رئیس پلیس فتا گيلان خبر داد:

کلاهبرداری از شهروندان با شیوه تورهای ارزان قیمت/پیامک‌های جعلی پرداخت، شگرد مجرمان سایبری

رئیس پلیس فتا گیلان از شهروندان خواست به پیامک‌ها و تبلیغات گسترده تورهای مسافرتی ارزان قیمت در شبکه‌های اجتماعی توجه نکنند.

کلاهبرداری از شهروندان با شیوه تورهای ارزان قیمت/پیامک‌های جعلی پرداخت، شگرد مجرمان سایبری

به گزارش ۸دی،سرهنگ “امیرحسین نقی‌مهر” اظهار داشت: با توجه به شیوع بیماری کرونا برخی افراد سودجو با ارسال پیامک‌های انبوه و با روش‌های اغواء کننده نظیر تور‌های ارزان قیمت، تخفیفات ویژه گردشگری، مجوز سفر به استان‌های قرمز و غیره تلاش دارند کاربران را فریب داده و بعضاً مبالغ زیادی از حساب شهروندان کلاهبرداری می‌کنند.
وی در ادامه گفت: درگاه فیشینگ از شگردهای کلاهبرداری این افراد سودجو بوده به این صورت که با ارسال پیامک فریبنده و تبلیغات دروغین در شبکه‌های اجتماعی، متقاضیان را به لینک‌های جعلی هدایت و سپس نسبت به برداشت از حساب آنها اقدام می‌کنند.
رئیس پلیس فتا استان گیلان خاطرنشان کرد: نماد اعتماد الکترونیکی که مشخصه‌ای به منظور اعتمادسازی کاربران هنگام مراجعه به سایت‌های اینترنتی است و از طرف وزارت صنعت‌ و معدن و تجارت صادر می‌شود حتما قبل از ثبت اطلاعات و واریز وجه دقت لازم را به عمل آورده و به سایت‌های دارای مجوز مراجعه کرده و از قرار دادن اطلاعات شخصی و بانکی خود در سایت‌های نامعتبر جدا خودداری کنند.
این مقام انتظامی در پایان از شهروندان خواست، در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.irبخش فوریت‌های سایبری با همکاران ما در میان گذاشته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

پیامک‌های جعلی پرداخت، شگرد مجرمان سایبری
رئیس پلیس فتا گیلان به شهروندان هشدار داد: فریب پیامک‌های جعلی تمدید آگهی در سایت‌های دیوار و شیپور که کلاهبرداران از آن برای سودجویی در فضای مجازی استفاده می‌کنند را نخورند.
سرهنگ “امیرحسین نقی‌مهر” اظهار داشت: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور بسیاری از شهروندان برای فروش کالای نو و یا دسته دوم خود بیش از پیش از سایت‌های نیازمندی مانند دیوار و شیپور استفاده کرده و کلاهبرداران با سوء استفاده از این موضوع با ارسال پیامک‌های جعلی از آنها کلاهبرداری می‌کنند.
وی افزود: در این روش پس از ثبت آگهی در برنامه دیوار و شیپور بلافاصله مجرمان سایبری با ارسال پیامک با محتوای تمدید آگهی با پرداخت مبلغ ناچیز اقدام به ارسال لینک فیشینگ می‌کنند.
رئیس پلیس فتا گیلان ادامه داد: لینک فیشینگ ارسال شده در پیامک اطلاعات کارت بانکی و رمز دوم کاربران را به سرقت برده و کلاهبرداران با این شگرد اقدام به سرقت از حساب بانکی آنها می‌کنند.
وی تصریح کرد: کاربران اپلیکیشن‌‌های نیازمندی‌ مانند دیوار و شیپور باید به این موضوع دقت داشته باشند که این برنامه‌ها برای پرداخت وجه از پیام کوتاه استفاده نمی‌‌کنند.
سرهنگ نقی‌مهر از شهروندان خواست،برای پیشگیری از برداشت غیرمجاز فریب پیامک‌های دریافتی از منابع نامعتبر را نخورده و از باز کردن لینک‌های ارائه شده از سوی افراد ناشناس به صورت پیامکی و یا در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنند.
وی یاد آور شد: معمولا مجرمان سایبری از دامنه‌های رایگان نظیر .tk و .ga برای ایجاد سایت‌های فیشینگ استفاده کرده که در صورت مشاهده لینکی با این مشخصات شهروندان باید بیشتر از هر زمان به آن شک کنند.
رئیس پلیس فتا استان گیلان در پایان خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک در فضای مجازی، آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir مرکز فوریت‌های سایبری با ما در میان بگذارند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه