فعالیت ۲۰هزار هنرمند گیلانی در حوزه صنایع دستی/ “سماموس” میراثی کهن در شمال کشور

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، گفت: کشور ما جز قطب های صنایع دستی دنیاست و استان گیلان نقش بسیار پررنگی در حوزه صنایع دستی با فعال بودن بیست هزار هنرمند در ۱۶ شهرستان دارد.

فعالیت ۲۰هزار هنرمند گیلانی در حوزه صنایع دستی/ “سماموس” میراثی کهن در شمال کشور

به گزارش ۸دی، مسعود حلاج پور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با تبریک روز جهانی و هفته صنایع دستی با تاکید بر ضرورت توجه خاص به این حوزه گفت: کشور ما جز قطب های صنایع دستی دنیاست و استان گیلان نقش بسیار پررنگی در حوزه صنایع دستی با فعال بودن بیست هزار هنرمند در ۱۶ شهرستان دارد.

حلاج‌پور با اشاره به دو روستای قاسم آباد و فشتکه در زمینه صنایع دستی تصریح کرد:  ما افتخار این را داریم که روستای قاسم آباد چابکسر از شهرستان رودسر ثبت جهانی شده است و امیدواریم با حمایت همه نهادها و تشکل‌ها در کنار تلاش هنرمندان روستای قاسم آباد چابکسر  بتوانیم در زمینه اقتصاد پایدار و ارز آوری در این زمینه حسب بیانات مقام معظم رهبری در خصوص جهش تولید در سال ۹۹ گام‌های موثری برداریم.

او ادامه داد: روستای فشتکه بخش خمام شهرستان رشت هم به عنوان روستای ملی حصیر ثبت شده‌است که در اولین روز از هفته صنایع دستی با حضور وزیر به صورت ویدئو کنفرانس مراسم افتتاح خانه حصیر ایران در این روستا را داشتیم که امیدواریم این روند در حوزه ثبت‌های ملی و جهانی در سال ۹۹ ادامه داشته باشد.

حلاج پور با اشاره به ارتباط نزدیک حوزه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: چرخه بین این سه حوزه کاملا متصل است و تقویت گردشگری و صنایع دستی را با اتصال این دو در برنامه کاری خود داریم.

او با تاکید بر بحث اشتغال اعلام کرد:  در حال برنامه ریزی برای راه اندازی  کارخانه نوآوری و خلاقیت فرهنگی با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری، نهادها و تشکل‌های فرهنگی در استان گیلان هستیم که با تولید، بسته بندی و تجاری سازی محصولات صنایع دستی از جمله چادر شب و توسعه صادرات این تولیدات بتوانیم گام موثری در افزایش اشتغال برداریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره ثبت قله سماموس و جنگل‌های هیرکانی در سال گذشته گفت:  این امر علاوه بر ایجاد ضرورت در حفظ این میراث طبیعی،  فرصت خوبی برای ایجاد مسیرهای جدید گردشگری با حمایت استانداری گیلان و دستگاه‌های اجرایی خواهد بود. همچنین این ثبت های ملی و جهانی می تواند در اشاعه فرهنگ هیرکانی و تولیدات فرهنگی و اکوتوریسم متناسب با آن موثر باشد.

حلاج پور با تشکر از فعالیت ها و توجهات دکتر اسماعیل پور فرماندار رودسر و دکتر فاضلی ادامه داد: ما هم تلاش خواهیم کرد تا بتوانیم برای توسعه فعالیت‌ها و خدمات بودجه و اعتبارات مناسبی را جذب کرده و اختصاص دهیم.

او گفت: سماموس افتخار ملی مردم شمال کشور است و اگرچه جغرافیای سیاسی و حاکمیتی آن متعلق به استان گیلان و چابکسر است  اما مردم رامسر نیز خود را وابسته معنوی به این میراث کهن می دانند.

گفتنی است کوه سماموس واقع دراستان گیلان، شهرستان رودسر، دهستان سیاهکلرود و اوشیان ، بلند ترین قله استان گیلان بوده و به علت دارا بودن ویژگی های منحصر بفرد ازجمله تنوع پوشش گیاهی و جانوری ، وجود یخچال های طبیعی ، وجود منطقه مباحث مربوط به مردم شناسی در تاریخ ۶/۶/۱۳۹۸ با شماره ۶۸۴ به عنوان میراث طبیعی کشور به ثبت رسید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه