معجزه یک حسینیه در گیلان+ تصاویر

قرارگاه محرومیت‌زدایی معاونت اجتماعی سپاه قدس گیلان در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) منطقه محروم معلولین رشت مستقر شده است.

معجزه یک حسینیه در گیلان+ تصاویر

به گزارش هشت دی،حمیدرضا علیپور؛ پنج دقیقه تا یکی از میادین مهم شهر رشت فاصله دارد، اما بخشی از آب آشامیدنی بهداشتی، امکانات و تاسیسات شهری محروم بوده، میزبان بیش از پنج‌هزار خانوار رشتی است و ۲۱ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است.

ماجرای عجیبی است حاشیه‌نشینی در محله «معلولین رشت»؛ هنوز بسیاری از مدیران حاضر نیستند در این محله خدمت‌رسانی کنند و چهره معلولین را از محرومیت ۲۰ ساله بزدایند.

شنیدنی، خواندنی و دردآور است که بدانی تا همین یکسال پیش «معلولین» از محروم‌ترین محلات استان گیلان بوده، اما یک تدبیر «معلولین» را به «محله شهید انصاری» تغییر داده، هم نامش تغییر کرده و هم دیگر محرویت گذشته را که ندارد هیچ، محبوب هم شده!

* محسن و کودکانه‌هایش در گفت‌وگو با شبستان!

محسن، کودک ۹ ساله ساکن محله شهید انصاری رشت در حالیکه در حیاط حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) در حال بازی با دوستانش بود می‌گوید: چند ماه است که دیگر محل بازی داریم، تازه قرآن هم یاد می‌گیریم و احکام هم به ما می‌گویند.

این کودک در حالیکه دوست دارد خیلی سریع برگردد و با دوستانش به ادامه بازی بپردازد می‌گوید: حاج آقا از سپاه آمده و دو نفرند، سید‌ هستند و خیلی مهربان و محترم، تازه یک خانم معلم هم به ما یاد می‌دهد.

مادر محسن هم که از دور نظاره‌گر گفت‌وگو با محسن بود، نزدیک‌تر می‌آید و شروع به صحبت می‌کند و می‌گوید: اینجا دیگر از معتادان پرخطر خبری نیست، خبری هم باشد مخفی شده‌اند و در ملأعام دیده نمی‌شوند، سپاهی‌ها و بسیجی‌ها یکسال است که تمام وقتشان را در محله ما سپری می‌کنند.

* هر ماه یارانه‌مان را خرج دوا و دکتر بچه‌ها می کردیم!

این مادر ۴۹ ساله می‌افزاید: فاضلاب شهری نداشتیم، برق نداشتیم، آب نداشتیم و چاه آب و چاه فاضلاب‌مان در کنار هم قرار داشت و مرتب بچه‌ها مریض می‌شدند؛ حالا دیگر هم آب داریم، هم برق و هم شبکه فاضلاب شهری!

وی با بغضی که در گلو دارد و حرف‌هایی که پر از درد است و با لکنت زبانش که گویی ناشی از خوشحالی او از روزهای نو در زندگی خودش بوده، ادامه می‌دهد: زباله‌های‌مان را هم هفته به هفته حمل نمی‌کردند، پروانه ساخت به ما ندادند و گفتند چون زمین‌هایتان نسقی است پروانه نمی‌دهیم و چون پروانه ندارید و عوارض نمی‌دهید خدمات هم نمی‌دهیم!

مادر محسن با اشاره به تیربرق‌ها و شبکه فاضلاب و آب شهری می‌گوید: هر ماه یارانه‌مان را خرج دوا و دکتر بچه‌ها می‌کردیم و حالا خوشحالم که بچه‌هایم سلامت هستند و سپاه و بسیج کنارمان هستند و همه کار برای آبادانی معلولین انجام می‌دهند.

* معجزه یک حسینیه!

کمی آن طرف‌تر می‌رویم تا در نزدیکی خیابان شالیزار این محله نیز پای درد و دل شهروندان رشتی که البته گویی تازه شهروند شده‌اند بنشینیم، مردی با دیدن تیم خبری ما ترمز می‌کند و از موتورسیکلتش پیاده می‌شود و به طرف ما می‌آید و کارتی را به ما نشان می‌دهد.

این مرد میانسال می‌گوید: این کارت جانبازی من است، دوسال در جنگ حضور داشتم و به رزمندگی و جانبازیم افتخار می‌کنم ولی کمترین امکانات شهری را نداشتیم، یازده ماهی است که سپاه قدس گیلان پیش‌قدم شده و بجای دستگاه‌های متولی به ما خدمت‌رسانی می‌کند.

این جانباز جنگ تحمیلی ادامه می‌دهد: مگر می‌شود با میدان رازی کمتر از دو کیلومتر فاصله داشته باشیم و هنوز در کوچه‌ها و خیابان‌هایمان تا زانو در گل فرو برویم! گناه ما چیست؟ مگر ما جانمان را تقدیم انقلاب و امنیت کشور نکردیم!؟ آقایانی که به ما توجهی نمی‌کردند بدانند که ما چندین خانواده شهید در این محله داریم.

وی با اشاره به استقرار یک روحانی به عنوان مدیر محله در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) این محله می‌گوید: دمشان گرم! سپاه ۲ روحانی را در این محله مستقر کرده و آن‌ها شده‌اند شهردار، رییس اداره آب و برق، کارگر ساختمانی مردم و از همه مهم‌تر کسانی که دردمان را می‌شنوند و پیگیر کارهایمان هستند! تا دیروز اعتیاد بلای جان محله بود، حالا بچه‌هایمان در حسینیه قرآن یاد می‌گیرند و حتی برای بازی هم به حیاط حسینیه می‌روند.

* اجرای فعالیت‌های فرهنگی و محرومیت زدایی در حسینیه

حجت‌الاسلام «سیدعلی مهدوی» با تاکید بر انعکاس اقدامات سپاه قدس گیلان در راستای محرومیت‌زدایی در منطقه معلولین شهرستان رشت، اظهار کرد: منطقه معلولین به عنوان یک منطقه محروم شناخته می‌شود و انعکاس اخبار و اقدامات سپاه نباید به شکلی باشد که سبب تحقیر مردم این منطقه شود.

مدیر محله معلولین رشت ادامه داد: برای تشخیص درد، کمبود و مشکلات مردم این منطقه جلسات هم اندیشی با معتمدین محل، گروه‌های رسمی و غیر رسمی برگزار شده است.

وی با تأکید بر لزوم جلب اعتماد مردم در راستای انجام اقدامات زیرساختی و هویت سازی، بیان کرد: جامعه هدف مستقیم اقدامات فرهنگی، تربیتی و اجتماعی نوجوانان و جامعه غیرمستقیم والدین هستند که تاکنون ۳۲۰نفر از خواهران و برادران سرپرست خانوار جذب شده‌اند.

حجت الاسلام مهدوی برگزاری اردوهای داخل و خارج استانی، استخر و مسابقات فوتبال و فعالیت‌های اجتماعی و ویزیت رایگان را بخشی برنامه‌های اجرا شده در این منطقه اعلام کرد و ادامه داد: هدف اصلی جلب اعتماد و ایجاد امید در مردم است.

* قرارگاه محرومیت‌زدایی در ۱۶ شهرستان گیلان تشکیل شد

« محسن جعفری» با بیان اینکه سپاه قدس گیلان در راستای اجرای طرح «جوادالائمه(ع)» و رسیدگی به وضعیت مناطق محروم گیلان، جهت بهسازی بخش‌های مختلف در منطقه معلولین رشت اقدام کرده است، اظهار کرد: سپاه گیلان در این راستا نخستین گام را در جهت رسیدگی به وضعیت آب و فاضلاب منطقه معلولین رشت برداشت و پروژه بهبود وضعیت فاضلاب این منطقه را اجرایی کرد.

معاون اجتماعی سپاه قدس استان گیلان با بیان اینکه محله معلولین رشت از هیچ گونه فضای ورزشی، فضای آموزشی، مسجد، پارک و زیرساخت مناسبی برخوردار نبود، تصریح کرد: سپاه قدس گیلان اقدامات و برنامه‌های مهم زیرساختی برای محله معلولین رشت در دستور کار قرار داد.

وی با اشاره به استقرار یک روحانی به عنوان مدیر محله از طرف معاونت اجتماعی سپاه گفت: در حوزه عمرانی نیز آبرسانی به منطقه، شبکه فاضلاب شهری و برق‌رسانی انجام شده و از شهرداری انتظار داریم در آسفالت معابر همکاری ویژه‌ای داشته باشد، بصورت ماهانه نیز ویزیت رایگان پزشکی در محله حسینیه محله انجام می‌شود.

معاون اجتماعی سپاه قدس گیلان با  تاکید بر تعویض نام منطقه معلولین برای هویت، آرامش روانی و اجتماعی مردم، تصریح کرد: قرارگاه محرومیت‌زدایی را در ۱۶ شهرستان گیلان تشکیل دادیم و برای تمامی محلات محروم گیلان برنامه داریم.

جعفری با بیان اینکه قرارگاه محرومیت‌زدایی در نواحی ۱۸گانه سپاه قدس استان گیلان فعال شده است، گفت: از خیران گیلانی دعوت می‌کنیم تا برای اجرای هر چه بهتر برنامه‌های پیشرفت و تعالی در مناطق محروم گیلان به‌ویژه ازدواج جوانان، اشتغال‌زایی و پیشگیری از اعتیاد نقش‌آفرینی کنند.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های رایگان آموزش فنی و حرفه‌ای در محلات محروم گیلان، گفت: هدف از برگزاری این دوره‌ها اشتغال‌زایی برای جوانان از طریق یادگیری مهارت‌های مورد علاقه و اعطای تسهیلات به این قشر برای ارتقای معیشت خانوارهای ساکن در محلات کم‌برخوردار است.

منبع: شبستان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه