روز شمار تاریخ گیلان / هفتم دی ماه؛

تجمع مردمی مقابل بیت آیت الله قربانی در رشت / حضور کشتی های جنگی روس در انزلی

در چنین روزی، تعدادی زیادی از مردم رشت در اعتراض به فتنه گری های سران فتنه مقابل بیت آیت الله قربانی در رشت تجمع کردند.

تجمع مردمی مقابل بیت آیت الله قربانی در رشت / حضور کشتی های جنگی روس در انزلی

به گزارش ۸دی، هفتم دی ماه ۱۳۰۰ شمسی، کشتی های جنگی روسی در انزلی پهلو گرفتند. یک کشتی جنگی روسی موسوم به «رتی وا» که دارای سه توپ بزرگ و دو توپ کوچک و دو «پولیمت» بود، امروز به بندر انزلی وارد شد و در کنار کشتی جنگی روسی که از قبل آنجا بود لنگر انداخت(۱). وزارت امور خارجه فورا اعتراض خود را به ورود این کشتی به بندر انزلی به سفارت روسیه اعلام کرد و موضوع را برای پیگیری به سفارت ایران در مسکو نیز اطلاع داد(۲).

هفتم دی ماه ۱۳۶۳ شمسی، یک پاسدار گیلانی ترور شد. احمد اسدی نیا اسطلخی ۲۰ اسفند ماه ۱۳۴۳ در روستای سیاه اسطلخ خشکیبیجار رشت متولد شد و ۷ دی ماه ۱۳۶۳ در حالی که پاسدار انقلاب بود در یک حمله مسلحانه در چناره مریوان به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید والامقام در بهشت فاطمه خشکیبجار تدفین شد.

هفتم دی ماه ۱۳۶۵ شمسی، محمدعلی علی محمدی از رزمندگان استان گیلان در منطقه عملیاتی قصر شیرین به شهادت رسید. وی متولد ۱ فروردین ماه ۱۳۴۴ بود.

هفتم دی ماه ۱۳۶۵ شمسی، علی پسندیده از رزمندگان شهرستان انزلی در مریوان به شهادت رسید. شهید علی پسندیده ۱۵ مرداد ماه ۱۳۴۲ در رشت متولد شده بود و و ارتش به مناطق عملیاتی اعزام شد. پیکر مطهر این شهید والامقام در گلزار شهید فومن تدفین شد.

هفتم دی ماه ۱۳۸۸ شمسی، یک تجمع مردمی بزرگ در مقابل بیت آیت الله قربانی در رشت برگزار شد. این تجمع ضد فتنه پس از یک هفته راهپیمایی نیروهای انقلابی علیه سران فتنه در رشت در خیابان های شهید مطهری، نامجو و از میدان مصلی تا میدان فرهنگ این شهر صورت گرفت. نیروی انقلابی از یکم دی ماه علیه فتنه دست به راهپیمایی های متعدد زدند تا اینکه عصر روز هفتم دی ماه و در مقل منزل آیت الله قربانی بزرگترین تجمع قبل از حماسه هشت دی رقم خورد. در این مراسم، آیت الله قربانی نماینده ولی فقیه در گیلان و حسن کربلایی دبیر حزب موئلفه اسلامی گیلان سخنرانی کردند. برخی این تجمع بزرگ را زمینه ساز حماسه هشت دی در فردای این روز می دانند.

هفتم دی ماه ۱۳۸۸ شمسی، مردم شهرهای خمام و شفت در استان گیلان بر علیه اتفاقات روز عاشورا در تهران راهپیمایی کردند. مردم در این راهپیمایی ها شعارهایی علیه سران فتنه سر دادند.

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ ایران، جلد۱؛ تلگراف کارگزاری انزلی به وزارت خارجه، ۷/ ۱۰/ ۱۳۰۰، اسناد وزارت خارجه، س ۱۳۰۰، ک ۴۶، پ ۱۹، ص ۱.
۲- اسناد وزارت خارجه، س ۱۳۰۰، ک ۴۶، پ ۱۹، ص ۱، حاشیه سند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه