مدیر جهاد کشاورزی رشت:

احتمال افزایش تولید برنج سفید در بزرگترین شهرستان برنج خیز کشور

مدیر جهاد کشاورزی رشت گفت: با توجه به شرایط جوی مناسب پیش بینی می‌شود امسال شاهد افزایش تولید برنج سفید در این شهرستان باشیم.

احتمال افزایش تولید برنج سفید در بزرگترین شهرستان برنج خیز کشور

به گزارش ۸دی مسعود اسدی‌پرور، با بیان اینکه رشت بزرگترین شهرستان تولیدکننده برنج کشور است، گفت: تاکنون شخم اول در بیش از ۸۰ درصد از شالیزارهای این شهرستان انجام شده است که نسبت به سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار است.

وی افزود: شرایط جوی و وجود آب مناسب یکی از دلایل مهم ترغیب شالیکاران برای ورود به مزارع شان و انجام شخم اول بوده است.

اسدی پرور با بیان اینکه با توجه به شرایط جوی موجود به شالیکاران توصیه می‌کنیم، هماهنگ با تقویم زراعی برای نشاء وارد شالیزارهایشان شوند، ادامه‌ داد: تاکنون به صورت موردی نشاء در شالیزارهای رشت انجام شده است.

وی با بیان اینکه کاهش هزینه تولید برنج یکی از مهمترین اولویت‌های کاری در شالیزارهای رشت است، خاطرنشان کرد: مکانیزاسیون می‌تواند در تحقق این مهم بسیار موثر باشد و به همین دلیل هر کشاورزی که بخواهد برای شالیزارش ماشین آلات تهیه کند به بانک معرفی می‌شود تا تسهیلات لازم را دریافت کند.

افزایش ضریب مکانیزاسیون در شالیزارهای رشت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت با بیان اینکه از سال ۹۲تاکنون اختصاص اعتبار برای توسعه تولید برنج مکانیزه در گیلان سرعت یافته است، تصریح کرد: ضریب مکانیزاسیون در این شهرستان از یک و ۲۸ درصد در سال ۹۲، اکنون به یک و ۹۸درصد رسیده است و بنا داریم در جهت حمایت از تولیدکنندگان برنج شهرستان،میزان این ضریب را افزایش دهیم.

وی افزود: با تولید مکانیزه برنج قیمت تمام شده این محصول  ۳۰درصد کاهش می یابد  و به این ترتیب تولید برنج برای کشاورزان صرفه اقتصادی بیشتری خواهد داشت.

اسدی‌پرور گفت: به طور میانگین سالانه ۱۳۰هزار تن برنج سفید در شهرستان رشت تولید می‌شود که اگر شرایط جوی همچنان برای تولید برنج مناسب باشد، امسال شاهد افزایش تولید برنج سفید در این شهرستان خواهیم بود.

به هیچ وجه در شالیزارهای رشت ساخت و ساز نخواهد شد  

وی در ادامه با اشاره به اینکه با توجه به قیمت خوب فروش برنج، شالیکاران به حفظ شالیزارهای خود بیشتر راغب شده‌اند، تصریح‌کرد: البته هنوز هم افرادی هستند که کشاورزان را تشویق می‌کنند، زمینهایشان را بفروشند تا سودجویان بتوانند در آن ساخت و ساز کنند و ما با تمام توان از فعالیت این سودجویان جلوگیری خواهیم کرد.

مدیر جهاد کشاورزی رشت گفت: در شالیزارهای رشت فقط تولید برنج و کشت دوم سایر محصولات کشاورزی  انجام خواهد شد و هیچ شالیزاری خانه دوم ساکنین دیگر استانها نخواهد شد.

وی افزود: یکی از متخلفینی که نسبت به تغییر کاربری در شالیزارش اقدام کرده بود، توسط جهاد کشاورزی شناسایی و به دادگاه معرفی شد و به زودی ما شاهد قلع و قمع فعالیت غیرمجاز وی در زمین زراعی خواهیم بود.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه