نویسنده گیلانی در گفتگو با 8دی:

دوران مشاوره پشت درهای بسته به پایان رسیده/ سرسختانه به محور مقاومت اعتقاد دارم/ وزارت فرهنگ و ارشاد در ابتدایی ترین مسائل خود مانده است!

“قاسم خوش سیما” نویسنده و روزنامه نگار با تأکید بر اینکه دوران مشاوره در پشت درهای بسته به پایان رسیده است گفت: نمایندگان و کاندیداهای مجلس بدنبال جمع کردن تیمی در اطراف خود برای مشاوره در امور مختلف نباشند، مردم کوچه و خیابان بهترین مشاور هستند، زیرا خودشان با مشکلات درگیر هستند و بهتر از حتی برخی مسئولان می دانند که گره کار کجاست.

دوران مشاوره پشت درهای بسته به پایان رسیده/ سرسختانه به محور مقاومت اعتقاد دارم/ وزارت فرهنگ و ارشاد در ابتدایی ترین مسائل خود مانده است!

به گزارش ۸دی، “قاسم خوش سیما” نویسنده و متولد ۱۳۵۵ در شهر آرام و زیبای صومعه سرا به نمایندگی از صنف نویسندگان جهت تبیین مطابات این صنف از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دفتر پایگاه خبری_تحلیلی هشت دی حضور یافت.

“قاسم خوش سیما” ۱۱ عنوان کتاب دارد و کتاب های ۱۲۰ ثانیه قرمز، هفت قدم به طرف شب آخر، زندگی در هزار سال بعد، کتاب اوی من و دنیا، چاپ و منتشر شده است.

این نویسنده با حضور در دفتر ۸دی با بیان اینکه اگر مجلس در رأس امور کشور قرار گرفته بود معیشت، وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم در کشور تا این حد نابسامان نبود اظهار کرد: چهل و یکمین سال از انقلاب اسلامی قرار داریم و از جمله مهمترین اهداف مهم گام دوم انقلاب، توسعه و رفاه اقتصادی و اجتماعی برای همه ملت است.

وی ادامه داد: با وجود تأکید و سفارش رهبر معظم انقلاب در تقویت و حمایت از تولید داخلی هنوز در این بخش اصطکاک هایی وجود دارد که مجلس با وجود توانایی خود در بر طرف ساختن آنها اقدامی انجام نداده است.

خوش سیما با اشاره به پیشرفت چشمگیر کشور در حوزه دفاعی، نظامی، علمی اضافه کرد: در بخش‌هایی نظیر کشاورزی، اقتصادی و خودروسازی هنوز مانند چهل سال اول انقلاب عمل می‌کنیم و نتوانستیم به کامیابی های که انتظار می رفت انقلاب در بخش اقتصادی کسب کند برسیم.

وی قانون گذاری و نظارت بر عملکرد دولت را وظیفه اصلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و افزود: در بحث قوانین مترقی، کمیت قانون مهم نیست مهم این است که یک قانونی بنویسیم که در خدمت جامعه باشد به جای اینکه روزانه در مجلس چندین قانون نوشته و تصویب شود.

سیستم بانکی معضل بزرگ تولیدکنندگان

این نویسنده و روزنامه نگار به سیستم بانکی بعنوان یکی از معضلات بزرگ بخش اقتصادی و تولید کنندگان اشاره کرد و گفت: مجلس باید حتی ناظر قوانین درون سازمانی بانک‌ها باشد اما عملاً در این رابطه هیچ قانونی وضع نمی کند و نظارتی بر بانک ها ندارد.

وی تصریح کرد: تولید کننده های داخلی که وام هایی با سود ۲۰تا۴۰درصد بعلاوه سودهای مرکب دیگر دریافت می کنند عملا از تولید کننده چینی که وامی با سود یک درصد دریافت می کند در صحنه رقابت ۶ هیچ عقب است.

خوش سیما با بیان اینکه سیستم بانکی، افزایش نقدینگی مهار نشدنی در دست یک عده خاصی در جامعه است و عموم جامعه را دچار مشکل معیشتی کرده است افزود: تولید کننده بنا به هزار دلیل مشکل نقدینگی دارد و با ورود به بانک‌، مشکلات وی صد برابر می‌شود و در نتیجه تمام ضررهایی که در این مسیر می بیند به مصرف کننده انتقال می دهد.

وی با اشاره به مشکلات و مطالبات نویسندگان از مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجلس باید با فراهم کردن بستری مناسب شرایط را به گونه ای ایجاب کند که منِ نویسنده فقط نویسنده باشم.

 

این نویسنده با بیان اینکه وظیفه مجلس تنها دادن یارانه نیست و باید قوانین مناسبی جهت رشد همه صنوف کشور ایجاد کند افزود: برای یک نویسنده نوشتن یک کتاب ۳۰۰صفحه ای در طول دو سال آسان تر از چاپ و توزیع این کتاب است زیرا درگیر قیمت و یارانه کاغذ، رانت کاغذی و مسائل مالی چاپ و حمایت هایی که اداره ارشاد نمی کند می شود.

خوش سیما ادامه داد: در جامعه کتابهایی خاص تحت حمایت های دولتی و مردمی قرار می گیرد در صورتی که مجلس باید شرایطی مناسب برای رقابت ایجاد کند بعنوان مثال در صنف نویسندگان، این افراد بتوانند چندهزار جلد کتاب در جامعه توزیع کند و سپس مخاطبان این کتاب ها را قضاوت کنند.

بعنوان یک ایرانی از مجلس دهم رضایت ندارم

این نویسنده و روزنامه نگار با بیان اینکه قوانین ناکارآمد باعث دخالت و قضاوت دولت و مجلس در حاکمیت می شود افزود: بعنوان یک شهروند ایرانی از مجلس دهم در بحث معیشتی رضایت کافی را ندارم و مجلس باید در بخش قوانین کار آمد عملکردی بهتری از خود ارائه می داد.

خوش سیما با اشاره به پافشاری برخی افراد برای ورود به بهارستان بیان کرد: کاندیدایی که می خواهد از هر طریقی و با صرف هزینه های هنگفت وارد مجلس شود در واقع مردم را در اختیار رسیدن به آمال و آرزوی خود گرفته در حالی که در یک مناظره با پرسیدن چند سؤال در مورد اهداف و برنامه های آنها درباره رفع مشکلات یا توسعه استان پاسخی نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه افرادی که توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده اند باید بدانند که دو نوع تأیید صلاحیت داریم، قانونی و دیگری صلاحیت وجدانی و اخلاقی، گفت: امیدوارم بعدها افراد به این بلوغ فکری و اخلاقی برسند که هر کسی وارد این کارزار نشود.

خوش سیما با اشاره به رد صلاحیت ۹۲نفر از۲۹۸ نماینده مجلسی که جهت شرکت در انتخابات مجلس یازدهم ثبت نام کردند افزود: نماینده مجلسی که رد صلاحیت شده است قابلیت اصلاحات اجتماعی را ندارد و نماینده مجلسی که قانون وضع می کند اول در اجرای قوانین باید از خودش شروع کند.

خوش سیما خاطرنشان کرد: ایران در مدنیت رشد و پیشرفته چشمگیری داشته است اما حرکتی برای حل چالش‌های جامعه از خود بروز نمی دهد و این چالش ها خوراک تبلیغی ضد ایرانی برای دنیا است.

وی از عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا بعنوان یک فرصت غنی اقتصادی یاد کرد و افزود: در اوراسیا با وجود معافیت‌های گمرکی و ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر و صادرات محصولات استان گیلان می توانیم به بازار این کشورها به چنان توسعه اقتصادی دست پیدا کنیم که به اقتصاد نفتی خود نیازی نداشته باشیم، البته تمام این اقدامات نیاز به نگارش قوانین مترقی اقتصادی توسط مجلس دارد.

دوران مشاوره پشت درهای بسته به پایان رسیده!

این نویسنده و روزنامه نگار با تأکید بر اینکه دوران مشاوره در پشت درهای بسته به پایان رسیده است گفت: نمایندگان و کاندیداهای مجلس بدنبال جمع کردن تیمی در اطراف خود برای مشاوره در امور مختلف نباشند، مردم کوچه و خیابان بهترین مشاور هستند، زیرا خودشان با مشکلات درگیر هستند و بهتر از حتی برخی مسئولان می دانند که گره کار کجاست.

وی با بیان اینکه ملت ایران مردمی باهوش هستند و می‌دانند در هر برهه ای از تاریخ انقلاب چه واکنشی از خود نشان دهند مانند برخورد آنها در زمان اغتشاشات و یا حضور خودجوش در تشییع شهید حاج قاسم سلیمانی که باعث ارتقاء قدرت دفاعی کشور در سطح بین المللی شد افزود: نمایندگان باید با مردم عام و کف جامعه در ارتباط باشند و با رعایت خط قرمز ها در حل مشکلاتی نظیر موانع تولید و صادرات، بانک ها و… از پیشنهادات مردم استفاده کنند.

خوش سیما با بیان اینکه اشتغال، مسکن و ازدواج با تصویب قوانین سهل الاجرا و سهل الوصول قابل حل شدن است ادامه داد: امروز به دلیل بالا رفتن سن ازدواج، اعتیاد، مشکلات درون خانوادگی، مردم دچار مشکلات روحی و روانی شده اند که به دلیل هزینه‌های بالای مشاوره کمتر کسی توان مراجعه به مشاور را دارد.

خوش سیما با بیان اینکه آسیب های اجتماعی قبل از این که همگیر شوند باید جلوی آنها گرفته شود تا از این طریق مانع هزینه‌های اضافه شویم‌، با اشاره به سریال “وارش”، افزود: ما امروز در بزنگاهی هستیم که کارها را از آخر به اول شروع می کنیم اول یک مجموعه ساخته می شود و وقتی روی آنتن پخش می شود نمایندگان در مجلس فریاد می زنند که دیگر فایده ای ندارد.

سرسختانه به محور مقاومت که نشاندهنده اقتدار کشور است اعتقاد دارم

وی با تأکید بر اینکه اعتقاد سرسختانه به محور مقاومت دارم زیرا رسالت جمهوری اسلامی خدمت به مظلومین جهان است بیان کرد: ایران برخلاف همه دنیا که مخفیانه بدنبال منافع خود هستند، بصورت علنی اهدافش که حمایت از محور مقاومت و مظلومین در برابر اسرائیل و آمریکا است را به جهت حفظ امنیت منطقه و نیز امنیت داخلی کشور بصورت رسمی و قانونی انجام می دهد که نشان دهنده بخشی از اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.

خوش سیما با بیان اینکه در جامعه هنری و بویژه نویسندگان پتانسیل قوی داریم که می‌توان از وجود آنها در حوزه مقاومت استفاده کرد افزود: کشور ما متاسفانه هیچ اقدامی در مقابل با سخیف ترین کار نوشتاری که اهانت به حضرت محمد(ص) بود انجام نداد و امروز نیز در خصوص اقدامات آمریکا، اسرائیل، وهابیون و عربستان نوشته‌ای ملموس از جنایات آنها یا فیلم مناسبی کار نشده است که نشان دهنده عدم ریل‌گذاری مجلس برای جامعه هنرمندان در این خصوص است.

وی تصریح کرد: کسی که اصالتاً هنرمند یا نویسنده باشد فرصت و شرایط مناسب می خواهد نه پول، مجلس باید در خدمت جامعه هنری باشد جامعه هنری پول نمی‌خواهد بلکه می خواهد تمهیداتی ایجاد شود که نویسنده برای نوشتن کتابی درباره حوادث سوریه به آن کشور سفر کند و فقط به فرضیات ذهنی یا نگاه دیگران در سایر کتاب ها تکیه نکند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدایی ترین مسائل خود مانده است

این نویسنده و روزنامه نگار با بیان اینکه متولی این کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور است اما مانند سایر نهادها متأثر از قوانین مجلس است افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدایی ترین مسائل خود مانده است و اقدامی در جهت حمایت از هنرمند و بهتر شدن شرایط نمی کند به همین منظور در ابتدا مجلس باید بستر مناسب و قوانینی جهت ترغیب نویسندگان و هنرمندان حول محور مقاومت ایجاد کند.

خوش سیما با اشاره به انتخابات مجلس یازدهم و با بیان اینکه برخی از کاندیداها از مردم جهت ورود به مجلس سوء استفاده می کنند گفت: بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب انتظار داریم که مجلس برای رسیدگی به مردم استخدام شود و به وظیفه اصلی خود یعنی قانون گذاری و نظارت بپردازد نه دخالت و قضاوت‌.

وی تصریح کرد: از مجلس انتظار می رود با وضع قوانین مناسب با شرایط جامعه، زمین مسابقه ای را فراهم کند که همه طرفین در شرایطی برابر با یکدیگر بازی کنند و بر اساس قوانین مسابقه هرکس که برنده شد ادامه حیات این مملکت را در همه بخش های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و…بدست گیرد.

با انباشت قوانین مختلف در مجلس مواجه هستیم که توسط دولت اجرا نمی شود

این نویسنده و روزنامه نگار با بیان اینکه کشور نیازمند ریل گذاری های اساسی و بنیادی جهت رفع مشکلات است افزود: در حال حاضر با انباشت قوانین مختلف در مجلس مواجه هستیم که توسط دولت اجرا نمی شوند.

خوش سیما خاطرنشان کرد: باید بررسی کنیم که چرا دولت قوانین را اجرا نمی کند، باید قوانینی را در بخش اقتصادی وضع کنیم که بار مالی را به صفر برساند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
احسنت همشهری عزیز جای شما همیشه در انتخابات سوماسرا خالیه
در حاشیه