«افول آمریکا»

جدیدترین نشانه افول آمریکا در «رویارویی با ایران بزرگ و مقتدر» و سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا بر فراز آب‌های ایران در دریای عمان است؛ اقدامی که حیرت جهانیان را برانگیخت و قدرت‌نمایی جمهوری اسلامی را به رخ جهانیان کشید.

«افول آمریکا»

به گزارش ۸دی، “علی دارابی” نوشت: این روزها چهارم ژوئیه (جولای) مصادف بود با روز استقلال آمریکا که یادآور اعلامیه استقلال ایالات متحده آمریکا یا به عبارتی خروج از مستعمره بودن بریتانیا در سال ۱۷۷۶ م. است؛ اما امسال در اقدامی شگفت‌انگیز در مراسمی که بدین مناسبت با حضور ترامپ برگزار شد، «پرچم آمریکا» توسط جمعی از مردم معترض حاضر در مراسم به آتش کشیده شد. «پرچم» و «قانون اساسی» دو نماد مهم، محترم و ارزشمند در طول قرون برای مردم و مسوولان آمریکا بوده است. علت این اقدام مردمی، اعتراض به سیاست‌ها و اقدامات دولت ترامپ در عرصه داخلی و خارجی اعلام شده است.

فرید زکریا، نظریه‌پرداز برجسته آمریکا که سابقه کار رسانه‌ای دارد و از استادان معروف دانشگاه است، کتابی دارد به نام «جهان بعد از آمریکا» که دغدغه‌ها و بیم‌های خود را از آینده پیش روی آمریکا مطرح می‌کند. او اخیراً در نیویورک‌تایمز نوشت: «آمریکا بزرگ‌ترین تهدید ضدخودش است و اگر آمریکا سقوط کند، نباید چین، روسیه یا ایران متهم شوند چرا که آمریکا با چهار چالش بزرگ روبه‌روست: ترامپ، شکاف درآمدی، رویارویی با چین و فناوری‌های مدرن شبکه‌های اجتماعی».
تلویزیون بی‌بی‌سی درباره کسری تجاری آمریکا در حوزه کالا و خدمات اعلام کرد در ماه آوریل با کاهش ۲ درصدی، به ۸/۵۰ میلیارد دلار رسیده است که نه‌تنها واردات کاهش نیافته بلکه صادرات این کشور نیز تا میزان بسیاری با کاهش همراه بوده است که بزرگترین کاهش در سه سال اخیر (دوره ریاست‌جمهوری ترامپ) را شامل می‌شود. برابر این گزارش، شریکان متحد آمریکا چون کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا به سرعت در حال تغییر موازنه تجاری با آمریکا هستند.

افول آمریکا صرفاً در این حوزه‌ها خلاصه نمی‌شود. در جدیدترین نظرسنجی موسسه پیو درباره واکنش مردم به نظرهای ترامپ ۷۵ درصد مردم آمریکا از نظرات ترامپ «نگران» هستند. ۶۹ درصد از صحبت‌های او «خجالت‌زده» هستند و ۶۲ درصد مردم احساس می‌کنند اظهارات او به منزله «توهین» به آن‌هاست. جدیدترین نشانه افول آمریکا در «رویارویی با ایران بزرگ و مقتدر» و سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا بر فراز آب‌های ایران در دریای عمان است؛ اقدامی که حیرت جهانیان را برانگیخت و قدرت‌نمایی جمهوری اسلامی را به رخ جهانیان کشید. آمریکاییان ابتدا درصدد تکذیب این حادثه برآمدند که اثری نداشت.

نمونه‌های فراوان از افول قدرت هژمونی آمریکا را در دولت ترامپ می‌توان مشاهده کرد؛ «ناکام ماندن در تحریم‌ها و محاصره نظامی روسیه، ناکام ماندن و عقب‌نشینی ترامپ از جنگ تجاری با چین». (لازم به یادآوری است که آمریکا رشدی ۸/۲ درصدی و چین رشدی ۵/۶ درصدی دارند که قابل مقایسه نیست) «ترامپ حتی در اجرای توافق نظامی ۱۱۰ میلیارد دلاری با عربستان عاجز ماند و فقط ۱۰درصد آن را توانسته که عملی کند»، «عقب‌نشینی و شکست آمریکا در سوریه و عراق» و بالاخره «عدم موفقیت سیاست‌های ترامپ در آمریکای لاتین» را باید از نشانه‌های بارز کاهش قدرت آمریکا در دوره ترامپ نامید.

در جریان جنگ ویتنام (۱۹۵۵-۱۹۷۵) که با شکست و فرار آمریکایی‌ها همراه بود، مخالفان جنگ در خود آمریکا به‌ویژه جنبش‌های دانشجویی شعاری را سر می‌دادند و بر پلاکاردها نوشته بودند که: «تا آمریکا هست از آن بازدید کنید» و امروزه این شعار به‌ راستی جای خود را در نگاه جهانیان باز کرده است. آمریکا اگرچه در دوران ترامپ به سرعت شاهد این افول هژمونی خود شده است اما ریشه، زمینه‌ها و علل این امر در «خوی استکباری» سران حاکم بر آمریکا وجود دارد؛ همان که وزیر خارجه فرانسه چندی قبل با انتقاد از سیاست خارجی آمریکا گفت: «سیاست‌های فراسرزمینی آمریکا مبتنی بر بی‌قانونی و نظم جهانی» است. آمریکا مدعی حقوق بشر، صلح و دموکراسی است اما در بسیاری از لشکرکشی‌ها و تجاوز بر سایر کشورها جای پای آمریکا دیده می‌شود. اگر روزی سیاست استعمارگر پیر، انگلستان در «اختلاف‌اندازی و حکومت کردن» بود؛ اما حالا آمریکا هم دارد با این سیاست «میان مسلمانان» اختلاف می‌اندازد و با سیاست «ایران‌هراسی» ثروت کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس را به غارت می‌برد و دریغ از کمی هوشیاری از سران وابسته این کشورها که متوجه نابودی سرمایه‌های خود نیستند.

آنچه درس‌آموزی برای ما دارد، همانا حفظ و افزایش اعتماد و انسجام ملی در برابر دشمنان و «تلاش برای بهتر شدن امور زندگی و اقتصادی مردم» و «عمران و آبادانی، سازندگی و پیشرفت کشور» است.

باید مراقب توطئه‌های دشمنان باشیم. دولت ترامپ در افکار عمومی تصویری نادرست و خلاف از فعالیت‌های ایران با‌عنوان «تلاش برای دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی» و «ایجاد ناامنی برای کشورهای همسایه» می‌سازد که باید با این تصویرسازی غلط و فتنه‌انگیز مقابله و افشاگری کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه