راهنمای کامل قطارهای سریع‌السیر

به گزارش گروه اقتصادی هشت دی، پیشرفت تکنولوژی طی چند سال اخیر باعث شده سفر کردن هم به کار راحت‌تر و دلچسب‌تری تبدیل شود. یکی از این پیشرفت‌ها توسعه قطارهای سریع‌السیر یا همان قطار تندرو بود که با کوتاه کردن زمان سفر، باعث صرفه‌جویی در وقت مسافران قطار می‌شوند. قطارهای سریع‌السیر چند تفاوت با قطارهای […]

راهنمای کامل قطارهای سریع‌السیر

به گزارش گروه اقتصادی هشت دی، پیشرفت تکنولوژی طی چند سال اخیر باعث شده سفر کردن هم به کار راحت‌تر و دلچسب‌تری تبدیل شود. یکی از این پیشرفت‌ها توسعه قطارهای سریع‌السیر یا همان قطار تندرو بود که با کوتاه کردن زمان سفر، باعث صرفه‌جویی در وقت مسافران قطار می‌شوند. قطارهای سریع‌السیر چند تفاوت با قطارهای معمولی دارند که باعث تمایز کامل آنها از قطارهایی شده که مسافران را با سرعت عادی به مقصد می‌رسانند. این قطارها به دلیل کوتاه کردن زمان سفر، بلیط گران‌تری نسبت به قطارهای معمولی دارند. در این مطلب قصد داریم به بررسی کامل قطارهای سریع‌السیری که در ایران فعال هستند بپردازیم و به افرادی که قصد خرید آنلاین بلیط قطار دارند، خرید بلیط قطار نورالرضا از علی بابا را آموزش بدهیم. در ادامه همراه ما باشید.

 

کدام شرکت‌ها قطار سریع‌السیر دارند؟

جالب است بدانید تنها یکی از شرکت‌های ریلی کل کشور، قطارهای تندرو را به سیستم حمل و نقل خود اضافه کرده است. شرکت رجا که بدون شک می‌توان گفت یکی از خوش‌سابقه‌ترین و پیشروترین شرکت‌های ریلی کشور است، با اضافه کردن قطار تندرو به خدمات خود، موفق شد رضایت مسافران را بیش از پیش جلب کند. نکته جالب دیگری که خوب است بدانید، مربوط به تعداد قطارهای تندرو شرکت رجا می‌شود. این شرکت تنها یک قطار تندرو دارد و آن هم چیزی نیست جز قطار اتوبوسی پردیس. درواقع در تمام کشور فقط یک نوع قطار سریع‌السیر وجود دارد و آن هم قطار اتوبوسی پردیس شرکت رجا است.

سرعت قطار سریع‌السیر چقدر است؟

جواب این سوال در کشورهای مختلف متفاوت است و هر کشور بنا به امکانات و زیرساخت‌های موجود، موفق به ساخت نوع متفاوتی از قطارهای تندرو شده است. برای مشخص کردن سرعت قطار سریع‌السیر، استاندارد مشخص و واحدی وجود ندارد که تمام کشورها آن را قبول داشته باشند. برای مثال، قطار اتوبوسی پردیس که تنها قطار تندرو ایران است، با سرعت ۱۶۰ تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند. از طرف دیگر، در کشور آمریکا هر قطاری که سرعتی بیش از ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت داشته باشد، قطار تندرو محسوب می‌شود. سریع‌ترین قطار جهان با رکورد ۵۰۱ کیلومتر بر ساعت متعلق به کشور چین است و می‌تواند مسیر دو هزار و سیصد کیلومتری را فقط طی هشت ساعت طی کند. سرعت قطار تندروی کشور تایوان هم ۳۳۵ کیلومتر بر ساعت است. قطار تندروی کشور آلمان هم با سرعت ۴۵۰ کیلومتر بر ساعت، تا قبل از معرفی شدن قطار تندروی کشور چین رکورددار این عرصه بود که باز هم کشور چین از راه رسید و خود را کشور اول یکی دیگر از عرصه‌های تکنولوژی معرفی کرد.

لیست و ساعت حرکت قطارهای تهران یزد

قطار سریع‌السیر ایران در چه مسیرهایی فعال است؟

بسیاری تصور می‌کنند که قطار اتوبوسی پردیس فقط در مسیر تهران – مشهد و بالعکس فعالیت می‌کند؛ در حالی که اینطور نیست و این قطار در مسیرهای رفت و برگشت تهران – قم، تهران – یزد، تهران – میانه و تهران – زنجان هم در حال فعالیت است.

 

آیا سفر با قطار سریع‌السیر راحت است؟

اگر بخواهیم صادقانه جواب بدهیم، قطارهای اتوبوسی به راحتی قطارهای کوپه‌ای نیستند. در قطارهای کوپه‌ای شما حریم خصوصی خود را دارید و هر زمان که بخواهید می‌توانید تخت خود را باز کرده، استراحت کنید و بخوابید. اما در قطارهای اتوبوسی این امکان برای شما وجود ندارد و سفر شما از این جهت شبیه به سفر با اتوبوس و هواپیما است. البته فراموش نکنید که صندلی‌های این نوع قطار بسیار راحت و باکیفیت هستند و اگر به طور کلی با نشسته خوابیدن مشکلی نداشته باشید، می‌توانید روی این صندلی‌های راحت بخوابید و استراحت کنید. بعضی افراد معتقد هستند که صندلی‌های قطار تندرو با صندلی‌های هواپیما برابری می‌کنند.

البته فراموش نکنید قرار است با قطاری تندرو سفر کنید و نسبت به حالت معمول، زمان کمتری را در مسیر هستید. پس اگر تمایلی به خواب ندارید، می‌توانید با خواندن کتاب و گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم، خود را تا رسیدن به مقصد سرگرم کنید.

چطور بلیط قطار سریع‌السیر بخریم؟

روند خرید بلیط قطار سریع‌السیر تفاوت چندانی با روند خرید بلیط قطارهای معمولی ندارد. شما می‌توانید به روش‌های قدیمی و زمان‌بر عمل کنید و به دفاتر فروش بلیط یا راه‌آهن بروید و بلیط خود را خریداری کنید. پیشنهاد ما به شما خرید آنلاین بلیط است. چرا که با این کار هم در زمان خود صرفه‌جویی کرده‌اید، هم می‌توانید تصاویر قطار مورد نظر خود را ببینید و نظر افرادی که قبلا با آن قطار سفر کرده‌اند را بخوانید و با توجه به این موارد تصمیم بگیرید. برای خرید آنلاین بلیط قطار، علی بابا می‌تواند به شما کمک کند. کافی است وارد سایت یا اپلیکیشن علی بابا شوید و به قسمت خرید بلیط قطار بن ریل از علی بابا بروید. حالا چند قدم با بلیط خود فاصله دارید. کافی است مبدا، مقصد و تاریخ حرکت خود را وارد کنید تا لیست قطارها برایتان به نمایش دربیاید و بتوانید بلیط قطار سریع‌السیر به مقصد مورد نظر خود را خریداری کنید. سفر خوبی را برای شما آرزو می‌کنیم.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه