وقتی همه جای شهر برای تاکسی های اینترنتی سر گردنه است/ چرا کسی مانع تیغ زدن مسافران توسط تاکسی های اینترنتی نمی شود؟

همزمان با پیشرفت تکنولوژی در ایران، آرام آرام شیوه جدیدی در حمل و نقل بار و مسافر جای خود را در جامعه باز کرد که حالا بخش عمده ای از بازار را در اختیار گرفته است؛ اتفاقی تحول آفرین که ابتدا به دلیل کاهش هزینه ها با استقبال عمومی رو به رو شد، اما حالا دیگر شرایط مثل گذشته نیست و هزینه هایشان به شدت افزایش یافته است.

به گزارش ۸دی،همزمان با پیشرفت تکنولوژی در ایران، آرام آرام شیوه جدیدی در حمل و نقل بار و مسافر جای خود را در جامعه باز کرد که حالا بخش عمده ای از بازار را در اختیار گرفته است؛ اتفاقی تحول آفرین که ابتدا به دلیل کاهش هزینه ها با استقبال عمومی رو به رو شد، اما حالا دیگر شرایط مثل گذشته نیست و هزینه هایشان به شدت افزایش یافته است.

با آغاز فعالیت تاکسی های اینترنتی چون اسنپ و تپسی که گفته می شد بنا به دلایلی چون صرفه جویی در هزینه ها با کاهش شدید قیمت اقدام به خدمات رسانی به مسافران می کنند، بسیاری از آژانس های تاکسی تلفنی تعطیل شدند و تعداد قابل توجهی از رانندگان تاکسی های تلفنی خود را زیر پوشش این طرح ها قرار دادند.

اما دریافت قیمت کم و خدمات رسانی مطلوب در تاکسی های اینترنتی همواره و در بازه های زمانی مختلفی مثل ایام تشدید ترافیک، اعمال محدودیت هایی کاهش آلودگی، اعمال محدودیت های کرونایی و نیز ایامی که بارندگی شدیدی رخ می داد، با حواشی فراوانی همراه بوده است و مشتریان از افزایش یک باره و قابل توجه قیمت ها شاکی بوده اند.

با اینکه هر از گاهی افزایش قیمت در بازه های مورد اشاره گلایه هایی از سوی شهروندان و مسافران به همراه می آورد، اما این موضوع به دلیل همیشگی نبودن چندان محل مناقشه و اعتراض دائمی قرار نداشت.

با این حال مدتی است که مشتریان تاکسی های اینترنتی چون اسنپ و تپسی از افزایش شدید و همیشگی قیمت ها به شدت گلایه مند هستند و مدعی هستند که تقریباً دریافت کرایه های زیاد از مسافران برای این تاکسی ها به یک عادت تبدیل شده است.

ار به جایی رسیده است که برخی شهروندان با مقایسه قیمت های این تاکسی ها با تاکسی های عادی مدعی هستند در برخی موارد کرایه تاکسی های عادی به مراتب منصفانه تر و کمتر است و این در حالیست که می دانیم زیر ساخت ها و هزینه ها در تاکسی های اینترنتی پایین تر است.

از جمله دلایلی که برخی شهروندان برای افزایش غیر منطقی هزینه ها در تاکسی های اینترنتی مطرح می کنند، ترفندی است که اخیراً رانندگان این شرکت ها به آن متمسک می شوند تا قیمت ها را افزایش دهند.

یکی از مشتریان اسنپ در رابطه با همین ترفند به «بازتاب»، گفت: شما وقتی در نرم افزار اسنپ درخواست سفر خودر را ثبت می کنید، اسنپ قیمتی را نشان می دهد که در صورت تأیید به مرحله یافتن نزدیک ترین راننده وارد خواهد شد. اما در این مرحله بر خلاف ماه و سال های گذشته که به سرعت راننده انتخاب و معرفی می شد، الان معرفی راننده معمولاً در مرحله اول غیر ممکن شده است.

این مشتری اسنپ افزود: به دلیل اینکه در مرحله اول راننده ای برای انجام سفر اعلام آمادگی نمی کند، اسنپ قیمت کرایه افزایش می دهد و بعضاً این افزایش ها تا یک قیمت باورنکردنی هم می رسد ولی مسافر چون چاره ای ندارد، قیمت را تأیید می کند و سفر انجام می شود.

وی با تأکید بر اینکه به نظر می رسد این ترفندی است که اخیراً راننده ها و شرکت اسنپ برای افزایش قیمت از آن بهره می برند، افزود: راننده ها با عدم تأیید سفر در مرحله اول دریافت سفارش در این افزایش موثر هستند و به نظر می رسد که این موضوع تقریباً به یک ترفند و شیوه برای افزایش قیمت بدل شده است.

جدا از اظهارات این مشتری، بررسی های ما و درج سفارش هایی با مسیر کوتاه و طولانی در نرم افزار اسنپ هم این ادعا را تأیید می کند، با تأکید بر این نکته که قیمت از همان ابتدا هم بالا و غیر منطقی است.

به طور مثال در اسنپ درخواست یک سفر از ایستگاه میدان انقلاب تا ایستگاه بی آر تی دانشگاه (تقاطع وصال-انقلاب) ثبت شد که فاصله به شدت نزدیک و ناچیزی است، اما اسنپ برای این سفر کوتاه که شاید یک دقیقه هم طول نکشد، مبلغ ۱۶ هزار تومان پیشنهاد داد.

همچنین برای یک سفر از میدان انقلاب تا میدان فردوسی نیز مبلغ ۲۶ هزار تومان تعیین شد. این نرخ برای سفر از میدان انقلاب به ولنجک نیز ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد.

البته شرایط برای دیگر تاکسی اینترنتی معروف یعنی تپسی نیز نه تنها بهتر از اسنپ نیست، چه بسا بدتر نیز هست.

به طور مثال در این اپلیکیشن نیز ما شاهد انجام سفرهایی با نرخ بالای ۷۸ هزار تومان برای سفر از آریا شهر تا تهرانپارس هستیم که یکی از مخاطبان «بازتاب»، رسید این سفر را برایمان ارسال و از این طریق از کرایه های بالای این تاکسی اینترنتی گلایه کرده است.

جمع بندی اینکه اکنون و در سایه ضعف نظارت ها در کنار تضعیف تاکسی های تلفنی، شاهد قدرت نمایی و چه بسا زورگویی تاکسی های اینترنتی چون اسنپ و تپسی هستیم که با قیمت های بالا و بعضاً غیرمنصفانه خود اصطلاحاً در حال تیغ زدن مسافران هستند؛ اتفاق تلخی که ما را به یاد مثل معروف سر گردنه می اندازد و تنها توان ما برای مقابله با آن همین اطلاع رسانی است، ولی امیدواریم نهادهای مسئول و ناظر برای حل آن اقدام موثر و عملیاتی را در پیش بگیرند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه