عصبانیت خوئینی ها از کتاب “سراب سیاست” / سراب سیاست حاصل عملکرد آقای خوئینی هاست

حجت الاسلام امینی: متاسفانه آقای موسوی خوئینی ها یک طرفه ارتباط را قطع کردند . ایشان هیچ کدام از سوالات من را در وب سایتشان منعکس نکردند. بنده به آقای خوئینی ها عرض می کنم که ایشان در وب سایتشان صحبت از نقد امام(ره) کردند و چگونه است که ایشان صلاح می دانند که امام نقد شود ولی صلاح نمی دانند که خودشان نقد شوند.

عصبانیت خوئینی ها از کتاب “سراب سیاست” / سراب سیاست حاصل عملکرد آقای خوئینی هاست

به گزارش ۸دی، سراب سیاست کتابی در واکاوی اندیشه ها و عملکرد سید محمد موسوی خوئینی ها به قلم محمد رضا امینی می باشد که دی ماه امسال به همت موسسه اشراق حکمت منتشر گردید. این کتاب که در مدت کوتاهی با استقبال روبه رو شد و در ماه اول به چاپ دوم هم رسید.

مراسم رونمایی از این کتاب که با حضور حجت الاسلام ناصر سقای بی ریا، عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی(ره)، حجت الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و جمعی از طلاب حوزه های علمیه برگزار گردید خود نشان از عطش نسل جوان در دانستن از افکار شخصیت هایی چون موسوی خوئینی ها بود.

حال “حجت الاسلام امینی نویسنده کتاب سراب سیاست” و همچنین “حجت الاسلام مهدوی مسئول موسسه اشراق حکمت” با حضور در میزگرد تحلیلی پایگاه ۵۹۸ به بررسی و بیان مراحل گردآوری این کتاب و بازخوردهای مشکلات به وجود آمده در حین گردآوری کتاب پرداخته اند که در ادامه می آید:

حجت الاسلام مهدوی: بعد از فضایی که برخی از شخصیت هایی شرکت کننده در انتخابات سال ۸۸ به وجود آوردند و به دنبال آن انتقام جویی های شدید که برخی از این افراد از نظام و ولایت فقه انجام دادند، ایده اصلی تهیه و تنظیم کتاب سراب سیاست در ما شکل گرفت که در همین زمینه نیز کتاب عدالت در گرداب و گذار در فتنه را نیز قبل تر گردآوری کرده بودیم.

با توجه به این که بعد از وقایع سال ۸۸ به تدریج مقداری از فضای پشت صحنه فتنه در حال روشن شدن بود و برخی از شخصیت ها تلاش می کردند که ماهیت خودشان را همچنان پنهان نگه دارند کم کم جامعه نسبت به این شخصیت ها یک حساسیت هایی نشان می داد و آشنایی اندکی را نیز پیدا کرده بود اما برخی از شخصیت ها هنوز خودشان را در سایه ای از تاریکی نگه داشته بودند و نمی گذاشتند که رسانه ها در موردشان با صراحت سخن بگویند و این رویه قابل تاملی است که افرادی که حجم عظیمی از اتفاقات و حوادث را ساماندهی می کردند ولی به اندازه آن حجم، صحبتی از آن ها بیان نمی شد و در مورد این اشخاص شناخت قبلی نیز از این افراد وجود نداشت در رأس این چنین شخصیت هایی آقای موسوی خوئینی ها بود و ما می خواستیم بدانیم که سخنان در مورد ایشان چقدر صحیح است و در عقبه ی کاری در مورد ایشان فقط یک مورد را مشاهده کردیم که کاری از آقای گلپور بود که مورد اعتراض اصلاح طلبان و اصولگرایان نیز قرار گرفت و دلیل اش هم غیر واقع گویی و قضاوت های غیر منصفانه ای بود که محصول کتاب را در مجموع به نفع آقای خوئینی ها رقم زده بود.

شروع این کار کسی را می طلبید که آشنایی با اجماع ای از سیر تاریخ انقلاب را بداند و به دنبال کشف حقیقت باشد و با عبور از جنجال های رسانه ای به واقعیت دست پیدا کند و بدون پیش فرض در مورد آقای خوئینی ها تحقیق کند و بتواند ماهیت ایشان را بدست آورد و ما بعد از رایزنی هایی این کار را به آقای امینی واگذار نمودیم.

در تماس هایی که با نهاد های فرهنگی برای یاری ما در جمع آوری و تهیه این کتاب داشتیم در زمانی که  یک سال از فتنه ۸۸ گذشته است مشاهده کردیم که که بعضاً مسئولین فرهنگی کشور از این کار نه تنها ابا دارند بلکه با تهدید ها و تحریم هایی از انجام این کار ممانعت می کنند.

دیدیم که در انگلستان یک جوان را به خاطر شرکت در یک جمعی به ۱۰ الی ۱۵ ماه زندان محکوم کردند و این یعنی حمیت یک نهاد در برابر کل حکومت و این حمیت را در یکی دو سال گذشته در ایران کمتر دیدم و این نیاز به یک آسیب شناسی دارد.

ما یک نوبت در سال ۷۸ یک تجربه تلخی را از سر گذراندیم و شاید برخی از کاستی هایی که نسبت به برخورد و آسیب شناسی آن زمان رخ داد موجب سنگین تر شدن فتنه ۸۸ شد. با تمام این اتفاقات ما کار را ادامه دایم تا کار منتشر گردید و چاپ شد. در طول انجام کار نیز هر زمان که آقای امینی سوالی بی جوابی برایشان پیش می آمد از طریق سایت آقای خوئینی ها از ایشان سوال می کردند و جواب می گرفتند یک بار نیز آقای خوئینی ها از آقای امینی به عنوان منتقد متین یاد کرده بود و در جواب ایشان نوشته بود که ای کاش همه منتقدان من مانند شما باشند و این حرف یعنی این که خود آقای خوئینی ها هم می دانستند که کسی که از او سوال می پرسد همراه او نیست اما لحن سوال کننده علمی است و خود ایشان این رویه را پسندیده است و این رویه در کتاب نیز صورت گرفته است. در طول کار اسناد محرمانه بسیاری در اختیار داشتیم ولی از این اسناد استفاده نکردیم و بنای ما بر این بود که از اسنادی استفاده کنیم که در اختیار هر پژوهشگر دیگری هم می تواند قرار داشته باشد.

حجت الاسلام امینی: در خصوص این کتاب باید بگویم که بیشتر مطالب گردآوری شده در کتاب از روزنامه های کشور و نشریات جمع آوری شده و جالب است که بدانید که از کتاب شنود اشباح هیچ استفاده ای نکرده ایم و تمامی افرادی که در مورد این کتاب به ما مشاوره دادند ما را به عدم استفاده از کتاب شنود اشباح نصیحت نمودند.

بنده خوشبختانه قبل از جمع آوری کتاب در مورد آقای خوئینی ها اطلاعات بسیار اندکی را داشتم لذا در ابتدای کار هم به آقای مهدوی عرض کردم که اگر بنده نکته ی مثبتی را در مورد ایشان ببینم ذکر می کنم و لزوماً شما از من نخواهید که کتابی را علیه ایشان بنویسم. و آقای مهدوی این مطلب را کاملاً قبول کردند. در تحقیقاتی که در مورد ایشان انجام دادم کم کم روحیه ای ایشان دستم آمد و زمانی که عملکرد ایشان را افکار ایشان مقایسه کردم یک حالتی در ذهن من ایجاد شد و اسم آن حالت ایجاد شده در من در مورد آقای موسوی خوئینی ها “سراب سیاست “بود. سراب سیاست اسم کتاب نیست بلکه حاصل اندیشه و عملکرد آقای خوئینی ها می باشد.

حجت الاسلام مهدوی: تنفس در فضای انقلاب و استفاده از امنیت و آرامشی که جمهوری اسلامی برای هر فردی محیا می کند آن فرد را موظف می کند که به نوحی پاسخگوی این امکانات باشد و در بین طلاب حوزه های علمیه نیز به دلیل این که جمهوری اسلامی در حال پیگیری آرمان های دینی هم می باشد طبیعتاً این دغدغه بیشتر از آحاد مردم است. در فضاهای دانشگاهی جوی است که فرد دانشجو را وارد عرصه های اجتماعی و فرهنگی می کند و خوب است که مقداری از این فضا در بین طلاب هم وجود داشته باشد و کمک کند به عرصه های علمی، چون کسی می تواند در عرصه های علمی تحرک داشته باشد که انسان سرزنده ای باشد و کسی که به خبر باشد از اوضاع اجتماع دچار گرفتاری هایی می شود.

ما در ارتباطی که با آقای خوئینی ها گرفتیم کتاب را از طریف فرزند ایشان که در قم طلبه هستند به دست ایشان رساندیم و بعد از حدود سه هفته ای بنده تماس گرفتن با آقا خوئینی ها که ببینم نظر ایشان در خصوص کار چیست و با توجه به این که برخی از هم طیفی های آقای خوئینی ها کار را منصفانه دیده بودند و کار را مورد تمجید قرار داده بودند و همچنین شعاری که خود آقای خوئینی ها در هم طیفیانشان در دوران اصلاحات و بعد از اصلاحات در گفتگو با مخالف، آزادی بیان و حتی کرسی دادن به مخالف را سر می دادند با آقای خوئینی ها تماس گرفتم و به ایشان گفتم که کتاب رسید خدمتتان و ایشان گفتند بله رسید و بنده گفتم کتاب را دیدید و آقای خوئینی ها گفتند بله، بنده گفتم که اگر نظری در خصوص کار دارید و جایی از آن اشتباه است بفرمایید که در صورت لزوم در چاپ های بعدی استفاده کنیم و لحاظ شود. ایشان در پاسخ بیان نمودند که اگر شما می خواستید نظر من را بدانید قبل از چاپ از من نظر می خواستید و بنده گفتم الان هم دیر نشده است و اگر شما نکته ای دارید بفرمایید ما در کتاب لحاظ می کنیم و ایشان در حین صحبت گوشی را قطع کردند.

بنده فکر کردم که مشکلی در تماس به وجود آمده و دوباره تماس گرفتم. دوباره آقای موسوی خوئینی ها گوشی را برداشتند و گفتند که “من متاسفم که شما در این وادی هایی افتاده اید و بروید و به فکر آخرتتان باشید شما با سادات درافتاده اید” و بنده در پاسخ ایشان عرض کردم که ” همه باید به فکر آخرت باشند و ما هم انشاء الله هستیم ولی بیشتر از ما کسانی باید به فکر آخرتشان باشند که با سادات برگزیده جانشین امام درافتاده اند” و آقای خوئینی ها گوشی را دوباره قطع کردند.

حجت الاسلام امینی: متاسفانه آقای موسوی خوئینی ها یک طرفه ارتباط را قطع کردند. ایشان به اندازه سن ما کارهای ژورنالیستی انجام داده اند ولی برخورد ایشان را در جواب به سوالات ببینید. ایشان هیچ کدام از سوالات بنده را در وب سایتشان منعکس نکردند و فقط سوالات منتقدینی را درج می کرد که تند بود و حزب الله در برخورد با چنین افرادی باید کاملا حساب شده عمل کند.

بنده تنها چیزی که منطق گفتاری امثال آقای موسوی خوئینی ها مشاهده کردم همان نهایت منطق افرادی بود که ادعای منطق در گفتار و قانون در عمل را داشتند و هشت سال در این مملکت با این شعار تاختند. بنده به آقای خوئینی ها عرض می کنم که ایشان در وب سایتشان صحبت از نقد امام(ره) کردند و چگونه است که ایشان صلاح می دانند که امام نقد شود ولی صلاح نمی دانند که خودشان نقد شوند.

آقای خوئینی ها با این رفتارهایشان در نهایت بتوانند مخاطبین نسل سوم را دست به سر کنند، به تاریخ چه جوابی را می خواهند بدهند. آقای خوئینی ها شخصیتی هستند که در ابتدای انقلاب اصلاً قبول نداشتند ولی اکنون داعیه دار چه هستند. آقای خوئینی ها به راحتی به مخالفینشان توهین می کنند در ابتدای انقلاب با الفاظی چون” اشغال” و ” نفهم” و ” لجن” سخن می گفتند و اکنون به صورت دیگری به بزرگان انقلاب توهین می کنند.

حجت الاسلام مهدوی: در جلسه نقد این کتاب آقای سلیمی نمین سه ویژگی را در خصوص این کتاب گفتند. یکی این که این کتاب ادبیات فاخری دارد و در متن آن از تعابیر سنگین و سنجیده ای استفاده شده است و دوم گفتند که این کتاب نقد منصفانه است و سوم  رویه نقد شخصیت ها در زمان زندگی شان بود.

روشنفکران ما که شعار آزادی را می دهند و از این رویه می خواهند فشار به نظام بیاورند وقتی که کتابی و یا کار دیگری خلاف میلشان منتشر گردد از شگرد بایکوت استفاده می کنند و این شگرد در مورد خیلی از کتاب ها اعمال شده است و اینجا وظیفه ما سنگین تر می شود که این کاری که در بایکوت قرار گرفته است را تبیین کنیم.

ما غفلتی که بعد از دوم خرداد انجام دادیم این بود که وارد لایه های فکری طیف های خاصی نشدیم و همین که در انتخابات عرصه را از آنها خارج کردیم فکر کردیم که کار تمام است ولی در انتخابات ۸۸ نتیجه این غفلت را دیدیم.

در آخر نیز خبرنگار ۵۹۸ چند واژه را از حجت الاسلام امینی پرسیدند و نظر ایشان را در مورد این کلمات خواستند و ایشان این چنین جواب دادند:

شخصیت آقای خوئینی ها: غیر شجاع

روشنفکری: مفهومی لغزنده

ولایت فقیه: ولایت مطلقه فقیه

آزادی بیان: شعاری که دیگران حرفش را می زنند و حزب الله عمل می کند

موسوی خوئینی ها: وای اگر قصه ی ما عبرت تاریخ شود    خیمه قافله را دشنه ما میخ شود

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه