رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان فومن؛

مسئولین از بار مسئولیت شانه خالی نکنند/ همه ارگان های دولتی و خصوصی مسئول ایجاد شغل هستند

رئیس اداره کار فومن گفت: این که فقط اداره کار را مسئول ایجاد شغل بدانیم در واقع شانه خالی کردن از بار مسئولیت می باشد.

مسئولین از بار مسئولیت شانه خالی نکنند/ همه ارگان های دولتی و خصوصی مسئول ایجاد شغل هستند

به گزارش ۸دی، مهندس حسین واقفی رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان فومن به بهانه ” روز کارگر” در گفتگو با خبرنگار بهجت نیوز گفت: اداره تعاون، کار درقسمت روابط کار قبل و حین و بعد اشتغال، حمایت های ویژه خود را دارد. در قبل اشتغال با مشاوره و ساماندهی و شناسایی افراد جویای کار و شناسایی فرصت های موجود و فرصت سازی به معرفی افراد به این فرصت ها اقدام می نماید. از نظر اینجانب بهترین روش اشتغال استفاده از ظرفیت گردشگری و صنایع دستی با عنایت به قرار داشتن شهرک تاریخی ماسوله و مرکز گردشگری قلعه رودخان در این شهرستان می باشد.

مهندس حسین واقفی با اشاره به دیگر پتانسیل موجود در شهرستان فومن تصریح کرد: یک ظرفیت مهم این شهرستان، موقعیت کشاورزی آن می باشد که می توان با ایجاد مشاغل خانگی و استفاده از شعار هر خانه یک کارخانه اشتغال خوبی ایجاد کرد. کلوچه فومن نیز از اهمیت زیادی برای اشتغال بخش وسیعی از جوانان برخوردار هست که با برند سازی و نیازسنجی بازار می توان به عرضه این محصول به صورت تجاری اقدام نمود.

سرپرست اداره کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است باعنایت به اینکه دغدغه اول کشور و استان و شهرستان، اشتغال می باشد پس وظیفه همه ادارات وارگان های دولتی و خصوصی حمایت از اشتغال و ایجاد فرصت است و این که فقط اداره کار را مسئول ایجاد شغل بدانیم در واقع شانه خالی کردن از بار مسئولیت می باشد.

وی در ادامه در رابطه با قسمت دوم از حمایت های حین کار اداره کار افزود: این حمایت به صورت بررسی اختلافات بین کارگر و کارفرما در هیاتهای تشخیص و حل اختلاف می باشد که این جانب به مدت بیش از ۱۰ سال رئیس حل اختلاف فومن، شفت و صومعه سرا هستم و تجربه کاری این مدت، به من آموخت که برای کاهش شکایت های کارگری می بایست به اموزش کارگر وکارفرما بپردازم که این مهم را از اول سال ۹۵ با اصناف و بهزیستی شروع کردیم ولی آموزش نیاز به حمایت های سایر ادارات دولتی و غیر دولتی دارد.

واقفی خاطرنشان کرد: ما بازرسی منظم از کارگاها و کارخانجات را نیز توسط بازرس کار اداره که از ضابطین دادگستری هستند، داریم که در این بازرسی ها در خصوص حق و حقوق قانونی و بیمه و ایمنی کارگاه و کارگر می پردازند. یکی از کارهای اداره، پیشگیری از وقوع حادثه و بررسی حادثه می باشد که توانستیم با ایجاد صنف کارگران ساختمانی و آموزش ایمنی و بازرسی مداوم، آمار حوادث شهرستان را کاهش بدهیم.

رئیس اداره تعاون و رفاه اجتماعی گفت: حمایتهای دیگر حین کار شامل آموزش مهارت زندگی، فراهم نمودن امکانات و تخفیفات ورزشی، برنامه ریزی بیمه تکمیلی و…..می باشد همچنین به مناسبت های مختلف مانند روز کارگر و هفته تعاون و دهه فجر با برگزاری همایش از کارگران و کارفرمایان تقدیر وتشکر بعمل می آوریم.

وی در ادامه افزود: بعد قطع رابطه کاری بین کارگر و کارفرما با این اداره، با پرداخت بیمه بیکاری ضمن حمایت از فرد بیکار با آموزش و موقعیت سازی دوباره زمینه کار این افراد را فراهم می کنیم. در  واحد تعاون اداره که شامل تشکیل تعاونی و توسعه و نظارت می باشد اقدامات خوبی صورت گرفته است ما توانستیم با غربالگری، یک سری از تعاونی های غیر فعال راحذف نمائیم و با پرداخت تسهیلات واحدهای راکد شروع به فعالیت نمایند. در بخش نظارت به برگزاری منظم مجمع سالیانه و انتخاب بازرس و هیات مدیره و بررسی صورت مالی و آموزش اهتمام داریم. در بخش آموزش حسابداری و کار با نرم افزار حسابداری را به تعاونی ها به صورت رایگان آموزش دادیم، در بخش تشکیل با عنایت به سیاست وزارت کار به تشکیل تعاونی های بزرگ وتاثیرگذار و حمایت از این تعاونی ها ما توانستیم تعاونی تامین نیاز نهضت سواد آموزی را تشکیل دهیم، شرکت تامین نیاز کارگران ساختمانی را نیز تشکیل دادیم و یکی از تاثیرگذارترین تعاونی های شهرستان، شرکت تعاونی توسعه عمران فومن که به شرح زیر است را به مرحله فروش سهام بعد از جلسات متعدد در فرمانداری و جلسات هیات موسس رساندیم.

مهندس واقفی در رابطه با مشاغل ایجاد شده تصریح کرد: در خصوص اشتغال بیش از ۶۰۰ فرصت شغلی به کمک وام های مشاغل خانگی و تسهیلات پرداختی توسط بان کها و ادارات مختلف که متصدی اشتغال هستند مانند کمیته امداد، بهزیستی  جهادکشاورزی، صندوق کارآفرینی امید، سپاه پاسداران و غیره ایجاد گردیده است وام های پرداختی در مشاغل خانگی برای دام و طیور، قارچ، گیاه آلوئه ورا، گلهای تزیینی و غیره بوده است همچنین امسال هفت شرکت تعاونی پروانه تاسیس اخذ نمودند و شش شرکت در شرف تاسیس هستند در خصوص آموزش در زمینه کسب و کار و قانون کار و ایمنی بیش از ۱۲۰۰ ساعت کلاس برگزار گردید و در تعاونی ها جهت آشنایی هیئت مدیره اعضا ،بازرسان و حسابداران بیش از ۲۲۰۰ نفر ساعت آموزش داشته ایم.

سرپرست اداره کار اذعان داشت: تعاونی های توسعه و عمران، تعاونی هایی هستندکه به موجب قانون تاسیس تعاونی توسعه عمران شهرستان تشکیل می شوند(مجلس شورای اسلامی به دلیل اهمیت موضوع برای این نوع تعاونی ها قانون خاص و ویژه ای به تصویب رسانده و اولین تعاونی که اساسنامه آن توسط هیات وزیران به تصویب رسیده همین تعاونی است). این تعاونی ها تنها تعاونی هایی هستندکه ظرفیت استفاده ازتمام ظرفیت های شهرستان را دارا بوده اند  و درتمام زمینه ها مجاز به فعالیت می باشد. امکان واگذاری واحدهای تولیدی یاخدماتی دولتی ازطریق مذاکره برای این تعاونی هاوجوددارد این تعاونی ها می توانند با ایجاد هلدینگ شرکت های اقماری ایجادکرده و درزمینه های مختلف فعالیت داشته باشند. این شرکتهای تعاونی امکان تملک بافت های فرسوده شهری را دارند. امکان واگذاری طرحها توسط دستگاههای اجرایی به این تعاونی ها از طریق ترک تشریفات(با تایید یکی ازکمیسیون های دولت) وجود دارد.

رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان فومن شرایط عضویت تعاونی های توسعه و عمران را به شرح زیر توضیح داد:

-افراد متولد-ساکن و شاغل درشهرستان باشند     – تعداداعضاء این تعاونی در بدو تاسیس:نیم درصدجمعیت شهرستان      -حداقل سرمایه:سه میلیاردریال

در واقع هدف اصلی شرکتهای تعاونی توسعه و عمران شهرستان استفاده ازتمام ظرفیت های تولیدی و خدماتی و معطل شهرستان در راستای توسعه وآبادانی و ایجاداشتغال و افزایش تولید و بهره مندی مردم ازسود مشارکت درتعاونی و استفاده ازخدمات عمومی آن و نمادی ازمشارکت واقعی مردم درکارهای اقتصادی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فروش سهام در اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی فومن صورت می گیرد و هیات موسس نیز تا مرحله برگزاری مجمع وظیفه هدایت را دارند و پس از مجمع منحل و شرکت توسط افراد برگزیده اعضا و تحت نظارت اداره تعاون و کار به فعالیت می پردازد. یکی دیگر از تعاونی های خوب که دنبال تشکیل آن هستیم تعاونی دانش بنیاد با حضور دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی است و تعاونی های تامین نیاز کشاورزی و خدماتی نیز در کاهش هزینه و سود دهی به اعضاء نقش به سزایی دارد. مخصوصا تعاونی تامین نیاز کلوچه سنتی فومن که خود توانایی ایجاد اشتغال صدها تن را دارد. با کوشش همکاران اداره توانستیم رده بندی اداره را از بین ادارات کار استان از ۱۶ به ۳ ارتقا دهیم و در سال ۹۵ مدیر نمونه شهرستان و استان انتخاب گردیدم  که در اینجا از ادارات زیر مجموعه تعاون و کار (بانک تعاون،بهزیستی،صندوق کارافرینی امید،فنی حرفه ای ،و….)  و سایر ادارات که تعامل خوبی با اداره دارند و از فرماندار، نماینده فومن و شفت و مدیر کل تعاون و کار کمال قدردانی رو دارم.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه