عضو فراکسیون ولایی مجلس:

احزاب، بهترین فیلتر برای ارزیابی نامزدها/ شورای نگهبان باید بر اساس سیاست های کلی نامزدها را تایید کند

عضو فراکسیون ولایی مجلس مهم‌ترین فیلتر برای ارزیابی نامزدها را احزاب خواند و گفت: با فعال شدن احزاب بار سنگین بررسی این حجم از صلاحیت ها از دوش شورای نگهبان برداشته می شود.

احزاب، بهترین فیلتر برای ارزیابی نامزدها/ شورای نگهبان باید بر اساس سیاست های کلی نامزدها را تایید کند

به گزارش ۸دی، جبار کوچکی نژاد درباره انتقادها به تعداد ثبت‌نام کنندگان برای نامزدی در انتخابات مجلس با بیان اینکه برگزاری انتخابات در دنیا تابع قواعدی است، اظهارکرد: مهمترین رکن برای برقراری دموکراسی فعال شدن احزاب است که متاسفانه در ایران وجود ندارد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دنیا روال این گونه است که در جریان انتخابات دو الی سه حزب فعال وظایف را بر عهده می‌گیرند، ادامه داد: در سایه فعالیت احزاب، جریان‌های سیاسی در درون خود به تفاهم رسیده و نخبگان را به عنوان کسانی که اکثریت آرا را دارند وارد عرصه انتخابات می‌کنند به عبارتی احزاب با درنظر گرفتن فیلترهایی افرادی را به عنوان نامزد معرفی میکنند که کف رای را داشته باشند و بقیه از حضور منع می شوند.

کوچکی نژاد با بیان اینکه در چنین سیستمی حضور انفرادی و مستقل نامزدها هم بسیار محدود است، افزود: وقتی احزاب فعال باشند نخبگانی که مورد تایید احزاب هستند با کف رای اجتماعی حق شرکت در انتخابات را دارند این در حالی است که چنین سیستمی در کشور ما برای فیلتر کاندیداها وجود ندارد و همه هزینه ها بر دوش شورای نگهبان قرار می گیرد.

عضو فراکسیون ولایی در مجلس دهم با بیان اینکه با فعال شدن احزاب بار سنگین بررسی این حجم از  صلاحیت ها از دوش شورای نگهبان برداشته می شود تصریح کرد: زیرا در چنین شرایطی احزاب یک سال پیش از برگزاری انتخابات می توانند به رصد اعضای خود پرداخته و درنهایت افراد در یک فرآیند غیررسمی و پس از بررسی استانداردهای موردنظر مورد تایید قرار می‌گیرند.

 کوچکی نژاد با بیان اینکه به طور قطع احزاب به دلیل فعالیت مستمر خود هیچ گاه افراد مساله دار که به تایید شورای نگهبان نرسد معرفی نخواهند کرد گفت: متاسفانه چون چنین قواعدی در کشور ما وجود ندارد شاهدیم که قواعد بازی به هم خورده و شما می بینید که در شهری که یک نماینده نیاز دارد ۲۰۰ نفر نامزد می شوند که شورای نگهبان هم ناچار به رد کردن ۱۵۰ نفر خواهد بود که هم از نظر سیاسی و هم بین المللی برای شورای نگهبان و کشور هزینه دارد.

نماینده مردم رشت در مجلس دهم بهترین راه برای سبک کردن بار شورای نگهبان، فعال شدن احزاب خواند و تاکید کرد: تا زمانی که احزاب فعال نشوند ما همین آسیب را حتی در انتخابات ریاست جمهوری هم خواهیم داشت.

کوچکی نژاد درباره انتقادهای وارده به مجلس در زمینه بی توجهی به اصلاح قانون انتخابات و لزوم درنظر گرفتن شرایط اختصاصی برای نامزدهای انتخابات مجلس تصریح کرد: در قانون شرایط عمومی در نظر گرفته شده اما اینکه به طور مثال مصاحبه یا آزمونی برای نامزدها در نظر گرفته شود امکان پذیر نیست زیرا درنظر گرفتن چنین فیلترهایی باز هم به وظایف شورای نگهبان یا وزرات کشور خواهد افزود.

عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فیلتر اصلی باید احزاب باشند نه شورای نگهبان تصریح کرد:  شورای نگهبان در نهایت باید بر اساس سیاست های کلی نامزدها را تایید کند این در حالی است که امروز شورای نگهبان صفر تا صد کار را  عهده دار است که انتقاد به حق شورای نگهبان را به دنبال داشته است.

منبع: خانه ملت

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه