: این جریان جهان را به غرب تقلیل داده و با همین گفتمان نیز توانستند قدرت را به دست بگیرند.

تجربه بی نتیجه بودن تعامل با غرب

بهمنش ادامه داد: پس از گذشت هفت سال و نیم از پیشگامی این منطق فکری در کشور، مردم مشاهده کردند که نقطه اتکاء دولت که تعامل با جهان بوده چندان به کار نیامده و در عرصه‌های مختلف منتج به نتیجه نشده است.

جانشین بسیج اساتید استان گیلان با اشاره به در پیش بودن انتخابات گفت: جریان حامی رئیس جمهور هرگز به دنبال آن نبوده که با استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور را اداره کند بلکه در بهترین حالت تقلید درست از غرب را عامل حل مشکلات دانسته و این موضوع از زمان مشروطه در کشور وجود دارد.

جریان حامی رئیس‌جمهور به دنبال بازنمایی تفکر وابستگی به غرب است

وی با بیان اینکه جریان حامی رئیس‌جمهور به دنبال بازنمایی و بازسازی تفکر وابستگی به غرب است تصریح کرد: این جریان تنها نقطه اتکای خود را ریسک و قمار بر سر تعامل با غرب علی‌الخصوص آمریکا و اروپا می‌داند و مردم را همچنان به این امید واهی متمایل می‌کند.

بهمنش اضافه کرد: پیام نوروزی رئیس جمهور همچنان بر گفتار نخ‌نما شده برداشته شدن تحریم و ایجاد گشایش اقتصادی معطوف است که این موضوع بر خلاف گفته رهبری می‌باشد چرا که بر اساس آمار و اطلاعات، نهایتا ۳۰ درصد از مشکلات کشور مربوط به مسائل خارجی است اما رئیس جمهور همچنان برداشته شدن تحریم را راه حل نهایی رفع مشکلات معرفی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی رئیس جمهور در پیام تبریک نوروزی خود اینگونه گرا می‌دهد قاعدتاً باید مذاکراتی در جریان باشد البته ما نیز تمایل داریم که تحریم‌ها برداشته شود اما از آنجایی که می‌دانیم غرب تمایلی به برداشتن تحریم‌ها ندارد، این آرزو مضحک است.

بهمنش با اشاره به فرمایشات رهبری مبنی بر اینکه دولت فعلی و دولت آینده نباید راه حل تمامی مشکلات را در گرو برداشته شدن تحریم‌ها بداند گفت: تجربه تلخ برجام را پشت سر گذاشتیم اما اینکه رئیس‌جمهور دوباره چنین نگاهی دارد حاکی از این است که برجام درس عبرت این جریان نشده است.

جانشین بسیج اساتید استان گیلان با بیان اینکه با توجه به فرستادن پالس از داخل کشور توسط حامیان رئیس جمهور، مذاکرات مجدد چند ماه آینده ادامه می‌یابد افزود: مردم ایران و نخبگان ما فریب این دو قطبی را نخواهند خورد و همانطور که با استفاده از ظرفیت‌های داخلی توانستیم تحریم‌ها را شکست دهیم باقی راه را نیز با قدرت طی می‌کنیم.

پیامک نوروزی رئیس جمهور نشان می‌دهد که برجام در عمل نتوانست تحریم‌ها را بردارد

محمود مقدس، استاد علوم سیاسی دانشگاه گیلان نیز در گفتگو با خبرنگار هشت دی، با اشاره به پیام تبریک نوروزی رئیس جمهور گفت: این آخرین پیامک اقای روحانی در مقام رییس جمهور می‌باشد و بعد از هشت سال ریاست جمهوری همچنان یکی از آرزوهای ایشان برای مردم، آرزوی پایان تحریم است، موضوعی که یکی از شعارهای محوری تیم ایشان بود و قرار بود در همان سال‌های آغازین ریاست جمهوری وی برای همیشه حل شود.

وی ادامه داد: ارسال پیامک مزبور نشان می‌دهد که برجام در عمل نتوانست تحریم‌ها را بردارد و همچنان ملت ایران با مشکلات ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

عدم آشنایی دولتمردان با سیاست جهانی عامل شکست برجام است

مقدس با اشاره به علل عدم موفقیت برجام بیان کرد: یکی از مهم ترین مشکلات در این زمینه به عدم آشنایی عمیق برخی از دولتمردان با ماهیت سیاست جهانی برمی‌گردد. بسیاری از آنهایی که در این رابطه دخیل بوده‌اند با وجود داشتن تحصیلات آکادمیک و تجربیات دیپلماتیک متاسفانه از این نکته غافل بودند که آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند و فاقد اساسی‌ترین خصیصه برای دستیابی به یک توافق سازنده یعنی وفای به عهد هستند.

این استاد دانشگاه بدعهدی غربی‌ها را دلیل شکست برجام و ناکامی در دستیابی به نتایجی که پیش بینی می‌شد دانست و افزود: علت دیگر شکست برجام در عدم درک این واقعیت بود که مشکل غربی‌ها و به خصوص آمریکا با ایران مشکلی ریشه‌ای است. در حقیقت آنچه غربی‌ها همواره در صدد جلوگیری از آن بودند اشاعه گفتمان مقاومت و سلطه ستیزی بود که با انقلاب ایران گسترش یافت و دستاویز قرار دادن فعالیت‌های هسته‌ای ایران تنها ظاهر ماجرا است چرا که اگر واقعا برای غربی‌ها این امر اهمیت داشت چرا در برابر فعالیت‌های هسته‌ای دیگر کشورها سکوت پیشه کردند؟

موفقیت برجام نیازمند بازنگری اساسی در فهم عوامل تاثیرگذار در تصمیم سازی غربی‌ها است

وی با بیان اینکه موفقیت برجام در درجه اول نیازمند یک بازنگری اساسی در فهم دینامیک‌های سیاسی و علل و عوامل تاثیرگذار در فرآیند تصمیم سازی غربی‌ها است خاطرنشان کرد: مطالعه دقیق تر تاریخ سیاسی ایران و البته روابط بین الملل و موشکافی در نقش آمریکا در مناسبات بین المللی نیز مهم است.

استاد علوم سیاسی اضافه کرد: تنها در این صورت است که با داشتن فهمی دقیق و درست از ماهیت سیاست و نظام بین الملل می‌توان امیدوار بود از مشکلات پیشین اجتناب کرد.

بی‌اثر بودن لفاظی دولتمردان در اقناع افکار عمومی

وی عنوان کرد: تجربه برجام نشان داد که این قرارداد عملا شکست خورده و همه لفاظی‌های دولتمردان در خصوص موفق بودن آن کمترین اثر اقناع آوری برای جامعه نداشته است. مردم ما به خوبی می‌دانند که تا قبل از برجام صدها هزار بشکه نفت ایران به فروش می رفت اما بعد از آن نمی‌توانست نفت خود را به طور قانونی بفروشد.

مقدس گفت: برجام قرار بود مشکلات اقتصادی را از پیش پای ملت بردارد اما نه تنها این امر محقق نشد بلکه مشکلات اقتصادی بیشتری هم برای ایرانیان به وجود آورد و رکود و تورمی که طی سال های پسابرجام گریبان اقتصاد ایران را گرفت بسیار شدیدتر از پیشابرجام بود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در واقع برجام که به نوعی آبروی دولت در عرصه سیاست خارجی محسوب می‌شد و تلاش فراوانی هم به خرج داد تا بدان پایبند بماند عملاً تبدیل به توافقی هزینه‌بر و بی‌فایده شد که دستاورد عمده‌ای برای ایرانیان نداشت.

وی با بیان اینکه وقتی به تجربه برجام نگاه می‌کنیم قطعا هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد دوباره پای میز مذاکره‌ای حاضر شویم که امیدی بدان نیست افزود: پیشرفت و توسعه ملت‌ها امری است که در درجه اول به توانایی‌ها، انگیزه‌ها و  عزم  اراده یک ملت در برداشتن موانع بستگی دارد و مسائل بیرونی و خارجی به اعتقاد بنده در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

توسعه کشور نباید منوط بر موافقت قدرت‌های بزرگ باشد

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر اینکه توسعه باید معطوف به عوامل درونزا باشد و موتور محرک پیشرفت باید برآمده از پویایی‌های درونی کشور و با تکیه بر توانمندی های داخلی باشد بیان داشت: البته عرض بنده به معنی نادیده گرفتن مقتضیات جهانی پیشرفت نیست. به هر حال ما در دوره ای موسوم به جهانی شدن به سر می‌بریم که یکی از ویژگی‌های آن در هم تنیدگی اقتصادهای جهانی است اما نکته اینجا است که این توسعه و پیشرفت نباید منوط و مشروط بر موافقت و اجازه قدرت‌های بزرگ باشد.

مقدس تصریح کرد: تجربه تاریخی حضور غربی‌ها در ایران نشان از آن دارد که هرگاه سرنوشت کشور به ملاحظات کشورهای بزرگ گره خورده نه تنها پیشرفتی حاصل نیامده بلکه اتفاقا پسرفت هم داشته‌ایم اما در مقابل، هرگاه که ملت ایران به خود تکیه کرده و از توانمندی‌های خود استفاده بهینه را به عمل آورده، موانع بزرگ از پیش پا برداشته شده و کامیابی‌ها حاصل شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه