روز شمار تاریخ گیلان / 5 آذر؛

ترور ۲ گیلانی در مهاباد و سردشت / واردات ۲۵۰۰ گونی گندم و جو از مرز آستارا

در چنین روزی، دو گیلانی در شهرهای مهاباد و سردشت به دست ایادی آمریکا در سازمان منافقین ترور شدند و به شهادت رسیدند.

ترور ۲ گیلانی در مهاباد و سردشت / واردات ۲۵۰۰ گونی گندم و جو از مرز آستارا

به گزارش ۸دی، پنجم آذر ماه ۱۳۰۴ شمسی، ۲۵۰۰ گونی گندم و جو از آستارا وارد شد. فرمانده لشکر شمال غرب به وزارت جنگ اطلاع داد که اخیراً ١۴٢۵ لنگه گندم و ١٠٩٠ لنگه جو از آستارا به بندر پهلوی حمل شده است. وی تلگرام دیگری را هم به دنبال این ارسال کرد که میگفت از ٢٧ آبان تا ٢ آذر ٨٨٧ خروار و ۶٢ من غله از زنجان به تهران انتقال داده شده است(۱).

پنجم آذر ماه ۱۳۵۸ شمسی، پنجم آذر ماه ۱۳۵۹ شمسی، حشمت نظرعلی از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در ماهشهر آبادان جاویدالاثر شد. شهید جاویدالاثر حشمت نظرعلی متولد ۴ مهر ماه ۱۳۳۷ دهستان کسمای صومعه سرا بود و از ژاندرمری تهران به آبادان اعزام شده بود.

پنجم آذر ماه ۱۳۵۹ شمسی، سید موسی امیری مقدم  از رزمندگان شهرستان انزلی در اسکله البکر به شهادت رسید. وی متولد ۲ بهمن ۱۳۳۶ بود.

پنجم آذر ماه ۱۳۶۲ شمسی، یک روحانی گیلانی در مهاباد ترور شد. رضا بابایی متولد ۱ مهر ماه ۱۳۴۳ استان گیلان بود و ۵ آذر ماه ۱۳۶۲ در لباس روحانیت در شهرستان مهاباد طی یک حمله مسلحانه به شهادت رسید(۲).

پنجم آذر ماه ۱۳۶۲ شمسی، یک گیلانی در سردشت ترور شد. محمدرضا راهیمی گلسفید ۱۲ تیر ماه ۱۳۳۷ در روستای گلسفید از توابع شهرستان لنگرود متولد شد و ۵ آذر ماه ۱۳۶۲ در حالی که کارمند یکی از نهادهای دولتی بود در سردشت و طی یک حمله مسلحانه به شهادت رسید(۳).

پی نوشت:

۱-فراهانی حسن؛ روز شمار تاریخ ایران جلد۵؛ ص۴۵۶؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

۲- پایگاه اطلاع رسانی ۱۷ هزار شهید ترور

۳- رنگ ایمان به نقل سایت هابیلیان (شهدای ترور)

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه