کاهش ۱۲درصدی انواع ماهی در گیلان؛

مصوبه کاهش نرخ بیمه صیادان در پیچ و خم تأمین بودجه/ وقتی یک صیاد برای بهره مندی از مزایای بیمه بازنشستگی باید ۶۰سال کار کند!

صیادی جز مشاغل سخت و زیان آور است به همین دلیل صیادان می بایست به جای ۳۰سال خدمت با ۲۰سال خدمت بازنشسته شوند که در حال حاضر شرایط این امر فراهم نیست، از طرفی دیگر صیادی شغلی فصلی است و صیادان تنها ۶ماه کار می کنند در نتیجه برای بهره مندی از مزایای بازنشستگی یک صیاد باید ۶۰سال کار کند تا بازنشسته شود!

مصوبه کاهش نرخ بیمه صیادان در پیچ و خم تأمین بودجه/ وقتی یک صیاد برای بهره مندی از مزایای بیمه بازنشستگی باید ۶۰سال کار کند!

به گزارش هشت دی، طی سالیان دراز ماهی گیری بخش مهمی در اقتصاد استان گیلان به ویژه شهرستان بندرانزلی دارد به نحوی که گاها صیادان از استان های مجاور را نیز به بندرانزلی می کشاند.

اما گفته می شود شرایط اقلیمی امسال مناسب برای صید نیست و از طرفی چندبرابر شدن هزینه های تعمیر و تهیه ادوات صیادی، بیمه ای که برای ۶۰سال آینده صیادان در نظر گرفته شده است باری بر دوش این زحمتکشان دریا که به شغل سخت و زیان بار صیادی مشغول هستند است.

صید ۴۳۷تن ماهی از ۲۰مهر تاکنون

اکبر ایلدرم معاون صید و بنادر ماهی‌گیری اداره‌ کل شیلات گیلان در گفتگو با خبرنگار هشت دی، با اشاره به کاهش صیدماهی در مقایسه با سال گذشته اظهار کرد: از ۲۰مهر زمان آغاز صیدماهی تا امروز ۴۳۷تن صید ماهی انجام شده است که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲درصد کاهش داشته است، بیشترین نوع کاهش مربوط به صید ماهی سفید است.

ماهی کفال ۲۴۲تن و ماهی سفید با ۱۷۲تن بیشترین ماهی صید شده

ایلدرم درباره انواع و مقدار صیدماهی در طول ۷۰روز اخیر گفت: بیشترین صید در نوع ماهی کفال به میزان ۲۴۲تن که ۵۵درصد صید امسال را تشکیل می دهد، ماهی سفید ۱۷۲تن که ۳۹درصد صید و سایر گونه های ماهی به میزان ۲۳تن که شامل ماهی کپور، کولی، سیم و سوف که ۶درصد از مجموع صید ماهی امسال را شامل میشوند.

دمای آب و هوا و صیدغیرمجاز عامل کاهش ماهی سفید در دریا

معاون صید و بنادر ماهی‌گیری اداره‌ کل شیلات گیلان درباره دلایل کاهش صیدماهی سفید بیان کرد: ماهی سفید از جمله آبزیانی است که تحت تاثیر دمای آب و هوا، صیدغیر مجاز که به تورهایی گفته میشود که توسط صیادان آزاد در دریا پهن میشود است، این موارد عواملی هستند که مانع مهاجرت ماهی سفید به ساحل می شود.

صادرات ماهی سفید به تهران و ماهی کفال به مازندران

وی ادامه داد: ارزش فروش ناخالص صید که توسط ۴۹شرکت تعاونی انجام می شود ۳۶۶میلیارد ریال است، بخشی از ماهی های صید شده با پودر یخ و بصورت تازه بسته بندی می شوند، ماهی کفال اکثرا به استان مازندران و ماهی سفید به تهران صادر می شود‌.

اشتغال مستقیم بیش از ۵هزار نفر در صیادی

معاون صید و بنادر ماهی‌گیری اداره‌ کل شیلات گیلان با اشاره به نقش و تاثیر صنعت صیادی در اشتغال استان گیلان گفت: بیش از ۵هزار نفر از مجموع صیادانی که بصورت مجاز در استان گیلان در شرکت های تعاونی پره، بخش کیلکا و تالاب بصورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند.

بندرانزلی قطب صیادی و ماهیگیری گیلان

ایلدرم از بندرانزلی بعنوان قطب صیادی و ماهیگیری گیلان یاد کرد و افزود: در بخش بنادر ماهیگیری ۲۱۴نفر روی عرشه شناورها، حدود ۴۰نفر روی اسکله کارهای خدماتی، تعدادی زیادی در صنایع وابسته به صنعت کیلکا مثل صنایع کارخانجات بسته بندی، پودر ماهی، کنسرو، عده ای دیگر در عرصه تولید و تعمیر تور صیادی، تعمیر قایق و شناورهای صیادی، بازار عرضه ماهی، حمل و نقل و فروش ماهی و…مشغول به فعالیت و درگیر با صنعت و حرفه ماهی گیری هستند.

ضرورت تأمین یارانه ای سوخت صیادان

ماهی گیری از ابتدای تاریخ انزلی مهمترین شغل مردم این خطه بوده است. اما امروز مشکلات عدیده این حرفه و شاغلان آن را تهدید می کند. تعداد زیاد ماهی گیران، صید بی رویه، آلودگی آب و کاهش ذخایر ماهیان این شغل سخت و زیان آور را تقریبا غیر اقتصادی کرده است.

وی با اشاره به خدمات شیلات در مقابل به شرکت های تعاونی پره گفت: شرکت های تعاونی پره، شرکت هایی هستند که خود شامل ارکان، هیات مدیره و…هستند و بصورت مستقل کار میکنند، با این وجود شیلات وظیفه ارائه خدمات مستقیم نظیر امن و مهیاسازی دریا، منع صیدغیر مجاز، تامین سوخت نفت و گاز جامعه صیادان و بهره وری از سوخت یارانه ای بنزین از اول دی ماه برای جامعه صیادان و شرکت های تعاونی است.

فشار سنگین هزینه بیمه صیادان

معاون صید و بنادر ماهی‌گیری اداره‌ کل شیلات گیلان با تایید نامناسب بودن وضعیت بیمه شرکت های تعاونی پره بیان کرد: هزینه بیمه فشار سنگین بر این مجموعه وارد می‌کند و بر این اساس چندسال است که در پی کاهش نرخ بیمه جامعه صیادان هستیم‌.

ایلدرم با تاکید بر اینکه معافیت ۱۰درصدی بیمه، حق این قشر سختکوش جامعه است افزود: مصوبه کاهش نرخ بیمه مورد تایید دولت قرار گرفت و به مدت ۳ماه تنها در استان گیلان بدین صورت که بیمه ۲۷درصدی را ۱۰درصد کاهش دادیم اما بدلیل عدم تامین بار مالی این مصوبه، سازمان تامین اجتماعی این کار را ادامه نداد.

یک صیاد برای بهره مندی از مزایای بیمه بازنشستگی باید ۶۰سال کار کند!

وی تصریح کرد: صیادی جز مشاغل سخت و زیان آور است به همین دلیل صیادان می بایست به جای ۳۰سال خدمت با ۲۰سال خدمت بازنشسته شوند که در حال حاضر شرایط این امر فراهم نیست، از طرفی دیگر صیادی شغلی فصلی است و صیادان تنها ۶ماه کار می کنند در نتیجه برای بهره مندی از مزایای بازنشستگی یک صیاد باید ۶۰سال کار کند تا بازنشسته شود که معمولا از محالات است که فردی به این مرحله برسد.

معاون صید و بنادر ماهی‌گیری اداره‌ کل شیلات گیلان خاطرنشان کرد: پیگیر وضعیت جامعه صیادان هستیم و اخیرا نامه ای به آقای نوبخت زدیم و خواستار مهیا کردن شرایط مساعد برای شاغلان این صنعت طاقت فرسا هستیم.

“بیوک جعفرزاده” مدیرعامل پره مطهری ساحل قوی غازیان بندرانزلی صیادی با ۳۰سال سابقه کار در دریا نیز درباره مشکلات این حرفه در گفتگو با خبرنگار هشت دی اظهار کرد: چندین سال است که می خواهند شغل ما را جز مشاغل سخت و زیان بار اعلام کنند ولی متاسفانه هنوز اجرایی نشده است.

شاید از هر ۱۰۰نفر صیاد ۵نفر به بازنشستگی برسند

جعفرزاده ادامه داد: یک صیاد حدود ۳۰تا ۴۰سال از عمر خود را در آب است، رماتیسم، پادرد و‌‌… بیماری هایی است که یک صیاد با آن درگیر است، از طرفی چون فقط ۶ماه از سال را کار می کند سنش به بازنشستگی نمی رسد مگر در هر تعاونی از ۱۰۰نفر ۵یا۶ نفر بازنشست شوند.

مدیرعامل پره مطهری با بیان اینکه پرداخت حق بیمه توسط تعاونی ها در حالیکه ۶ماه از سال را درآمد دارند کاری سخت است افزود: پرداخت ۵۰۰هزارتومان حق بیمه توسط شرکتی که از اواسط مهر تا دی ماه تنها یک میلیون تومان در آمد داشته باشند بسختی انجام می شود.

بیمه ما صوری است، نه سن ما به بازنشستگی می رسد، نه از مزایای بیمه استفاده می کنیم

وی با اشاره به عدم حمایت دولت از صیادان گفت: اگر برای یکی از صیادان اتفاقی بیفتد مثلا پایش به یک پره گیر کند و بشکند دولت یک ریال به آنها نمی دهد و می گوید شما جزء بخش خصوصی هستید، در حالیکه حدود ۱۰سال قبل بابت استراحت پزشکی، دولت حمایت می کرد، الان بنظر می رسد فقط یک بیمه صوری هستیم وقتی نه سن مان به بازنشستگی بعد ۶۰سال می رسد و نه از مزایای بیمه میتوانیم استفاده کنیم.

جعفرزاده با بیان اینکه در هر پره معمولا بین ۶۰تا ۹۰نفر مشغول به فعالیت هستند افزود: هزینه ها بشدت افزایش پیدا کرده است، مردم هرچقدر تلاش می کنند بسختی کفاف مایحتاج زندگی را را تامین می کنند، برای جامعه صیادان هم اگر یکی از ادوات کاری آنها خراب شود و یا مجبور شوند بخرند باید چندین برابر هزینه کنند مثلا طنابی که پارسال برای شرکت تعاونی کیلویی دوازده تومان بود امسال کیلویی ۵۰تومان شده است با کدام درآمد جوابگوی این هزینه ها باشیم.

 

آب و هوای امسال با صید ناسازگار است

مدیرعامل پره مطهری با اشاره به این مطلب که امسال وضعیت صیادی مطلوب نیست افزود: بعضی سالها است که آب و هوا با صید ناسازگار است، از طرفی امسال بیشترین میزان صید کفال و بعد ماهی سفید بود، از آذر تا بیست فروردین معمولا فصل صید ماهی سفید است.

وی درباره دیگر مشکلات تعاونی های پره و مجموعه صیادان گفت: با این وضعیت گرانی ها بعید می دانم صیادان تا سال آینده در این شغل دوام پیدا کنند، شاید از ۷۰نفر صیاد یک تعاونی کلا ۱۰۰میلیون تومان هم درآمدی کسب نکرده باشند و در مقابل ۳۰۰_۴۰۰میلیون تومان هزینه کردند.

جعفرزاده با بیان اینکه از مسئولین شهرستان انزلی تا مسئولین استانی همه از وخامت وضعیت صیادی مطلع هستند ولی کاری انجام نمی دهند افزود: بسیاری از صیادان از شهرهای اطراف مثل اردبیل، خلخال و…به انزلی آمدند، کنار دریا می خوابند و با مشکلات زیادی مواجه هستند حداقل انتظار داریم فکری به حال تعمیر و تأمین ادوات صیادی مثل تور، قایق و طناب کنند.

گزارش از زینب شهبازپور

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه