هشت دی گزارش می دهد:

مقایسه راه و مسکن سازی گیلان در زمان شاه و در عصر جمهوری اسلامی/ پیشرفتی فرای تصور + آمار و تصاویر

یکی از عرصه هایی که بعد از انقلاب متحول شد بحث راهداری و راه سازی است، به طوری که در جهت توسعه و بهسازی و آسفالت شبکه راه های استان گیلان اقدامات مهم و اساسی صورت گرفته که در نوع خود بی‌نظیر است.

مقایسه راه و مسکن سازی گیلان در زمان شاه و در عصر جمهوری اسلامی/ پیشرفتی فرای تصور + آمار و تصاویر

به گزارش ۸دی، در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران دشمنان نظام و انقلاب سعی دارند بگویند در این چهل سال پیشرفتی حاصل نشده و اگرهم پیشرفتی بوده در زمان شاه انجام شده، بررسی دقیق و علمی ایران سال ۵۷ و ایران سال ۹۷ وظیفه ای است که امروز بیش از هر روز دیگر بر عهده تمام دلسوزان کشور است، باید بدون تعصب تمام نقاط قوت و ضعف نظام سنجیده شود تا همگان تفاوت ایران بعد از انقلاب و قبل از انقلاب را بدانند.

 

یکی از عرصه هایی که بعد از انقلاب متحول شد بحث راهداری و راه سازی است، احداث و بهسازی محورهای مواصلاتی بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شتاب بیشتری به خودگرفته، به طوری که در جهت توسعه و بهسازی و آسفالت شبکه راه های استان گیلان به منظور تأمین ایمنی عبور و مرور وسائط نقلیه و ایجاد بستری امن وتسهیل درآمد و شد و کاهش تصادفات در محورهای استان در بعد از انقلاب اسلامی اقدامات مهم و اساسی صورت گرفته که در نوع خود بی‌نظیر است.

 

 

طول جاده‌های استان گیلان از یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر در قبل از انقلاب، اینک به بیش از ۱۱ هزار ۱۵۱ کیلومتر رسیده است اما با توجه به روند روبه رشد فعالیت های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و گردشگری، بهسازی و توسعه راه ها به عنوان اساسی‌ترین و مهمترین محور توسعه استان جایگاه خاصی می‌یابد و تلاش می‌شود، تا با گسترش آنها شرایط مطلوبتری را برای رونق بخشیدن به صنعت حمل ونقل واقتصاد گیلان مهیا سازیم.

 

جاده سراوان ـ سیاهکل

 

تکمیل آزادراه قزوین رشت محدوده رودبار

 

 

در مدت چهل ساله انقلاب بالغ بر ۹ هزار و ۲۴۵ کیلومتر راه روستایی احداث شده و ۴ هزار و  ۸۷۲ کیلومتر راه روستایی نیز آسفالت شده است.

همچنین یک هزار و ۸۷۱ کیلومتر آسفالت راه اصلی و فرعی و ۵۸.۵ کیلومتر آزاد راه و ۱۶۸ کیلومتر راه آهن اجرایی شده است.

 

عملیات آسفالت راه روستایی چملر شهرستان آستارا

 

راه روستایی پاشاکی به گوشکجان در بخش مرکزی لاهیجان

 

در بخش مسکن نیز تا قبل از انقلاب‌اسلامی هیچگونه اقدامی درخصوص ساخت و واگذاری مسکن به متقاضیان صورت نگرفته بود اما پس از پیروزی انقلاب یک هزار و ۶۱۵ واحد مسکونی اجاره به شرط تملیک ساخته و مورد بهره‌برداری قرار گرفته و بالغ بر ۵۱ هزار و ۳۷۰ واحدهای مسکن مهر ساخته شده استان گیلان در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر و ۴۱ هزار و ۳۳۸ واحد مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت به متقاضیان واگذار شده است.

 

** خدمتی جدید مخصوص انقلاب به نام مسکن مهر

مسکن مهر طرحی جدید و مختص جمهوری اسلامی است که آروزی خانه دارشدن طبقه متوسط و ضعیف جامعه را برآوره کرد در استان گیلان هم این خدمت به وضوح دیده می شود، هزار و ۸۸ واحد مسکن مهر امروز بصورت همزمان و بصورت نمادین در شهرهای رستم آباد، رشت، لوشان، تالش، آستانه اشرفیه، لنگرود و انزلی در شهریور ۹۷ به بهره برداری رسید.

 

 

برای ساخت این خانه های ۷۵۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال هزینه شد. برای ساخت هر واحد مسکن مهر ۷۰ میلیون تومان هزینه شد که ۴۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی و ۳۰ میلیون تومان بقیه آورده متقاضیان است.

 

۶۰هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای مسکن در سراسر کشور اختصاص یافته است و ۴۵ هزار میلیارد تومان از محل خط اعتباری، ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بازگشت اقساط و ۵ هزار میلیارد تومان دیگر هم از منابع داخلی بانک ها تامین می شود.

 

این تنها بخشی از خدمات انجام شده بعد از انقلاب در گیلان بود و برای این بحث پرونده ای ویژه ای را طراحی کرده که در گزارش های بعد به آن می پردازیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه