نویسنده : علیرضا احمدی
نگاه آزاد

چوکا، نابسامانی مدیریت، حق الناس

چوکا در سالیان اخیر با چالش های فراوانی روبرو بوده که منجر به کاهش چشم گیر بهره وری این شرکت شده است.

چوکا، نابسامانی مدیریت، حق الناس

به گزارش ۸دی؛ به نقل از ماسال نیوز؛  شرکت چوب و کاغذ ایران (چوکا) به عنوان سرمایه ملی و بزرگترین بنگاه صنعتی غرب گیلان فعالیت خود را از اواسط دهه پنجاه آغاز کرده و در اواسط دهه شصت جهت جداسازی بخش های جنگل و صنعت، این شرکت به سه شرکت مستقل صنایع چوب اسالم، شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران و شرکت جنگل شفارود تجزیه گردید. در نتیجه ماموریت حفظ، بهره برداری و احیاء جنگل و تولید فرآورده های چوبی (تراورس، واشان، تخته و غیره) از حیطه فعالیت های شرکت چوکا حذف گردید.


در اواسط دهه هفتاد، بر اساس مصوبه هیئت دولت سهام کلیه شرکت های وابسته به سازمان صنایع ملی از جمله چوکا به تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی و آستان قدس واگذار گردید. در حال حاضر کلیه سهام تامین اجتماعی و آستان قدس در اختیار شرکت سرمایه گذاری تاپیکو (یکی از شرکت‌های وابسته به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)) می باشد.

چوکا در سالیان اخیر با چالش های فراوانی روبرو بوده که منجر به کاهش چشم گیر بهره وری این شرکت شده است. این شرکت در مقطعی از زمان، پنج هزار پرسنل داشته و اکنون به هزار نفر کاهش یافته که بدلیل نداشتن بهره وری و زیان ده بودن، حتی در پرداخت دستمزد پرسنل نیز با مشکل اساسی مواجه است. موضوعی که موجب اعتراضات و تجمع های صنفی از سوی پرسنل گردیده است.

نابسامانی و ناکارآمدی مدیریت، پایین بودن سطح تکنولوژی جهت ایجاد حداکثر ارزش افزوده به مواد خام اولیه، نیروی انسانی غیر متخصص، تنوع و کیفیت پایین محصولات و … را می توان از دلایل اصلی ناکارآمدی این شرکت دانست. علاوه بر موارد فوق با اجرایی شدن طرح تنفس جنگل (فارغ از نقاط ضعف و قوت این طرح) مشکلات شرکت دو چندان خواهد شد.
مشکلات فوق موجب گردید تا مدیر عامل شستا در نشست خبری ۲۲ آذر سال جاری، بخاطر زیان ده بودن چوکا، از راه حل جالب احتمال فروش چوکا به خریدار روسی، رونمایی نماید!
یکی از دوستان تعریف می کرد که هنگام توضیح ضرب المثل از چاله به چاه افتادن برای یکی از دانشجویان روسی، دانشجو گفته بود که ما نیز در روسیه ضرب المثل معروف زیر را داریم:
нз огня да в полымя
از آتش به شعله در افتادن

 

انتهای پیام /

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه