اعتراضات علیه بی‌شرمی تازه نشریه فرانسوی/ به‌ سخره گرفتن کشته‌شدن ۲۲۴ نفر

نشریه موهن چارلی هبدو چاپ فرانسه در جدیدترین اقدام بی‌شرمانه خود کاریکاتورهایی از سقوط هواپیمای ایرباس روسی با ۲۲۴ سرنشین خود در صحرای سینای مصر را منتشر کرد که منجر به برافروخته شدن خشم بسیاری از مردم جهان و کاربران شبکه‌های اجتماعی شد.

اعتراضات علیه بی‌شرمی تازه نشریه فرانسوی/ به‌ سخره گرفتن کشته‌شدن ۲۲۴ نفر

به گزارش ۸دی، نشریه موهن چارلی هبدو چاپ فرانسه در جدیدترین اقدام بی‌شرمانه خود کاریکاتورهایی از سقوط هواپیمای ایرباس روسی با ۲۲۴ سرنشین خود در صحرای سینای مصر را منتشر کرد که منجر به برافروخته شدن خشم بسیاری از مردم جهان و کاربران شبکه‌های اجتماعی شد.

 

 

درپی این اقدام توهین‌آمیز چارلی هبدو به جان‌باختگان و خانواد‌ه‌های آنان، کاربران شبکه‌های اجتماعی با به راه انداختن کمپین و هشتگ “من چارلی نیستم” فریاد اعتراض خود را به این عمل زشت و ناشایست ابراز کردند.

 

 

این کمپین دربرابر نمایش مضحکانه “من چارلی هستم” در همدردی با کارمندان این نشریه که حدود یک سال قبل در حمله تروریستی به هلاکت رسیدند؛ انجام شد و مانند بمبی در دنیای مجازی و شبکه‌های مختلف اجتماعی منفجر شد.

 

 

خبرگزاری روسی اسپوتنیک با اشاره به کمپین “من چارلی نیستم” و موج اعتراضات کاربران از ملیت‌های مختلف، نوشت: “فضای مجازی حکم خود را علیه کاریکاتورهایی که کشته‌شدن ۲۲۴ انسان بی ‌گناه را به سخره گرفتند، صادر کرد.”

 

 

یکی از این کاریکاتورها که قطعات در حال سقو هواپیما را بر سر یک تروریست داعشی نشان می‌دهد، نوشته شده “داعش: ناوگان هوایی روسیه بمباران خود را تشدید می‌کند!” و دیگری با تصاویر قبیح از تکه‌های بدن جان‌باختگان نوشته است “خطر خطوط هوایی ارزان قیمت روسیه!”

 

 

اسپوتنیک معتقد است حتی تعداد زیادی از افرادی که در زمان به هلاکت رسیدن دوازده عضو تحریریه چارلی هبدو در کمپین “من چارلی هستم” برای حمایت از آنها شرکت کرده بودند، اکنون از اینکه این نشریه چه مقدار توهین‌آمیز با این حادثه غمبار برخورد کرده است مات و مبهوت شده‌اند.

 

 

نظرات برخی کاربران به این شکل است: “هرچیزی حدی دارد! / توهین دیوانه‌وار، به سخره گرفتن یاد قربانیان یک تراژدی وحشتناک/ آن خبرنگاران از شرافت بهره‌ای نبرده‌اند، ما مخالف چنین آزادی بیان هستیم! / من بسیار برای خبرنگاران کشته شده متاسف بودم ولی الان فقط می‌توانم بگویم من چارلی نیستم. ”

 

 

روز قبل نیز سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ضمن محکوم کردن این کاریکاتورهای غیرانسانی و اعلام فراهم کردن شکایت رسمی از این نشریه، گفت: “این اقدامات هیچ سنخیتی با دموکراسی یا آزادی بیان ندارد. این کار توهین به مقدسات است.”

 

 

جرارد بیارد سردبیر هبدو اما در واکنشی قبیحانه ضمن دفاع از این کار نشریه، در ادعایی عجیب گفت: “چارلی هبدو یک نشریه سکولار و بی‌دین بوده و قرار است هتاک باشد! همه مشاجرات بر سر توهین به مقدسات بی‌معنی است! آیا ما نمی‌توانیم درباره هیچ خبری بصورت متفاوت نظر بدهیم؟!”

 

 

روز چهارشنبه ۱۷ دی سال قبل بود که افرادی با لباس مشکی که بعدا مشخص شد از اعضای گروه تروریستی داعش بودند به دفتر این مجله در پاریس حمله کرده، ۱۲ عضو تحریریه را به هلاکت رسانده و حداقل ۱۰ نفر از جمله نیروهای پلیس را زخمی کردند.

 

 

گروه تکفیری تروریستی داعش این اقدام خود را در واکنش به انتشار کاریکاتورهایی از ابوبکر البغدای سرکرده این گروه اعلام کرد که واکنش‌های مختلفی را از سوی رهبران کشور‌های غربی به دنبال داشت.

 

 

چارلی هبدو در سال های گذشته نیز اقدام به انتشار تصاویر و کاریکاتوری​های موهن به ساحت حضرت محمد (ص) کرده بود. انتشار این تصاویر اعتراض گسترده مسلمانان را در پی داشت اما دولت فرانسه توجهی به اعتراضات مسلمانان نکرد.

 

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه