معاون وزیر راه: خطوط ریلی ایران در مسیر بین‌المللی رو به توسعه است

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ایران گفت: خطوط ریلی کشورمان در مسیر بین‌المللی که با اجرای طرحهای راه‌آهن توسط دولت دوازدهم در حال انجام می‌باشد، جمهوری اسلامی ایران را از شرق، غرب و شمال غرب به کشورهای همجوار متصل کرده است.

معاون وزیر راه: خطوط ریلی ایران در مسیر بین‌المللی رو به توسعه است

به گزارش ۸دی، خیرالله خادمی روز پنجشنبه در مراسم گشایش راه‌آهن خواف – هرات در محل ایستگاه خواف واقع در نقطه صفر مرزی این شهرستان با افغانستان افزود: طول شبکه خطوط راه‌آهن ایران ظرف سالهای اخیر به ۱۴ هزار کیلومتر رسیده است.

وی ادامه داد: پنج استان در همین چارچوب به شبکه ریلی کشور متصل شده‌اند و در ادامه اجرای این برنامه توسعه زیرساختی سه مرکز استانی دیگر نیز به شبکه خطوط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران متصل می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ایران همچنین به اقدامات مطلوب صورت گرفته برای ساخت راه‌آهن چابهار – زاهدان اشاره و بیان کرد: بهره‌برداری این مسیر ریلی و اتصال آن به خط ‌آهن خواف – هرات، امکان توسعه را با ایجاد کریدور ریلی از شمال به جنوب کشور دوست و همسایه افغانستان فراهم می‌کند.

وی گفت: اجرای مسیر ریلی رشت – آستارا در شمال غرب ایران و اتصال آن به کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه هم کشورمان را از ناحیه شمال غرب به اروپا، ساخت خطوط ریلی شلمچه – بصره و کرمانشاه – خسروی نیز ایران را از سمت غرب به عراق متصل می‌کند.

خادمی افزود: هم‌اینک عملیات اجرای همه این خطوط آهن شامل مسیرهای رشت – آستارا، شلمچه – بصره و کرمانشاه – خسروی در جریان بوده و در حال انجام است.

وی ادامه داد: توسعه خطوط ریلی شرق و غرب کشور نقش موثری بر گسترش روابط اقتصادی، تبادلات بازرگانی و شکوفایی تجارت بین ایران و کشورهای همجوار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: راه‌آهن خواف – هرات نیز که امروز بطور رسمی گشایش یافت نقطه عطف روابط اقتصادی و اجتماعی در تاریخ طولانی همزیستی مسالمت‌آمیز ایران و افغانستان است.

وی افزود: فعالیت این خط ریلی در شرق ایران و غرب افغانستان در ادامه توسعه ناوگان ریلی کشورمان همچنین یکی از اقدامات اثربخش در عرصه روابط بین‌المللی محسوب می‌شود.

راه‌آهن ۲۲۵ کیلومتری خواف – هرات شامل چهار قطعه است. بخش واقع در خاک ایران این مسیر ریلی شامل قطعات یکم و دوم آن به طول ۷۸ کیلومتر از خواف تا مرز شمتیغ واقع در جنوب شرقی خراسان رضوی امتداد دارد.

قطعات سوم و چهارم راه‌آهن خواف – هرات نیز در داخل افغانستان شامل قطعه سوم و ۶۲ کیلومتری از مرز شمتیغ ایران تا ایستگاه روزنک کشور همسایه ادامه یافته و قطعه چهارم آن نیز که مقدمات آماده‌سازی برای ساخت را طی می‌کند، در داخل خاک افغانستان از ایستگاه روزنک تا شهر هرات ۸۵ کیلومتر طول دارد.

مسیری ریلی که امروز توسط رووسای جمهوری ایران و افغانستان گشایش یافت شامل ۱۴۰ کیلومتر مجموع طول قطعات یکم، دوم و سوم این خط آهن ۲۲۵ کیلومتری بین ایستگاههای خواف ایران و روزنک افغانستان است.

چهار هزار و ۳۰۴ میلیارد ریال ظرف حدود ۱۴ سال اخیر برای ساخت این راه‌آهن ۱۴۰ کیلومتری توسط جمهوری اسلامی ایران هزینه شده که ارزش سرمایه‌گذاری صورت گرفته در آن را آن را با محاسبه نرخ روز به ۲۰ هزار میلیارد ریال می‌رساند.

راه‌آهن خواف – هرات ظرفیت جابه‌جایی سالانه شش میلیون تن بار و کالا و گنجایش نقل و انتقال یک میلیون مسافر را بین کشورهای ایران و افغانستان دارد.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه