۴ اثر میراث معنوی گیلان ثبت ملی شد

جهانی از تایید چهار پرونده میراث معنوی گیلان «عروسک گیشا»، «فن آوری تولید شکر سیاه»، «نان خشک لشت نشا» و «چوب بازی دیلمان» در شورای ثبت کشور خبر داد.

۴ اثر میراث معنوی گیلان ثبت ملی شد

به گزارش ۸دی، ولی جهانی با بیان اینکه روز گذشته در جلسه شورای ثبت میراث کشور، چهار پرونده ارسالی از سوی اداره کل میراث فرهنگی گیلان بررسی شد گفت: داوران این شورا، با ثبت روش تولید و فن آوری سیاشکر گیلان، عروسک آئینی گیشا، روش تولید نان خشک سنتی لشت نشا و چوب بازی دیلمان موافقت کردند.

معاون میراث فرهنگی گیلان ادامه داد: به‌زودی شماره ثبت پرونده های یاد شده، از سوی وزیر میراث فرهنگی به استاندار گیلان ابلاغ می‌شود.

جهانی اظهار کرد: روش سنتی تولید و فن آوری سیاشکر توسط شکرکاران روستاهای شهرستان صومعه سرا و همچنین در شلمان واقع در شهرستان لنگرود که قدمتی بیش از ۱۰۰سال دارد، به نام گیلان ثبت شد.

معاون میراث فرهنگی گیلان همچنین به تولید سنتی نان خشک شیرین لشت نشا، اشاره و ابراز کرد: شورای ثبت کشور با ثبت تولید این نان محلی موافقت و به نام لشت نشا ثبت شد.

جهانی درباره عروسک گیشا هم گفت: گیشه یا گیشای در زبان گیلکی به معنی عروسک است. در گذشته مادران گیلانی با استفاده از پارچه های اضافه در منزل برای کودکان خود عروسک می ساختند و برای آنها لباسی متناسب با پوشش محلی می دوختند.

جهانی، بازی های محلی را نیز میراث معنوی خواند که می باید حفظ شود و تاکید کرد: چوب بازی منطقه دیلمان که به نوعی تمرین رزمی هم بود، در فهرست آثار معنوی گیلان ثبت شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه