روز شمار تاریخ گیلان / 6 بهمن؛

تظاهرات مردم رشت علیه رژیم شاهنشاهی / یک نفر شهید شد

در چنین روزی مردم رشت علیه رژیم شاهنشاهی تظاهرات کردند که در نتیجه آن یک نفر از تظاهرات کنندگان به شهادت رسید.

تظاهرات مردم رشت علیه رژیم شاهنشاهی / یک نفر شهید شد

به گزارش ۸دی، ششم بهمن ماه ۱۳۰۱ شمسی، نشریه ندای گیلان رفع توقیف شد. نشریه ندای گیلان که تعطیل شده بود با انتشار فوق العاده ای رفع توقیف خود را به اطلاع خوانندگان رساند. اما امروز عده ای با شکستن قفل در چاپ خانه اتحاد، روزنامه را که در حال کامل شدن بود به علاوه اسباب و وسایل چاپ به سرقت بردند. مدیر روزنامه ندای گیلان با چاپ اطلاعیه ای این موضوع را به اطلاع رساند و در پایان افزود که «با بودن چنین حکمران موهومی که خود محرک این قضایا است» عدم امنیت ادامه خواهد یافت.(۱) قوام السلطنه پیش از استعفا دستور رفع توقیف ندای گیلان را داده بود.

ششم بهمن ماه ۱۳۰۴ شمسی، بنگاه های اقتصادی شوروی از پذیرش چرونتس از تجاری گیلانی امتناع می کنند. بنابر تلگرامی که تجار گیلانی به وزارت فواید عامه فرستادند، بنگاه های اقتصادی شوروی در گیلان، از جمله بانک روس، از پذیرش چرونتس خودداری میکنند. در این تلگرام آمده است که روسها چند روزی چرونتس را خریدند، اما باز از قبول این بروات خودداری میکنند. گفته میشود بار دیگر وزارت فواید عامه با مقامات شوروی در ایران وارد گفتوگو شده تا این معضل را حل کند.(۲)

ششم بهمن ماه ۱۳۵۷ شمسی، تظاهراتی علیه رژیم شاهنشاهی در رشت برگزار شد. بعد از ظهر امروز تظاهرات پراکنده‌ای در نقاط مختلف شهر رشت برپا شد که در پی تیراندازی مأموران جوان ۲۵ ساله‌ای به نام«احمد عطا آفرین» در میدان شهرداری به شهادت رسید. (۳)

پی نوشت:

۱-فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۲؛ ص ۶۳۳؛ اسناد وزارت امور خارجه، ۵- ۱۰- ۴۶- ۱۳۰۱.

۲- فراهانی، حسن، روز شمار تاریخ ایران، جلد ۵، ص ۵۵۳؛ رروزنامه شفق سرخ، س چهارم، شم ۴۴۴، ص ٢

۳-رنگ ایمان؛ سایت بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، بخش روزشمار انقلاب / فجر آفرینان، ص۶۶٫

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه