رئیس پژوهشکده آبزی پروری آب‌های داخلی کشور:

اجرای طرح پرورش ماهیان تزئینی در گیلان

رئیس پژوهشکده آبزی پروری آب‌های داخلی کشور از اجرای طرح پرورش ماهیان تزئینی در گیلان خبر داد.

اجرای طرح پرورش ماهیان تزئینی در گیلان

به گزارش ۸دی، کامران زلفی نژاد، رئیس پژوهشکده آبزی پروری آب‌های داخلی کشور در نشست تخصصی چگونگی اجرای طرح نوین نظام کشاورزی که با حضور مدیران، محققان و مروجان حوزه‌های مختلف کشاورزی در رشت برگزار شد، گفت: اجرای طرح پرورش ماهیان تزئینی چند سال پیش در استان مطرح و موافقت شده بود، اما ناتمام رها شده که در تلاشیم این طرح را در دستور فعالیت خود قرار دهیم.

وی از آمادگی این حوزه در افزایش بهره وری و تولید ماهیان گرم آبی، سرد آبی و ماهیان خاویاری خبرداد و افزود: در حال حاضر ۱۹ محقق در زمینه اجرای طرح نوین نظام کشاورزی معرفی شده است که به محض مشخص شدن پهنا و حوزه فعالیت، خدمات رسانی خواهند کرد.

رئیس پژوهشکده آبزی پروری آب‌های داخلی کشور، از مشارکت بخش خصوصی و همکاری کشور‌های حاشیه خزر در امرپرورش ماهیان خاویاری و گرم آبی و سرد آبی خبر داد و افزود: پرورش دهندگان بزرگی در استان داریم که قصد داریم با همت مراکز ترویجی گام‌های موثری در زمینه تولید و کمک به توسعه اقتصادی برداریم.

همچنین در این نشست، مسعود اسدی پرور، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: شهرستان رشت با داشتن بیش از ۶۲ هزار هکتار اراضی شالیزاری بزرگترین شهرستان برنج خیز در کشور است که معادل ۲۷ درصد برنج استان و ۱۱ درصد برنج کشور را تامین می‌کند.

وی با اشاره به ظرفیت بالای شهرستان رشت در راستای توسعه کشاورزی و افزایش بهره وری محصولات، افزود: چگونگی راهکار‌های رونق تولید، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، شناسایی و مقابله با آفات در راستای اقتصاد کشاورزی از مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست تخصصی بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت به اجرای طرح نوین نظام کشاورزی اشاره کرد و گفت: این طرح از ۲ سال پیش در سراسر استان آغاز شده، اما هنوز به نحو مطلوب اجرایی نشده و در این راستا سعی کردیم با حضور مدیران، محققان و مروجان حوزه‌های مختلف کشاورزی نقاط ضعف و قوت این طرح را با هدف توسعه اقتصادی بررسی کنیم.

حمید منشی زاده، معاون مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: این نشست تخصصی در راستای اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی و تحقق اهداف مدیریت دانش و انتقال یافته‌های تحقیقاتی به بهره برداران بخش کشاورزی با هدف بررسی عملکرد، برنامه ریزی و هماهنگی لازم در سال زراعی آینده است.

وی با بیان اینکه، اگر چه استان گیلان در زمینه‌های مختلف محصولات کشاورزی در کشور پیشتاز است، افزود: ظرفیت استان بیش از این است و باید مسئولان و بهره برداران بیش از پیش در راستای تولید و توسعه گام بردارند.

معاون مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: بررسی نقاط ضعف و قوت طرح نوین نظام کشاورزی، تامین اعتبارات لازم برای اجرای هرچه بهتر این طرح، هدایت بهره برداران، برگزاری دوره‌های آموزشی و بهره گیری از تجربیات محققان و مروجان از مهمترین اهداف این نشست تخصصی یک روزه بوده است.

در ادامه همچنین هر یک از مدیران مراکز جهاد کشاورزی شهرستان رشت، محققان و مروجان کشاورزی و دبیران کمیته کشاورزی در زمینه‌های مختلف کشاورزی استان از جمله افزایش تولید برنج، رونق چای، افزایش پرورش ماهی، رونق آبزی پروری، راهکار‌های تغییر الگوی کشت، کاهش مصرف آب در راستای توسعه اقتصادی و افزایش بهره وری محصولات کشاورزی بحث و گفتگو کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه