دانشگاه گیلان در دسته دانشگاه‌های ۱ درصد برتر دنیا قرار گرفت

در آخرین فهرست اعلام شده، ۳۳ دانشگاه ایرانی در پایگاه طلایه‌داران علم آی.اس.آی به عنوان دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا معرفی شده‌اند. قبلا ۳۰ دانشگاه از ایران در این فهرست قرار داشتند که هم‌اکنون به ۳۳ دانشگاه افزایش یافته است.

دانشگاه گیلان در دسته دانشگاه‌های ۱ درصد برتر دنیا قرار گرفت

به گزارش ۸دی دکتر محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) اظهار کرد: ۳۳ دانشگاه ایرانی در پایگاه طلایه‌داران علم آی.اس.آی به عنوان دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا معرفی شده‌اند که قبلا ۳۰ دانشگاه از ایران در این فهرست قرار داشتند که هم‌اکنون به ۳۳ دانشگاه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه استنادها اصلی‌ترین شاخص مرجعیت علمی در دنیای علم مدرن محسوب می‌شوند، افزود: استنادها بیانگر میزان استفاده از علمی هستند که تولید شده است. در واقع پایگاه‌های استنادی معتبرترین مجلات بین‌المللی را نمایه‌سازی می‌کنند، اما تمامی نتایج پژوهشی منتشر شده در مجلات نمایه شده در این پایگاه‌ها استناد دریافت نمی‌کنند.

دکتر دهقانی ادامه داد: تعداد اندکی از مقالات پژوهشی هستند که بخش بزرگی از استنادهای دنیای علم را به خود اختصاص می‌دهند. انجام پژوهش‌هایی که استنادهای بالایی را دریافت کنند سبب مرجعیت تولیدکنندگان علم می‌شود. بنابراین دانشگاه‌های کشور باید بکوشند تا پژوهشگرانشان را به سمت انجام پژوهش‌های موثرتر رهنمون کنند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) با اشاره به اینکه پایگاه طلایه‌داران علم آی.اس.آی (ISI/ESI) به معرفی دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا می‌پردازد، عنوان کرد: دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا به تولید علمی پرداخته‌اند که اثرگذارتر بوده است. طلایه‌داران علم دانشگاه‌های دنیا را بر حسب تعداد کل استنادهایی که در بازه زمانی ۱۰ سال اخیر دریافت کرده‌اند به صورت نزولی مرتب‌سازی کرده و سپس دانشگاه‌های یک درصد برتر را انتخاب می‌کند.

وی اضافه کرد: در آخرین فهرست اعلام شده، ۳۳ دانشگاه ایرانی در پایگاه طلایه‌داران علم آی.اس.آی به عنوان دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا معرفی شده‌اند. قبلا ۳۰ دانشگاه از ایران در این فهرست قرار داشتند که هم‌اکنون به ۳۳ دانشگاه افزایش یافته است.

دکتر دهقان افزود: ۱۴ دانشگاه از مجموع دانشگاه‌های جامع، ۱۰ دانشگاه و موسسه از علوم پزشکی، ۷ دانشگاه صنعتی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور در این فهرست قرار دارند. دانشگاه‌های گیلان، الزهرا(س) و پیام نور دانشگاه‌های هستند که به تازگی در دسته دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه از میان دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شهید بهشتی، شیراز، تهران، تبریز، کرمان، اصفهان، ایران، بقیه‌الله(عج) و انستیتو پاستور در زمره دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا قرار گرفته‌اند، گفت: از میان دانشگاه‌های صنعتی، دانشگاه صنعتی اصفهان، شیراز، امیرکبیر، شریف، بابل، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و علم و صنعت ایران در دسته دانشگاه‌های یک درصد برتر بین‌المللی قرار گرفتند. همچنین در بین دانشگاه‌های جامع، دانشگاه‌های تربیت مدرس، شهید باهنر کرمان، تهران، فردوسی مشهد، تبریز، رازی، سمنان، کاشان، بوعلی سینا، شیراز، الزهرا(س)، ارومیه، یاسوج و گیلان توانسته‌اند جزو دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا قرار گیرند.

دکتر دهقانی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به مرجعیت علم و فناوری در جهان بر اساس اولین بند سیاست‌های کلان علم و فناوری یکی از شاخص‌های مهم میزان استنادها به انتشارات علمی یک کشور است و این امر میزان تکیه نظام جهانی علم بر علم آن کشور را نشان می‌دهد، زیرا دنیای علم امروز استنادها را به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی مرجعیت پذیرفته است و لذا بر اساس مستندات موجود برای افزایش میزان استنادها و اثرگذاری علمی لازم است دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور در حوزه دیپلماسی علم و فناوری و اثرگذاری اقتصادی نیز گام‌های اساسی بردارند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه