تیر الکترونیکی ایران و آذربایجان افتتاح شد

پروژه آزمایشی تیر الکترونیکی گمرکات ایران و جمهوری آذربایجان در مرز زمینی آستارا افتتاح شد.

تیر الکترونیکی ایران و آذربایجان افتتاح شد

به گزارش هشت دی،پروژه تیر الکترونیکی ( e- TIR ) بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور معاون وزیر اقتصاد و امور دارایی و رییس کل گمرکات کشور، رییس کل گمرکات جمهوری آذربایجان، سفیر ایران در جمهوری آذربایجان، سفیر جمهوری آذربایجان در کشورمان، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان،فرماندار، رییس اتاق بازرگانی گیلان و جمعی از مسئولان عالی‌رتبه دو کشور در مرز زمینی آستارا افتتاح شد.

ارتقای سطح سلامت کار و افزایش سرعت و کاهش و پیشگیری از تخلفات مربوط به لجستیک در حوزه گمرکی ایران و آذربایجان بخشی از مزایا راه‌اندازی تیر الکترونیکی است.

پروژه تیر الکترونیک برای نخستین بار در دنیا ۳۰ تیرماه سال گذشته توسط ایران پیاده سازی شد و در آن سال برای نخستین بار در دنیا با توجه به زیر ساخت‌هایی که در گمرک جمهوری اسلامی ایران فراهم شده بود پروژه کارنه تیر الکترونیکی بین ایران و ترکیه با موفقیت انجام شد و انجام موفقیت‌آمیز این پروژه باعث شد، اتحادیه حمل و نقل جاده ای (ایرو) این فعالیت را در سایر کشورها توسعه دهد.

پس از اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه در مرز جمهوری اسلامی ایران با ترکیه در همین راستا طرح مشترک تیر الکترونیکی به صورت کامل امروز بین ایران و جمهوری آذربایجان در مرز آستارا اجرایی شد.

گفتنی است، کلمه تیر (TIR) مخفف حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌المللی است و در حال حاضر سیستم TIR تنها سیستم ترانزیت جهانی و تحت نظارت کمیسیون اقتصادی اروپایی سازمان ملل است که تحت آن کالاها از گمرک مبدأ به گمرک مقصد با کنترل‌های هماهنگ و پروسه‌های مشترک با تضمین بین‌المللی معتبر منتقل می‌شود. این امر موجب تسهیل تجارت و حمل‌ونقل شده و از بروز مشکل در جمع‌آوری حقوق و عوارض گمرکی جلوگیری می‌کند.

منبع: خبرگزاری شبستان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه