امامزاده هاشم(ع) قطب گردشگری و مذهبی گیلان/ مکانی برای آرامش و رفاه مسافران

وجود بارگاهی منسوب به امام زاده هاشم(ع) بر روی تپه‌ای مملو از درختان سبز بر روی دیواره سنگی در کنار جاده قدیم رشت-تهران آن را به نگینی درخشان بدل کرده است.

امامزاده هاشم(ع) قطب گردشگری و مذهبی گیلان/ مکانی برای آرامش و رفاه مسافران

به گزارش ۸دی نیوز، از جاده قدیم رشت – تهران که عبور می‌کنی به منطقه‌ایی مسکونی می‌رسی که وجود بارگاهی منسوب به امام زاده هاشم(ع) بر روی تپه‌ای مملو از درختان سبز بر روی دیواره سنگی در کنار جاده آن را به نگینی درخشان بدل کرده است. نگینی که از سو می نگری بارگاه آن راخواهی دید که همچون مرواریدی در شب می‌درخشد.

این بقعه متبرکه در۳۰ کیلومترى جنوب رشت در میان درختانی انبوه و سرسبز واقع شده که شجره‌نامهٔ موجود در بقعه آن را هاشم‌بن محمدبن عبدالله بن حمزه بن محمدبن الحنیفه بن على بن ابیطالب (علیه السلام) معرفی کرده است.

بقعه متبرکه امام زاده هاشم به دلیل اینکه در مدخل ورودی شهر رشت قرار دارد، مأمن بسیاری از زائران شده و با خود برکت و رونق را برای اهالی محل به همراه آورده است.

این بنا دارای قدمتی ۸۰۰ ساله است، که در سال ۱۳۴۹ هـ ق با تخریب بنای اطراف بقعه مبارکه بنای خشتی با گنبد تخم مرغی شکل مشاهده شده که قدمت آن به سال چهارم هجری قمری تخمین زده شد. در جنگ جهانی اول، بر اثر احتراق مهمات و قورخانه ر‌وس‌ها در تپه بالای امامزاده هاشم(علیه السلام)، بنای بقعه و صندوق و سایر امامزاده از میان رفت و پس از بازسازی، زلزله ۳۱ خرداد ۱۳۶۹ گیلان، بنای مزبور را به میزان وسیع خراب کرد که در حال حاضر بازسازی شده است.

این بقعه متبرکه که در محیطی زیبا و باصفا واقع شده است اقامتگاه بین راهی است که آرامش و رفاه را برای مسافران به همراه دارد. وجود جنگل انبوه با درختان بلند کاج، صنوبر و تبریزی در تمام فصول سال زیبایی خاصی به نمای بقعه امام زاده هاشم(علیه السلام) بخشیده است.

این امامزاده که از بقاع شاخص استان گیلان است شامل دو قسمت مسجد و صحن اصلی است که دو گنبد بر روی هر قسمت قرار دارد؛ گنبد صحن امامزاده، از سمت جنوبی و بر بالای تپه قرار داشته از لابه لای درختان قابل رویت است.

بقعه امامزاده هاشم از سال ۱۳۷۲هـ ش تا کنون به طور گسترده بازسازی و مرمت شده و تاسیسات آن گسترش یافتند. پس از پایان مرمت محیط اطراف، اداره اوقاف به احداث ساختمان‌های متعددی مانند بازارچهبا استعداد ۵۲ مغازه، ‌مهمان‌سرای چند طبقه با ۳۲ سوئیت، مسجد، ‌ پارکینگ سه هزار متری، پارک، کتابخانه، مجموعهٔ‌ ادارى، ‌ غسالخانه، کشتارگاه و درمانگاه اقدام کرده که چهره امروزی این مجموعه زیارتی ـ مذهبی را با وسعت پنج هزار و ۸۵۶ متر مربع شکل می‌دهند.

بازارچه امامزاده هاشم(علیه السلام) که در اطراف حیاط مرکزی شکل گرفته با طرح سنتی در سال ۱۳۵۸هـ ش ساخته شده است و هتل امامزاده در سال ۱۳۷۲هـ ش تاسیس شده که مورد استقبال واقع نشده است.

امامزاده هاشم از قطب‌های ارزشمند گردشگری مذهبی کشور

محمد قاسم پور، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت اظهارکرد: بقعه متبرکه امام زاده هاشم(علیه السلام) یکی از بقاع شاخص و ملی استان گیلان است.

وی با اشاره به محل واقع شدن بقعه امامزاده هاشم (علیه السلام) در ورودی شهر رشت گفت: این موضوع سبب شده تا همیشه و در ایام مختلف سال این بقعه میزبان زائران بسیاری باشد که گیلان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده و در گردشگری معنوی و مذهبی به بقعه متبرکه و مزار امامزادگان مراجعه می‌کنند.

قاسم پور با برجسته خواندن تاثیر فعالیت‌های فرهنگی و دینی بقعه امامزاده هاشم (علیه السلام) در ایجاد فضای معنوی و فرهنگی در منطقه افزود: این بقعه متبرکه با اجرای انواع برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و قرآنی در سطح منطقه شهرت دارد.

وی ادامه داد: بقعه امامزاده هاشم (علیه السلام) با برگزاری کلاس‌های حفظ قرآن، آموزش مفاهیم و قرائت قرآن و برنامه‌های مناسبتی از قطب‌های ارزشمند گردشگری مذهبی و فرهنگی گیلان و کشور است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان تصریح کرد: برگزاری مراسم سوگواری محرم و شب‌های قدر با توجه به آئین‌ها و سنت‌های مردم شهرک امام زاده هاشم از شهرت خاصی برخوردار است.

وی در خصوص فعالیت عمرانی در این بقعه متبرکه گفت: بازسازی گنبد بقعه در حال انجام است.

قاسم پور احداث وضوخانه و سردرب عفاف و حجاب را از دیگر برنامه‌های عمرانی این بقعه عنوان و اظهار کرد: این سردرب محل استقرار خادمان افتخاری برای هدایت و راهنمایی زائران و کنترل وضعیت حجاب در ورودی بقعه است./شبستان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه