ترفند «فیلیباستر» در آمریکا برای توافق با ایران

هری رید، رهبر دموکرات های سنا ضمن اعلام حمایت خود از توافق هسته‌ای وین، ابراز امیدواری کرد که حداقل ۴۱ دموکرات از آقای اوباما حمایت کنند.

ترفند «فیلیباستر» در آمریکا برای توافق با ایران

نانسی پلوسی و هری رید، رهبران اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان و سنا

 

 

به گزارش۸دی نیوز به نقل از جام نیوز، “هری رید” رهبر دموکرات ها در سنا اعلام کرده که از توافق هسته‌ای وین حمایت می‌کند. پیش از او رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان نیز سخنی مشابه را بر زبان آورده بود.

 

 

هری رید روز یکشنبه در پیامی در توییتر نوشت:‌ «من قویا از موافقتنامه تاریخی با ایران حمایت می کنم و هر چه در توان دارم برای اطمینان از حفظ آن انجام خواهم داد.»

 

 

هری رید

 

 

رای گیری در مورد توافق هسته‌ای روز ۱۷ سپتامبر در کنگره انجام می شود. اکثریت جمهوری‌خواه با این توافق مخالفند.

 

 

به نوشته بی بی سی، هری رید بیست و هفتمین سناتور دموکرات است که علنا توافق وین را تایید می کند. تاکنون فقط دو سناتور دموکرات – چارلز شومر و رابرت منندز – با آن مخالفت کرده اند.

 

 

سناتور رید که اهل نوادا است در مصاحبه ای با واشنگتن پست به طور محتاطانه ابراز امیدواری کرد که رای کافی در سنا، برای جلوگیری از تصویب قطعنامه ای با دو سوم آرا به طوری که در برابر وتوی رئیس جمهور مصون شود، وجود دارد.

 

 

برای آنکه بلوک ۵۴ نفری جمهوری خواهان سنا بتواند توافق وین را با دو سوم آرا تصویب کند به رای ۱۳ دموکرات نیاز دارد. سنا ۱۰۰ کرسی دارد.

 

 

اما آقای رید ابراز امیدواری کرد که حداقل ۴۱ دموکرات از آقای اوباما حمایت کنند.

 

 

 

 

به نوشته واشنگن پست در صورتی که دموکرات ها ۴۱ رای داشته باشند می توانند با استفاده از یک ترفند قانونگذاری (موسوم به فیلیباستر) مانع وضع قطعنامه جمهوری خواهان شوند که در آن صورت حتی نیازی به وتوی رئیس جمهور نخواهد بود.

 

 

هفته پیش نانسی پلوسی رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان کنگره ابراز اطمینان کرده بود که حزب او آرای لازم برای حفظ توافق را دارد.

 

 

جمهوری خواهان هم پیش بینی کرده اند که شانس آنها برای ممانعت از اجرای توافق وین کم است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه