محمود شکری در گفتگوی ویژه‌ی خبری شبکه ی باران:

سازمان محیط زیست برای ساخت سد شفارود کارشکنی می کند / مشکل چوکا با تأمین اعتبار حل می شود

نماینده ی مردم تالش، رضوانشهر و ماسال با حضور در برنامه ی گفتگوی ویژه ی خبری شبکه باران به سوالات مجری برنامه درباره ی سد شفارود، کارخانه ی چوکا، جاده کلیدبر ماسال – پونل و … پاسخ داد.

سازمان محیط زیست برای ساخت سد شفارود کارشکنی می کند / مشکل چوکا با تأمین اعتبار حل می شود

به گزارش ۸دی به نقل از ماسال نیوز، محمود شکری نماینده مردم  شهرستان‌های تالش، رضوانشهر و ماسال،  در مجلس شورای اسلامی در برنامه‌ی گفتگوی ویژه خبری شبکه باران حضور یافت.

شکری با اشاره به تعیین تکلیف عضویت در کمیسیون‌های تخصصی برای ۱۰ تن از ۱۳ نماینده گیلان در مجلس شورای اسلامی و عدم حضور هیچ یک از نمایندگان گیلان در کمیسیون تخصصی کشاورزی مجلس دهم، گفت : بحث کشاورزی به عنوان دغدغه همه‌ی نمایندگان گیلانی وجود دارد و این چنین نیست که اگر نماینده‌ای عضو سایر کمیسیون‌ها باشد، نسبت به کشاورزی پیگیری‌های لازم را نداشته باشد.

وی، پیگیری نمایندگان دوره نهم مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات چای و احیای این صنعت نیمه ورشکسته را بعنوان شاهد مثالی از پیگیری همه نمایندگان در بحث کشاورزی عنوان کرد و افزود: در این دوره هم ۳ نفر از نمایندگان گیلانی هنوز در هیچ یک از کمیسیون‌های تخصصی تعین تکلیف نشده‌اند و در صورت عدم حضور قطعی دکتر حسنی در کمیسیون برنامه و بودجه، به احتمال بسیار زیاد ایشان به عضویت کمیسیون کشاورزی در خواهند آمد.

این نماینده دوره‌های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی افزود: در صورتی که هیچ یک از نمایندگان در این خصوص به نتیجه نرسند، خودم مجبور هستم از حوزه تخصصی‌ام که اقتصاد است، به کمیسیون کشاورزی منتقل شوم.

شکری با بیان اینکه کمیسیون کشاورزی را به عنوان انتخاب دوم خود در فرم مربوطه ثبت کرده است، اظهار داشت:  همه نمایندگان – حتی اعضای سایر کمیسیون‌ها-  امکان شرکت در جلسات کمیسیون کشاورزی را دارند و آنچه مهم‌تر از همه اینهاست، توجه به اقتصاد کشاورزی است که در کمیسیون اقتصادی بصورت تخصصی‌تری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در ادامه شکری در پاسخ به سوال خبرنگار گفتگوی ویژه خبری در رابطه با وعده‌های انتخاباتی وی در خصوص ایجاد اشتغال و به صورت خاص ایجاد ۲۰۰۰ فرصت شغلی در شرکت چوکا و احیای صنایع چوب اسالم، گفت : ۴ سال از این وعده‌های من گذشت. اما متاسفانه با توجه به انتخاب استان گیلان به عنوان قطب کشاورزی و وضعیت رو به نزول کشاورزی در استان، کار زیادی انجام نشده است. در جهت ایجاد اشتغال پایدار، بسیاری از زمین‌های قابل کشت استان در اختیار اداره منابع طبیعی است که ما پیشنهاد دادیم این زمین‌ها در اختیار مردم قرار بگیرد، این طرح در مرحله ابلاغیه با سرعت کندی در حال انجام است و متاسفانه تاکنون حتی ۱ متر هم در اختیار جوانان عزیز قرار نگرفته است. بیش از یکسال است که ابلاغیه صادر شده اما عملا کاری انجام نشده است.

وی در خصوص طرح واگذاری زمین‌های ملی به جوانان افزود: متاسفانه مقاومت‌هایی در این خصوص انجام شده که همه اینها بر می‌گردد به وزیر که چرا مصوبه ابلاغ شده عملیاتی نمی‌شود. در این خصوص ما ۱۰۰۰ هکتار را در تالش شناسایی کرده و حتی نوع کشت پیشنهادی رو هم تعیین کردیم. دقیقا چیزی که باید در اقتصاد مقاومتی به آن توجه داشت اما از سوی دولتمردان اهتمام لازم انجام نشده و تا کنون موفق به عملیاتی کردن این طرح نشده ایم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یکی از مشکلات اساسی پیش روی صنعت استان را مصوبه ای دانست که در آن گیلان را به عنوان قطب کشاورزی محسوب کرده و از اقدامات جدید صنعتی منع نموده‌اند و گفت: مصوبه ای در گذشته تصویب شده بود که بر اساس آن گیلان بعنوان یک قطب کشاورزی از ایجاد صنایع جدید منع شده بود. به همین دلیل سیاست فعلی ما حفظ همین صنایع موجود است و در مسیر ایجاد صنایع جدید با مشکلات جدی روبرو هستیم.

شکری با بیان اینکه شرکت‌های چوکا، شفارود و چوب اسالم بر اساس یک رابطه منطقی و زنجیره‌وار طراحی شده بودند، اظهار داشت: در یک برهه‌ای، طراحی‌ای انجام شد که این شرکت پشتیبان جنگل شفارود، به میران معینی زمین در اختیارش قرار بگیرد و بر اساس مواد اولیه مشخص شده، کاشت، داشت و برداشت، جهت تامین مواد اولیه چوکا صورت گیرد. این موارد کاملا مکتوب است. اما در حال حاضر این شرکتِ پیشتبان از چوکا جدا شده و بدست «اتکا» افتاده که می‌بینیم هیچ ارتباطی بین اتکا و چوکا نیست. به همین دلیل این ارتباط منطقی بر قرار نمی‌شود.

نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به تلاش‌ها برای انتقال شرکت شفارود به وزارت رفاه، گفت: وزیر دفاع پیش بنده ۴ بار دستور داد که شرکت جنگل شفارود به وزارت رفاه باز گردد اما متاسفانه  در وزارت رفاه هم اراده‌ای برای تحویل گرفتن نبود. هر بار که رفتیم و کار را تمام کردیم وزیرها دستور داددند اما باز هم عملیاتی نشد.

وی افزود: الان مشکل ما حفظ همین ۹۰۰ نفر اشتغال موجود در چوکا است. بخاطر اینکه این فاصله‌ی شفارود و چوکا موجب شد که مواد اولیه تامین نشود و در نتیجه کارخانه خوابید. علاوه بر این بیش از ۱۰ سال از عمر ماشین آلات گذشته و باید نوسازی می شد. در سال ۱۳۸۰، ۴۰ میلیارد مصوب شد برای نوسازی کارخانه. در آن زمان نه مشکل تحریم و واردات بود و نه مشکلات دیگر. این ۴۰ میلیارد چه شد؟ هیچ ماشینی هم جابجا نشد.

نماینده مردم تالش رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل چوکا با تامین اعتبار حل خواهد شد، گفت: بحمدالله روز دوشنبه مصوبه‌اش را از دولت و سهامداران گرفتیم که ۲۰ میلیارد تومن به چوکا کمک مالی شود. انشاالله مطالبات ۲ ماهه پرداخت شودو با حل مشکل مواد اولیه، کارخانه آغاز به کار خواهد کرد.

شکری همچنین در مورد آخرین وضعیت شرکت چوب اسالم گفت: تلاش‌های مدیرعامل جدید برای راه اندازی دو خط جدید کارخانه به علت عدم تامین اعتبار از سوی دولت با مشکل مواجه شد. در این خصوص ما پیشنهاد فروش کارخانه به مردم تالش را دادیم. اگر این پیشنهاد عملیاتی شود می‌توانیم ضمن حفظ اشتغال فعلی، تا پایان سال بیش از ۵۰۰ نفر اشتغالزایی جدید در صنایع چوب اسالم داشته باشیم. اما درباره این شرکت دولت اراده لازم را ندارد و دیدیم که بجای واگذاری به بخش خصوصی در پی تغیر مدیرعامل برآمدند.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری، شکری در پاسخ به سوال خبرنگار گفتگوی ویژه در خصوص وضعیت چهاربانده کردن جاده‌ی کلیدبر به ماسال، گفت: هر کیلومتر از این پروژه اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد تومان نیاز دارد که در حال حاضر تنها سالیانه سه الی چهار میلیارد تومان تحقق می‌یاید و در صورت ادامه روند فعلی تحقق اعتبارات، امکان اتمام پروژه وجود ندارد. اصولا یا پروژه نباید طراحی می‌شد یا زمانی که طراحی شد منابع مرتبط هم درست تعریف می‌شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به پیگیری‌ها در خصوص کمربندی تالش، گفت : دکتر نوبخت چهار نوبت  دستور تامین اعتبار داد و وزیر مربوطه هم در این خصوص نامه اختصاص ۴۰ میلیارد تومان به کمربندی تالش را صادر کرد اما متاسفانه تا کنون از سازمان مدیریت خروجی‌ای ندیده‌ایم. این در حالی است که کمربندی تالش جز مصوبات سفر استانی دولت به گیلان هم بود.

در پایان شکری با اشاره به توقف روند رو به رشد سد شفارود، اظهار داشت: متاسفانه این روند خوب دو سه ماهی است به علت کارشکنی سازمان محیط زیست متوقف شده است. در حالی که تمام مجوزهای لازمه از کمیسیون اصل نود، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و … اخذ شده بود. خود خانم ابتکار هم مجوزهای صادره را امضا کرده بودند که اسناد مربوطه  در این خصوص موجود است. دولت باید مکلف باشد قوانین و مصوبات ابلاغی خود را عملیاتی کند.

انتهای پیام /

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه