سپاه برای من پدری کرده است/اقتصاد مقاومتی بیکاری را ریشه کن می‌کند

عباس دیده بان که در روستای شیخ محله تولمات زندگی میکند کار پرورش اردک را از ۹سالگی و در کنار خانواده شروع کرد ؛او از تجربیات پدر آموخت که چگونه این کار را با ضرر کم و سود زیاد به پایان رساند.

سپاه برای من پدری کرده است/اقتصاد مقاومتی بیکاری را ریشه کن می‌کند

به گزارش ۸دی به نقل از واران نیوز:  اقتصاد مقاومتی از سال ۸۹ توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد  سازمان بسیج مستضعفین  هم ورود به این عرصه را با جدیّت در دستور کار خود قرار داده است.

هدف عمده از مطرح شدن اقتصاد مقاومتی، استفاده بهینه از منابع داخلی، خودکفایی، خودباوری و رهایی از وابستگی اقتصادی است که بعد از ابلاغ این دستور، در برخی از نهادهای دولتی اجرای آن را شاهد هستیم.

یکی از مهمترین نهادهایی که در راستای منویات رهبری به این مهم جامه عمل پوشانده، سپاه و قرارگاه سازندگی است که با اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی موفقیت‌های چشمگیری را در رشد اقتصاد و اشتغالزایی برای جوانان داشته‌اند.

پرورش اردک در شمال کشور یکی از پر سود ترین صنعت وستایی است که مردم به آن مشغول هستند.

عباس دیده بان که در روستای شیخ محله تولمات زندگی میکند  کار پرورش اردک را از ۹سالگی و در کنار خانواده شروع کرد ؛او از تجربیات پدر آموخت که چگونه این کار را با ضرر کم و سود زیاد به پایان رساند.

وی اکنون در زمینی به مساحت تقریبی ۱ هکتار حدود ۳۸۰۰ عدد اردک، ۳۳ گاو و تعداد زیادی غاز پرورش می دهد.

دیده بان با اشاره به اینکه تجربیات خودم را در اختیار هر کس که دل به این کار بدهد می گذارم گفت: در حال حاضر ۲۰۰ نفر در استان گیلا با من کار میکنند و روش کار اینگونه است که من طی ۵ ما ۱۲۰ هزار بچه اردک خریداری کرده ،آن را به این  ۲۰۰ نفر می فروشم  و در مراحل نگهداری به آنها کمک میکنم،اگر مشکلی داشتند رفع میکنم.

به عنوان مثال هفته پیش برای سرکشی به یکی از روستا های صومعه سرا رفتم و بعد از نظارت متوجه چند اردک مریض شدم و آنها را درمان کردم.

دیده بان افزود تجربه ۳۳ ساله ایی که کسب کرده ام  مرا به یک پزشک مجرب در حوزه حیوانات محلی بدل کرده.

وی در ادامه گفت:  غیر از این ۲۰۰ نفر که مستقیم با من در ارتباط هستند، تا کنون حدود ۱۰۰۰ نفر را به پرورش اردک دعوت کرده و مراحل اولیه این کار را به آنها آموزش داده ام.

این جهاد گر اقتصادی با بیان اینکه در همه روستا ها گیلان میتوان پرورش اردک را آغاز کرد گفت: باورم نمیشود بعضی از روستاییان از کم بود درآمد شکایت میکنند و یا ما در استان گیلان این تعداد بیکار داریم، مزارع استان ما پس از برداشت بلا استفاده می ماند و این فرصتی طلایی برای پرورش اردک است با ۵۰۰ متر زمین محصور و مزارع بلا استفاده میتوان حدود ۳ هزار اردک پرورش داد و این کار در آمدش چند برابر کاشت و برداشت برنج است و همیشه بازار فروشش محیا است.

دیده بان افزود امسال در زمینی به مساحت ۲/۵ هکتار توانستم کشت توام با برنج را انجام دهم .

(کشت توأم برنج و پرورش اردک از سیاست‌های بسیج مهندسان کشاورزی گیلان است که این کار باعث از بین بردن آفات و علوفه هرزه از مزارع می شود)

وی در ادامه پرورش گاو گوشتی را هم یک صنعت پر سود برای روستاییان دانست و گفت: با ۵۰ متر زمین در روستا میتوان گاو داری پر سودی را برای خود دست و پا کرد

دیده بان گفت در حال حاضر حیواناتی که در دست رس دارم را می توانم حدود ۵۰۰ میلیون بفروشم.

وی اجرای  سیاست  های اقتصاد مقاومتی را دلیل پیشرفت خود در این زمینه دانست و گفت: سپاه برای من پدری کرد و قدرتی که آنها به من دادند، کسی به من نداده است؛ من با حمایت ها و وام های سپاه توانستم کار کوچک خود را گسترش و به به این سطح برسانم.

این جهادگر اقتصادی گفت: پس از سخنان مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در رابطه با اقتصاد مقاومتی مبنی بر وجود افرادی که تحصیل کرده نیستند، امّا تجربه و مهارتی دارند که گاهی از تحصیل کرده ها هم بسیار بیشتر و بهتر و مفیدتر است ، سپاه در استان گیلان به دنبال پیدا کردن چنین افرادی افتاد و من در همان زمان رابطه خود را با سپاه آغاز کردم و باعث پیشرفت من شد، در حال حاضر ۳ خانواده در این مکان نان در می آورند و از درآمد خود راضی هستند.

دیده بان برای گریودن جوانان به کارهای اقتصاد مقاومتی مثالی جالب برا ما زد و گفت: ۵ سال پیش یکی از جوانان این روستا را انتخاب کردم و برای شروع کار از پدرش زمینی گرفتم و در  آن برایش ساختمانی ساختم ،هزار بچه اردک با غذا به او دادم تا فقط از آنها مراقبت کند .

پس از سه ماه که اردک ها بزرگ شدند تمام آنها را فروختم هزینه ساختمان و بچه اردک را که داده بودم برداشتم و حدود ۱۱ میلیون به او دادم بعد از این ۴هزار متر زمین با همین پول خریداری و به زمین های پدرش اضافه کرد و توانست پرورش اردکش را توسعه دهد و حتی دو سال پیش شروع به پرورش گاو کرد و توانست از این راه درآمد خوبی کسب کند.

عباس دیده بان در آخر با تاکید بر اینکه کار همیشه در روستا ها است افزود: هیچوقت برای شروع دیر نیست و میتوان از کار های کوچک شروع کرد و آن را گسترش داد در روستا نباید آدم بیکار وجود داشته باشد.

گزارش تصویری از همت این جهادگر اقتصادی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه