از سوی محققان ایرانی صورت گرفت

تولید یک ابزار صنعتی بومی برای رفع مشکل صنایع

محققان ایرانی دستگاه کنترل کننده دیجیتال مغناطیسی را برای استفاده در جرثقیل‌ها طراحی کرده‌اند که این طرح نمونه‌برداری از طرح‌های خارجی نبوده و با توجه به عدم وجود قطعات مکانیکی عمر آن بسیار بیشتر از عمر نمونه‌های مکانیکی خارجی است.

تولید یک ابزار صنعتی بومی برای رفع مشکل صنایع

به گزارش هشت دی، جرثقیل‌ها یکی از واحدهای مهم صنعتی و تولیدی هستند و توجه به این بخش از نظر افزایش بهره‌وری و افزایش سرعت تولید ضرورت دارد به طوریکه مشخصا هرگونه ابداع و نوآوری در این زمینه سبب تسهیل در انتقال و افزایش سرعت جابه‌جایی اشیا می‌شود.

در حال حاضر جرثقیل‌ها توسط کنترلرهای مکانیکی کار می‌کنند که نیاز شدید به روغنکاری داشته و فرسوده می‌شوند، حتی تعداد حرکت بر روی آنها مشخص می‌شود و تا صد هزار بار می‌توان از این کنترلر الکترومکانیکی استفاده کرد که این مشکل فنی سبب شده واحدهای صنعتی دچار مشکل شده و نیاز شدیدی به این کنترل‌کننده‌ها داشته باشند.

محققان ایرانی برای رفع این مشکلات، دستگاه کنترل کننده دیجیتال مغناطیسی را ساخته‌اند، کنترل‌کننده دیجیتال وظیفه تبدیل فرمان‌های دست راننده به سیگنال‌های الکتریکی را دارد که این سیگنال‌ها توسط تابلوی فرمان سبب حرکت جرثقیل در جهت و مسیر مطلوب می‌شود. در کابین یک جرثقیل معمولا از چندین کنترل‌کننده مجزا به منظور اعمال هر حرکت استفاده می‌شود. (حرکت بالا و پایین قلاب ـ حرکت چپ و راست پل ـ حرکت عقب و جلو بدنه ـ حرکت چرخشی)

نکته مهم در طراحی این کنترل‌کننده این است که نمونه‌برداری از طرح‌های خارجی نبوده و دقیقا منطبق بر نیازهای یک جرثقیل ساخته شده است. همچنین با توجه به عدم وجود قطعات مکانیکی عمر آن بسیار بیشتر از عمر نمونه‌های مکانیکی خارجی است.

از طرفی قابلیت استفاده به صورت جامع برای تمام جرثقیل‌ها و هر تجهیز دارای «دسته فرمان» را دارد و تنها نیاز به تغییر تنظیمات در کوتاه‌ترین مدت را دارد.

مهدی ترابیان اصفهانی و نوید سدری این طرح را ارائه داده‌اند.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه