در هشتاد و سومین جلسه شورا؛

اعتراض به تصویب لایحه انتقال آب دریای کاسپین/ طرح راه اندازی کارگروه قطار شهری وصول شد

عضو شورای شهر رشت در اعتراض به تصویب لایحه انتقال آب دریای کاسپین گفت: به استقبال رییس جمهور نخواهم رفت.

اعتراض به تصویب لایحه انتقال آب دریای کاسپین/ طرح راه اندازی کارگروه قطار شهری وصول شد

به گزارش ۸دی، رضا رسولی با اعتراض به لایحه انتقال آب دریای کاسپین به استان سمنان، نسبت به سفر رئیس جمهور به گیلان اعتراض کرد.

عضو شورا در نطق خود اظهار داشت: همیشه پیش از آنکه فکر کنی اتفاق می‌افتد. باید برای روزنامه تسلیتی بفرستیم.

رسولی افزود: آنچه مسلم است تصمیم به احداث واجرای سدها و سازه های آبی که منجربه تبدیل دریاچه ارومیه به کویر نمک و چندین تجربه ى مشابه شد در فضایی مملو از خوش بینی مفرط همراه با توجیهات ظاهرا کارشناسانه و صورت گرفته و همه کسانی که از بدو تا آشکار شدن فاجعه از اینگونه تصمیمات دفاع می کردند، لابد خیرخواه ملک و ملت بوده اند.

وی با اشاره به تصویب لایحه انتقال آب دریای کاسپین در مجلس تصریح کرد: اینک دوباره نقطه از سر خط، داریم اشتباه بزرگ و غیر قابل جبرانی را دامن می زنیم. نگاهی به تاریخ طبیعی جهان و زوال محتوم بر ساخته های بشر در برابر نیروهای آشکار و نهان طبیعت به ما این هشدار را می دهد که با فطرت و نظام تکوینی طبیعت در افتادن حکم عقل نیست. بلایی که سر منابع طبیعی، جنگل ها و گونه های گیاهی و جانوری و آب های عمیق زیر زمینی آورده ایم و هنوز داریم نتایج زیانبار آن را مز مزه می کنیم آیا کافی نیست تا به خود زنهار دهیم و به حق حیات باشندگان پس از خود که همانا مخلوقات خداوند رحمان هستند، بیاندیشیم؟

وی افزود: پیشنهاد بودجه درقالب الحاق یک بند به تبصره ۱۵ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ به منظور مطالعات و اجرای طرح انتقال آب بین حوزه ای و سرشاخه های آبی دریای کاسپین وذسه استان شمالی کشور به فلات مرکزی، قطع نظر از ملاحظات سیاسی، امنیتی، زیست محیطی بلحاظ حقوقی نیز واجد اشکالات شکلی و ماهیتی است ازجمله اینکه موضوع انتقال آب کاسپین و پیامدهای اقلیمی و سرزمینی آن اساسا ماهیت بودجه ای ندارد تا ابتدا به ساکن و بدون طی کردن فرایند تقنینی و تصویبِ ماده واحده در کمیسیون هاى تخصصى و صحن مجلس یا هر گزاره قانونی که اصل موضوعِ انتقال آب های بین حوزه ای را تجویز کرده باشد، دفعتا و بدون تمهید مقدمات قانونی در لایحه بودجه برای تحقق آن بودجه پیشنهاد شود!

عضو شورا با اظهار تاسف از امضای این لایحه توسط نمایندگان مردم در مجلس گفت: پر واضح است، لایحه بودجه بعنوان یکی از ارکان و اساس مالیه عمومی کشور از مراحل پیشنهاد، تصویب، تخصیص وتفریغ تشکیل می شود. مادام که در حوزه عمرانی و اجرایی طرحی از حیث اباحه ی قانونی و شرعی منجز و روشن نباشد و ضرورت اجرای آن به موجب قانون واز طریق مراجع ومبادی صالح قانونی احراز و ابلاغ نشده باشد، تصویب بودجه برای اجرای آن محل اشکال اساسی است. علاوه بر ایراد شکلی فوق بلحاظ ماهوی و اینکه آیا مطالعات و امکان سنجی چنین طرحی انجام شده است یا خیر ؟ ابهامات اساسی وجود دارد. یکی از ایرادات وارده به برخی کنش های مدیریتی در سطح کلان کشور در گذشته همین اهمال در تدقیق آثار و پیامد طرح های خلق الساعه و شتابزده بوده است. آیا رواست که بدون رعایت صرفه وصلاح بخش عمده ای از جامعه با تصور ناآزموده و کارشناسی نشده ی منافع موهومی که ممکن است برای بخش دیگر ایجاد شود، دست به چنین اقدام پر ریسک بزنیم که مصداق بارز ان الانسان لفی خسر خواهد بود.
رسولی با اشاره به سفر قریب الوقوع دکتر روحانی به گیلان خطاب به وی گفت: آقاى رییس جمهور، حضرتعالى این هفته میهمان گیلان خواهید بود و بنده به عنوان یک شهروند رشتى و گیلانى که به مهمان نوازى و خونگرمى شهره اند، قطعا واجبات میهمان نوازى که احترام به میهمان است را به جا خواهم آورد. لکن مستحبات را بعید میدانم، فلذا به عنوان یک رشتوند قطعا به پیشواز حضرتعالى نخواهم آمد، در خانه می نشینم و اندک بارقه هاى امیدِ باقیمانده را در فرمایشات جنابعالى در لاهیجان خواهم جست و از صمیم قلب امیدوارم ابهامات موجود با فرمایشات مستدل و فنى حضرتعالى برطرف گردد.

عضو شورا این لایحه را تضییع حقوق مردم گیلان خواند و ابراز کرد: قطعا حق قانونى بنده به عنوان یک شهروند ایرانى و گیلانى براى پیگیرى پروژه هاى ناصواب از این دست از طریق مراجع تعیین کننده به ویژه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام، شوراى محترم نگهبان و مبادی مدافع حقوق عامه در قوه قضاییه ودستگاه های مامور به صیانت از منابع ملی و محیط زیست در قوه مجریه جهت جلوگیری از این اقدام ناسنجیده و زیانبار محفوظ خواهد بود، فلذا در صورت عدم اقناع ازحق شهروندی خود برای اعتراض و شکایت از سازمان محیط زیست کشور و قوای محترم مجریه و مقننه در خصوص انتقال آب دریای کاسپین به کویر مرکزی از طریق مبادی قانونی استفاده خواهم نمود. از کارشناسان، کنشگران مدنی ،اساتید دانشگاه، روحانیت مسئول و آگاه و همه کسانی که به سرنوشت ایران به عنوان ملت یکپارچه دل مشغول هستند، انتظار می رود با آغاز سخن، تحقیق و فراهم نمودن بستر گفتگو و مطالعه فارغ از اینکه با بنده موافق یا مخالف باشند، نسبت به آینده خود و فرزندان خود با آگاهى و احساس مسئولیت تصمیم بگیرند.

وی در پایان اظهارات خود از استاد بزرگ زاده، بابت مشاوره حقوقى تخصصى تقدیر کرد.

 

*اعتراض علیپور به کسر حقوق کارگران رفت و روب از سوی شرکت ها
محمد حسن علیپور نسبت به احجاف حقوق کارگران خدمات شهری از سوی شرکت های پیمانکار اعتراض نمود و بیان داشت : درحالی که کارکنان ۳ ماه حقوق معوقه دارند، شرکت ها مشکل فنی خودروهای خدماتی را از جیب کارگران کسر می کنند.
عضو شورا اذعان داشت: پیمانکاران به کارگران اجحاف می کنند، و مدیران ما به پیمانکاران حمله می کنند. متاسفانه پیمانکاران هزینه مشکل فنی خودروها را از جیب کارگران کم می کنند.

وی افزود: کارگران ۴ ماه حقوق و عیدی طلب دارند و دم عید حقوق ایشان را کم می کنند. ما عاشق جمال پیمانکاران نیستیم. ریس خدمات شهر باید این مشکل را حل کند.کارگران دارند پژمرده می شوند و ما چشمان خود را بر حقایق بسته ایم.
وی از سازمان بازرسی خواست برای تبدیل وضعیت کارگران با شورا همکاری کند و ادامه داد: باید زودتر وضعیت کارگران تعیین تکلیف شود.

 

*طرح راه اندازی کارگروه قطار شهری وصول شد

در هشتاد و سومین جلسه شورا طرح راه اندازی کارگروه قطار شهری با عضویت مدیران ارشد استان و سازمان برنامه و بودجه اعلام وصول شد.
رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورا با ابراز خرسندی از عزم جدی اعضای شورا در حل و فصل معضلات ترافیکی رشت اظهار داشت: خوشبختانه تقسیم کار خوبی برای راه اندازی قطار شهری صورت گرفته است.
رضا رسولی افزود: این یک حوزه بین سازمانی است و لازم است دیگر دستگاه های اجرایی هم پای کار بیایند تا زودتر قطار شهری راه اندازی گردد.
وی پیشنهاد تشکیل کارگروه قطار شهری را داد و بیان نمود: این پیشنهاد به صورت طرح با امضای ۹ عضو شورا امروز به صحن شورا تقدیم می گردد.
رسولی تاکید کرد: تشکیل این کارگروه برای تسریع در امورات قطار شهری ضروری است و در این کارگروه لازم است، شهردار، ریس شورا، معاونت های عمرانی و مالی شهرداری و استانداری و یا نمایندگانی از این دستگاه ها، فرمانداری، مدیر یا نماینده ای از سازمان برنامه و بودجه می باید حضور داشته باشند. بنابراین این کارگروه می تواند هماهنگی لازم بین دستگاهی را در فقدان مدیریت واحد شهری داشته باشد.
نایب رییس شورا ابراز امیدواری کرد که خروجی آن راه اندازی فاز ۱ آن باشد.

 

*حاجی پور خواستار هزینه کرد اعتبار مواد ۱۶ و ۱۷در حوزه های خرید لوازم پزشکی شد

حاجی پور با اشاره به تخصیص اعتبار به هر عضو شورا برای کمک های مردمی، اظهار داشت: بسیاری از افرادی که به عنوان نیازمند به اعضای شورا مراجعه کرده و مشمول کمک از مواد ۱۶ و ۱۷ می شوند، واقعا نیازمند نیستند. وی از اعضای شورا خواست تا پول این مواد قانونی برای خرید دستگاه دیالیز هزینه گردد.
اسماعیل حاجی پور در نطق پیش از دستور خود روز مهر و نیکوکاری را به همه مردم تبریک گفت و اظهار نمود: بسیاری نیکوکاری می کنند و کسی هم خبر ندارد اما ماده ۱۶ و ۱۷ با این شرایط انجام می دهیم، عمدتا این پول بدست مستحق نمی رسد.
عضو شورا تاکید کرد: اینگونه هزینه کردن، گناه دارد. ما نیازمندان را گاها نمی شناسیم. به جای این پول به یکی از بیمارستان ها کمک کنیم تا دستگاه دیالیز و یا سنگ شکن بخرد.
وی افزود: سالانه بالای ۲ میلیارد تومان کمک مالی می کنیم و فحش هم می خوریم. از هر ۱۰ نفر شاید ۲ نفر مستحق باشند. این اعتبار را جایی هزینه کنیم که ماندگار باشد. بنده خبر دارم افرادی کمک دریافت کرده اند که اصلا نیاز مالی ندارند، با ژست آنچنانی و ماشین آنچنانی دنبال دریافت پول به شهرداری می روند و طلبکار هم هستند!
حاجی پور در بخشی از سخنان خود خواستار همراهی همه اعضای شورا برای دریافت حکم شهردار منتخب شد و اذعان داشت: این مهم را ویژه پیگیر کنیم.
عضو شورا افزود: در چندماه گذشته اتفاقات خوبی نیفتاد. خیلی از دلها شکسته است. شجاعت عذرخواهی را داشته باشیم. آن هم به احترام مردمی که به ما رای داده اند. برای رفع مشکل مردم و شهر، کینه ها را کنار بگذاریم و کاری کنیم که رضای خود و مردم را درپی داشته باشد.
وی بیان داشت: دوستان حق دارند دلخور باشند اما پیامبر بعد از فتح مکه با رافت رفتار کرد. دلهای شکسته را بسپاریم بخدا تا اتفاقات خوبی بیفتد.
حاجی پور با اشاره به پیگیری راه اندازی قطار شهری گفت: کاش همه در جلسات تراموا شرکت می کردند. همه باید برای مشکلات رشت نظیر؛ رودخانه ها، سراوان و ترافیک تلاش نماییم.
وی در پایان افزود: تلاش همه قابل تقدیر است. تقاضا داریم به حرمت سوگندی که خوردیم، دلخوری ها را کنار بگذاریم تا مردم از رای دادن به ما پشیمان نشوند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه