روز شمار تاریخ گیلان / 29 آذر؛

روسیه گیلان را اشغال کرد / اقدام جالب بانک های روس گیلان

در چنین روزی استان گیلان توسط نیروهای نظامی روسیه تزاری بدون واکنشی خاص از مرزداران ایران اشغال شد.

روسیه گیلان را اشغال کرد / اقدام جالب بانک های روس گیلان

به گزارش ۸دی، ۲۹ آذر ماه ۱۲۹۰ شمسی، گیلان توسط نیروهای نظامی روسیه تزاری اشغال شد. در پی پاسخ منفی مجلس شورای ملی به اولتیماتوم دولت روسیه برای اخراج مورگان شوستر مستشار آمریکایی ارتش روسیه به ایران حمله کرد. گیلان به خاطر موقعیت جغرافیایی اش اولین نقطه ای از ایران بود که اشغال شد. دررشت زد و خوردهای خونینی میان نظامیان روسیه و پلیس و مأموران نظمیهدرگرفت و عده زیادی کشته و مجروح شدند.(۱)

۲۹ آذر ماه ۱۳۰۴ شمسی، بانک های روسی گیلان و خراسان چرونتس (برات شوروی) را از ایرانی ها نمی پذیرند. به گزارش علی اصغر اسدزاده از رشت بانک های روس در گیلان از گرفتن چروتنس (برات های جاری در نظام پولی شوروی) خودداری می کنند. «این پیشآمد خصوصاً در این موقع که کلیه تجار شمالی مالالتجاره های خودشان را که حمل روسیه نمودهاند، ناچارند برات چرونتس بفروشند و در مقابل خریداری غیر از بانک های روس نیست، این است که به کلی چرخ های تجارتی از کار افتاده، آبرو حیثیت… تجار دستخوش پیشآمد های فوق گردیده» است(۲). همچنین مرتضی مکری، کفیل ایالت خراسان، به وزارت داخله خبر داد که در این ایالت هم بانک روس چرونتس را نمیپذیرد و عموم تجار شاکی هستند چرا که بیش از یک میلیون برات چرونتس در دست دارند، اما نمیتوانند با آن معامله کنند. وی افزود مذاکرات تجار با ژنرال کنسول شوروی، آپرسوف، بینتیجه بوده «اساساً در خیال اغفال اهالی و اجرای نظریات مشئومه خودش میباشد.» مکری تأکید کرد اگر این موضوع حل نشود رشته تجارت در خراسان گسیخته خواهد شد(۳).

۲۹ اذر ماه ۱۳۵۱ شمسی، دکتر «مجدالدین میرفخرایی» معروف به «گلچین گیلانی» از پیشگامان عرصه شعر نو فارسی درگذشت. شعر «باز باران» از اشعار مشهور اوست. او در سال ۱۲۹۴ در رشت متولد شد و در انگلستان درگذشت. (۴)

۲۹ آذر ماه ۱۳۵۸ شمسی، سید ابراهیم جدید راهنما از مردم رشت بود که توسط نیروهای ضد انقلاب ترور شد و به شهادت رسید. (۵)

۲۹ آذر ماه ۱۳۷۶ شمسی، شهادت سید تقی مصباح به دست اشرار به شهادت رسد. شهید سید تقی مصباح از مسئولین خدوم نیروی انتظامی استان گیلان بود که در برخورد قاطع با افراد شرور ید طولائی داشت. وی در این روز آماج تیر کینه قدیمی یکی از اشرار قرار گرفت و به شهادت رسید. آن شرور نیز بعد از این جنایت با همان سلاح، دست به خودکشی زد. (۶)

۲۹ آذر ماه ۱۳۷۶ شمسی، بهزاد ملکی از سربازان وظیفه شهرستان آستانه اشرفیه در گلباف کرمان در سن ۲۱ سالگی به شهادت رسید. وی متولد سال ۱۳۵۵  بندر کیاشهر بود و پیکر مطهرش در روستای پایین رودپشت بالا کیاشهر تدفین شد.

۲۹ آذر ماه ۱۳۹۴ شمسی، سجاد عفتی از رزمندگان مدافع حرم گیلان و اهل کوچصفهان در سوریه به شهادت رسید. شهید سجاد عفتی ساعت ۲۱ شب یکشنبه ۲۹ آذرماه شربت شهادت را نوشید و بنا به وصیتش پیکر مطهرش روز جمعه چهارم دی‌ ماه به منزلش در شهر آبیک آورده شد و مورد استقبال پرشور و با شکوه مردم و مسئولان شهرستان آبیک قرار گرفت و سپس برای تشییع و تدفین پیکر مطهر شهید به شهریار منتقل شد.

 

 

 

پی نوشت:

۱- رنگ ایمان

۲- فراهانی، حسن روز شمار تاریخ ایران، جلد ف، ص ۴۹۹؛ اسناد وزارت امور خارجه، ٣١ تا ٢٩-۶٣-٣٣-١٣٠۴.

۳- همان؛ اسناد وزارت امور خارجه، ٣١ تا ٢٩-۶٣-٣٣-١٣٠۴. ٢٨-۶٣-٣٣-١٣٠۴.

۴- رنگ ایمان

۵- سایت هابیلیان، شهدای ترور

۶- رنگ ایمان

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه